Epätoivo palkkatasosta asiakaspalvelutyössä
Olen 45 vuotias lastenhoitaja Hki. Kaksi teiniä asuu kanssani, isänsä luona ovat muutamia vkloppuja kk (asuu pohjoisessa uuden perheensä kanssa). Nyt olen ollut sairaslomalla polven ja nivelirikon takia. Asumistuki tippuu 120 eurolla maaliskuussa ja haen asiakaspalvelusta tai toimistoista missä ei tulisi kuormitusta niveliin. Järkytys on palkkataso, 2100 e kk brutto jne. Eli nettopalkka n 1600 ekk? Miten kokopäivätyöstä voi saada niin pienen palkan? Tuttu saa Espanjassa 1800 e - verot josta jää n 1500 e kk ja hintataso halvempi kuin Suomessa. Saisin sinnekin elatustuen ja lapsilisät. Asumistukea en saa enää huhtikuun jälkeen jos työllistyn.
Miten palkkataso voi olla Suomessa noin huono?
Tosissani olen alkanut miettiä, pitäisikö muuttaa?
Kommentit (40)
Jepjep. Olisit opiskellut. Tai vieläkin voit opiskella .
Vierailija kirjoitti:
Nämä on jotenkin jäätäviä vastauksia.
Onhan iso osa palkoista järkyttävän huonoja Suomen hintatasoon.
Kuitenkin tarvitaan työntekijöitä monenlaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tarvitaan työntekijöitä. Aspaa kuitenkin tekevät usein nuoret, jotka opiskelevat samalla.
Kyllä palkkataso on matala.
Itselläni toimistotöitä takana 34 vuotta. Yrityksiä ja aloja 4 kpl. Viimeisimmässä ollut 4 vuotta ja bruttopalkkani 3100 euroa. Työ 90% etätyötä.
Suoraan peruskoulusta aloitin 16 vuotiaana työt, enkä päivääkään ole ollut työttömänä. Ja kielitaitoa ei ole laisinkaan. Saan kyllä olla tyytyväinen.
Nainen 50 v.
Liity nettipaneeleihin, joissa täytetään nettikyselyjä ja voi osallistua myös noin kahden tunnin tapaamisiin eli paneelikeskusteluihin eli ryhmäkeskusteluihin.
Tapaamisista on palkkio 25 euroa tunnissa (ruokakaupan lahjakortteina) + mahdolliset kokeiltavat tuotteet + tarjoilu paikan päällä. Pelkillä nettikyselyillä tienaa helposti 50 -100 euroa kuukaudessa, kun niissäkin aikaa menee noin 25 euron tuntikorvausten verran. Kyselyjen palkkiopisteet lunastetaan lahjakortteina. Säästyy rahaa sitten muuhun, kun käyttää lahjakortit välttämättömyyksiiin!
Minusta palkkoja tulisi nostaa ja samalla pitäisi olla asiakaspalvelumaksuja, joilla asiakkaat maksaisivat palvelusta. Jos tuote nyt on 40 e, niin sen hinta voisi olla 55 e ja näin palkat nousevat.
Tuo on ihan hyvä palkka helposta työstä. Asiakaspalvelussa tarvii vaan osata jutella ihmisille eli helppo työ jossa ei rasitu. Espanjassa muuten ruuan hintataso alkaa olla aika sama suomen kanssa. Viinit siellä on paljon halvempia mutta ruoka ei ole kovin halpaa enää. Vuokrat ei ole espanjassa enää kovin halpoja ja asuntojen taso on huono. Olen meinaan asunut siellä ja tuttuni asuu siellä parasta aikaa.
Suomessa palkat ei tule nousemaan seuraavan 10 vuoden aikana se on varma asia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä palkka helposta työstä. Asiakaspalvelussa tarvii vaan osata jutella ihmisille eli helppo työ jossa ei rasitu. Espanjassa muuten ruuan hintataso alkaa olla aika sama suomen kanssa. Viinit siellä on paljon halvempia mutta ruoka ei ole kovin halpaa enää. Vuokrat ei ole espanjassa enää kovin halpoja ja asuntojen taso on huono. Olen meinaan asunut siellä ja tuttuni asuu siellä parasta aikaa.
Miten on Espanjassa esim. terveydenhoito ulkomaalaisella, pitääkö kustantaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosikymmenellä olet tehnyt aspatyötä jossa ei rasitu? Mulle juuri aspatyö oli rasittavinta työtä mitä olen ikinä tehnyt, fyysisesti ja henkisesti. Nyt asiantuntijatyössä saa käyttää luovuutta, käydä vessassa kun siltä tuntuu, ei tarvitse kuunnella huorittelua tai soittaa vartijoita narkkarien takia, ei tarvitse viettää koko päivää kauppakeskuksen hälinässä jalkojen päällä eikä hikoilla tiskihuoneessa kesähelteillä. Ja palkka on parempi kuin kahvilaketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosikymmenellä olet tehnyt aspatyötä jossa ei rasitu? Mulle juuri aspatyö oli rasittavinta työtä mitä olen ikinä tehnyt, fyysisesti ja henkisesti. Nyt asiantuntijatyössä saa käyttää luovuutta, käydä vessassa kun siltä tuntuu, ei tarvitse kuunnella huorittelua tai soittaa vartijoita narkkarien takia, ei tarvitse viettää koko päivää kauppakeskuksen hälinässä jalkojen päällä eikä hikoilla tiskihuoneessa kesähelteillä. Ja palkka on parempi kuin kahvilaketjussa
Tein kuule v 2000-2010. Palkka ei noussut 10 vuoden aikana kertaakaan. Jaksamisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. En pitänyt sitä rasittavana työnä
Kyllä joku muu vie työpaikan jos sinulle ei 1600 euroa kelpaa. Ihme nirsoilua työttömillä kun ei mikään kelpaa. Kerran kokematon työntekijä halusi 4000 euroa palkkaa. Sanoi ettei muuten työ kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tarvitaan työntekijöitä. Aspaa kuitenkin tekevät usein nuoret, jotka opiskelevat samalla.
Ja kun ne nuoret opiskelijatkaan eivät sillä pärjää, ja tukia leikataan ja evätään opiskelija statuksen ja palkan takia, niin mitä sanotaan? Opiskelisit enemmän? Ota lainaa jota et pysty maksamaan takaisin?
Tai sitten voisimme järjestää yhteiskunnan uudelleen, järkevämmin, niin että ihmiset saa kohtuullista palkkaa tehdystä työstä. Nämä paskapalkka duunit ovat ehdottoman tärkeitä yhteiskunnan pyörimisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta palkkoja tulisi nostaa ja samalla pitäisi olla asiakaspalvelumaksuja, joilla asiakkaat maksaisivat palvelusta. Jos tuote nyt on 40 e, niin sen hinta voisi olla 55 e ja näin palkat nousevat.
Tuotteissahan on jo paljon ilmaa, mutta tämä menee pomojen taskuun.
Kappas löyty ala jolla palkkataso vielä huonompi kuin mulla pihvinpaistajalla.
Onhan se karmean huono palkka kokopäivätyöstä. Tämä on Suomessa vikana. Työllä ei elä.
Vierailija kirjoitti:
Tein kuule v 2000-2010. Palkka ei noussut 10 vuoden aikana kertaakaan. Jaksamisen kanssa ei ollut mitään ongelmia. En pitänyt sitä rasittavana työnä
Joku kyläkaupan (jossa ei käy kukaan tai max se yks mummo) myyjä on kuule vähän eri asia kuin mitä asiakaspalveluduuni on suurimmalle osalle. Olet yhtäaikaa myyjä, hyllyttäjä, varastotyöntekijä, siivoaja, vartija ja lisäpalveluista vastaava, mutta palkkaa saat vain yhdestä ja alinta mahdollista. Myös päivittäistä huutamista, haistattelua ja jopa väkivaltaa täytyy käytännössä sietää.
No onko tuo 1600 muka niin huono palkka? Itse sain vuosia tuollaista palkkaa, kun työskentelin 37,5 tuntia/viikko optikkoliikkeessä. Myyjän hommia siis. Ihan hyvin mä palkalla pärjäsin, mutta myönnän että asumiskulut oli todella pienet kun mihinkään lukaaliin ei ollut varaa. Menot on pakko mitoittaa tulojen mukaan. Kyllä tuolla palkalla on mahdollista pärjätä ihan kohtuuhyvin, kun vähän katsoo mitä ostaa.
On niitä toimistotöitäkin, joissa on bruttopalkka tonnin Ja aspassa voi olla tuntipalkka ja tunteja ei anneta jos naama ei miellytä.
Sellainen se köyhän osa on aina ollut Suomessa.