Puunpoltto omakotitalossa ja naapurusto
Asutaan Uudellamaalla omakotitaloalueella. Viime vuosina on naapurilla lähtenyt puunpoltto ihan käsistä, tosin polttanee jotain muutakin kun savu on ajoittain mustaa ja kirvelee kurkussa ja silmissä. Ulkona ei voi olla kun savu tulee meillepäin. Savunhaju tulee myös sisälle koska meillä on painovoimainen ilmanvaihto. Onko mitään vinkkejä miten asian voisi ottaa puheeksi hyvässä hengessä? On oltu väleissä tähän saakka. Nyt vaan olen jo itsekin niin vihainen että pelkään etten osaa sanoa nätisti enää. Savua tulee monta kertaa päivässä, ei vain muutamia kertoja viikossa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin lähistöllä joku tuntuu kituuttavan märkiä puita ja varmaan kaikki roskansa, välillä haju on ihan järkyttävän kitkerä ja tyynellä ilmalla jää tuntikausiksi leijailemaan.
Mutta minkäpäs teet, ei ole lähinaapuri eikä oikein voi kenenkään lämmitystapoihin puuttua. Toivottavasti sentään nuohouttaa horminsa säännöllisesti, nuohoojat kyllä yleensä antavat palautetta vääristä lämmitystavoista.
Sulla itselläsi ilmeisesti on kokemusta näistä palautteista
Tässä keskustelussa osa ei ymmärrä selvästi kuinka hirveä muovin ym poltosta syntyvä savunhaju voi olla. Puun savu ei ole kovin paha mutta ei sekään terveellistä ole.
No ei tuo vielä mitään, mutta kun naapurissa on puulämmitteinen palju. Kesällä kun haluaisi olla ulkona sitä lämmitetään tuntikaupalla ja se piippukin on ihan siinä matalalla
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin kieltää polttomoottoriautot, -ruohonleikkurit ja -mopot naapurustossa. Ei huvita kuunnella sitä melua tai haistella pakokaasuja.
Minä lisäksi kieltäisin trampoliinit ja koirien ulkoilutuksen. Peurat on myös kiellettävä, syövät omenapuut ja pensaat.
Varpusten tirskutus on verenpainetta kohottavaa kuten lasten kirkunakin. Ne on kiellettävä.
Naapurin ilmalämpöpumppu pitää hurinaa. Miksi sellainen häirintä on sallittua?
Jäteauton kolistelu kerran viikossa käy hermoille.
Lumilingot on kiellettävä. Kyllä kolalla ja lapiolla pitää pärjätä. Petkelettä ei saisi käyttää kuin arkisin päivällä hätätapauksessa.
Kumma kun ei saa asua rauhassa.
Me asutaan isomman mäen päällä ja 3suuntaan on vanhoja omakotitaloja paljon. Kun ilmat kylmenee niin ihan sama mistä päin tuulee kun aina tulee savut kohti. Tyynemmällä säällä on oikeasti vaikea hengittää ulkona. Puulämmitys on ihan hyvä mutta ei niitä taloja pitäisi laittaa +100kpl vieri viereen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että puun poltosta tuleva savu ei häiritse hajullaan mutta jos muovia poltetaan niin se haisee aivan kauhealle. Samalla tämä polttaja pilaa oman tulipesänsä koska muovi palaa kuumemmin kuin puu
Ihmisen oma hajuaisti ja hengitys kertoo todella tarkasti onko ilma terveellistä hengittää. Itse tykkään pyörälenkillä kun nenään tulee rantasaunan lämmityyksen savunhaju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että puun poltosta tuleva savu ei häiritse hajullaan mutta jos muovia poltetaan niin se haisee aivan kauhealle. Samalla tämä polttaja pilaa oman tulipesänsä koska muovi palaa kuumemmin kuin puu
Ihmisen oma hajuaisti ja hengitys kertoo todella tarkasti onko ilma terveellistä hengittää. Itse tykkään pyörälenkillä kun nenään tulee rantasaunan lämmityyksen savunhaju.
Höpö höpö
Soita palokunnalle seuraavaksi kun polttaa jotain. Polttaminen on luvanvaraista toimintaa ja siitä pitää aina ilmoittaa palokunnalle. Joten sinun tehtäväs on ottaa selville onko sillä edes luvat kunnossa koska omakotialueella ei saa polttaa ilman lupia. Jos vielä alkaa kurkkua kirvelee niin se voi polttaa siellä vaikka kiellettyjä jätteitä.
Tämä on luultavasti seuraava askel, palokunta paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt ihan puunpolttoa ole, jotain roskanpolttoa, ei lämmitys tarkoituksissa kuulu montaa kertaa päivässä puitakaan polttaa.
Polttaa luultavasti muoviroskia myös, mutta voi kyllä joutua käytännössä jatkuvasti polttamaan puuta lämmittääkseenkin, jos on ei-varaava tulisija eli avotakka, kamina, puuliesi tms. Talot on ilmeisesti jotain rintsikoita tai muita, jos ap:llakin on painovoimainen iv. Puuliedellä ja vastaavilla ei pidetä vanhaa torppaa kertalämmityksellä lämpimänä kuin tunti, pari. Itsellä on vanha talo ja useampi erilainen tulisija, osa varaavia, osa ei-varaavia, eikä nuo ei-varaavat ole kuin sellaisia pikalämmönlähteitä jos talo on päässyt viilenemään vähän reilummin vaikka oltuamme yötä pois kotoa.
Täällä myös haistellaan vahvaa savuhajua juuri nyt. Ympärille tullut useita uusia omakotitaloja, joissa savupiiput. Käsittämätöntä, että Helsinki antaa luvan keskelle pääkaupunkia rakentaa uusia omakotitaloja, joita lämmitetään puulla. Ei taida Helsinki hirveästi välittää asukkaidensa hyvinvoinnista. Jostain saakelin kynttilänpoltosta kyllä varoitellaan, mutta ihan ok poltella puuta.
Ihan eri asia jossain haja-asutusalueella, mutta kaupungeissa ei pitäisi enää nykyaikana antaa lupaa lämmittää puulla.
Olen välillä lämmittänyt omaa taloa kivihiilellä. Venäläinen antrasiitti oli edullista. Siitä tulee vähemmän savua, kuin puusta. Piipun päästä ei tule edes näkyvää haikua.
Koittakaa nyt päättää, millä pitäisi lämmittää. ;)
Naapuri poltti jotain puita ja roskia kerran takapihallaan. Siinä on metsä ihan vieressä ja se tuli levisi metsän kautta pihalleni jossa oli kuivaa heinää ja nurmikkoa. Siitä se levisi autotalliini päätyyn ja se paloi sitten aika nopeasti lähes koko autotalli. Itse olin töissä ja tuli vaan soitto että nyt palaa. Naapuri joutui korvaamaan 85000 euroa. Minulta tuhoutui kaikenlaista kamaa kuten työkalujakin 10000 euron edestä.
Tässäkin lähistöllä joku tuntuu kituuttavan märkiä puita ja varmaan kaikki roskansa, välillä haju on ihan järkyttävän kitkerä ja tyynellä ilmalla jää tuntikausiksi leijailemaan.
Mutta minkäpäs teet, ei ole lähinaapuri eikä oikein voi kenenkään lämmitystapoihin puuttua. Toivottavasti sentään nuohouttaa horminsa säännöllisesti, nuohoojat kyllä yleensä antavat palautetta vääristä lämmitystavoista.