Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä se aito taide oiken on, mikä on ainoa "hyväksyttävä" asia ihmisen laittaa seinälleen?

Vierailija
25.01.2024 |

Olen tehnyt tämän aloituksen pilke silmäkulmassa, mutta haluan kuitenkin ihan tosissaan annettuja vastauksia. Tämän näkee monessa keskustelussa, että jos seinällä on jotain, sen "on oltava" aitoa taidetta, tai muuten ihminen ei ole oikeanlainen ihminen. 

Jos seinällä on Niilo-papan 80-luvulla maalaama öljyväriteos lapsuudenkotinsa pellonreunan aitasta, onko se aitoa taidetta? 

Jos seinällä on itse otettu valokuva, joka suurennettu ja kehystetty, onko se taidetta? 

Entä maisemakuva Hämeestä, mutta ei kenenkään kuuluisian maalaama? 

Moderni taideteos, jonka tekijää ei tiedetä? Itse tehty abstrakti maalaus? Lahjaksi saatu, tuttavan itse tekemä? 

Kuka ylipäätään on oikeutettu sanomaan, että mikä on taidetta? 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sillä viitataan ensisijassa lähinnä korkeaan hintaan. Tuntemani taiteilijat, jotka ovat omistaneet koko elämänsä omille ja muiden tauluille, eivät koskaan, ikinä puhu "aidosta taiteesta" tms., vaan siitä, mitkä jonkin kuvan varsinaiset ominaisuudet ovat - hieno, yllättävä, tekniikka, jne. - oli kuva sitten kallis taulu tai mainoslehtinen.

Vierailija
42/49 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa joskus mietin. Mulla on seinillä antiikkikehyksiin sovitettuna korkealaatuisia kangasprinttikopioita 1700- ja 1800-luvuilla tehdyistä tauluista. Ne on käsin lakattu muistuttamaan pinnaltaan öljyväritaulua. Valitsen vähän vähemmän tunnettuja taiteilijoita, ja etenkin maisemakuvia on moni luullut aidoiksi maalauksiksi. Tosiasiassa ovat ihan yhtä paljon vaivaa vaatineet valmistajaltaan kuin ne Live Love Laughitkin, ehkä vain vähän laadukkampaa kangasta ja mustetta.

Joskus tuskailin, että mulla ei ikinä tule olemaan mahdollisuutta omistaa tauluja, joista oikeasti tykkään, koska ne ovat yksityiskokoelmissa ties missä ja maksavatkin varmaan maltaita. Sitten kerran löysin kirppikseltä nätin ison taulun, jota jouduin tutkailemaan hyvän tovin lähietäisyydeltä ennen kuin tajusin, että se ei ole alkuperäinen vaan tekstuuriselle kankaalle tehty printti, vaikka itsekin öljyväreillä maalaan. Hoksasin, että kirppikseltähän saa esim. vanhoja kanavatöitä ja pakkasenpuremia peilejä tosi halvalla näteissä kehyksissä, ja niihin kehyksiin voi mittatilauksena tilata printit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaan uniikki taide on aitoa taidetta, sellaista josta ei ole tehty kopioita eikä printtejä. Näitä teoksia on vaikea löytää mutta ovat sen arvoisia. 

Vierailija
44/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on seinällä von Wrightin "Taistelevat metsot".

On myös Eero Nelimarkkaa ja Jukka Palmua.

Kulttuurikoti!

Asut Ateneumissa?

Onko Ateneumissa muka jotain Juhani Palmua?

Vierailija
45/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se on uniikki teos, maalaus, grafiikka, veistos tai keramiikkaesine, jonka olen omalla, aika valikoivalla maullani hankkinut tai muuten päättänyt kodissani esilläpidettäväksi.  Joukossa on perittyä, itse hankittua ja jopa muutama omien käsien tuotos. Hankkisin lisää taidetta, mutta en halua täyttää kotia liikaa, annan mieluummin tilaa nykyisille. Eiköhän tähän kysymykseen ole yhtä monta vastausta, kuin meitä on erilaisia ihmisiä ja hyvä niin. 

Vierailija
46/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on seinällä von Wrightin "Taistelevat metsot".

On myös Eero Nelimarkkaa ja Jukka Palmua.

Kulttuurikoti!

Varsinkin tuo Jukka Palmu vakuuttaa :D

Juhanikaan ei olisi kulttuurikodin valinta :)

Juhani Palmun taide kyllä sytyttää. Hänet itsensäkin moneen kertaan. Jukka Palmuista en tiedä, vähän liian kasaria nykymakuun.

Vierailija
47/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junteille on turha puhua mausta. 

Vierailija
48/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä toki se Carpe Diem -taulu seinällä ja ihastele sitä. 

Vierailija
49/49 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kolme 160cm kokoista klassista elokuvajulistetta kehyksissä. 400e kpl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan