Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukoista - miksi se kiusaaja vetää ihmisiä niin puoleensa?

Vierailija
24.01.2024 |

Moi!

Itse olen nyt "irtisanoutunut" kahdesta kaveriporukasta siksi, että kummassakin on tällainen vahva kiusaaja, joka sitten aikuisen tavoin alkaa sorsimaan tiettyä henkilöä ja muut lähtevät tällaiseen mukaan? Ja nyt puhutaan siis keski-ikäisistä ihmisistä.

Itse olin toisessa porukassa se ns. uusin ja en pitkään aikaan ymmärtänyt tätä kuviota. Sitten huomasin, että yhtä sorsitaan, jätetään aina vastaamatta mm. wa-ryhmässä juuri aina hänen viesteihinsä, pyöritellään silmiä merkitsevästi, kun tämä henkilö puhuu. Aloin pitämään tämän ihmisen puolia ja voitte vaan arvata, löysin itseni heistä, jonka viesteihin ei enää reagoitu. Olen pöyristynyt. Mutta myös onnellinen, en tarvitse tällaisia ihmisiä.

Toinen kaveriporukka oli jo nuoruudessa rakennettu. Siihen liittyessäni olin ujo ja epävarma. Ja myös se sorsituin. Olin tosi rajaton nuorena ja jäin tähän, kun en paremmasta tiennyt. Aikaa kului ja epävarmuuteni katosi, menin elämässä eteenpäin. Mutta tämän kaveriporukan jäsenet eivät ilmeisesti halunneet, että minulla menee hyvin ja koin monenlaista. Juuri silmien pyörittelyä yms aikuismaista. Ikään kuin minun kasvuni olisi haluttu estää. 

Kertokaa, miksi te aikuiset ihmiset lähdette tällaiselle tielle? Tuon ensimmäisen kaveriporukan väki kärsii tuosta pääkiusaajasta kukin vuorollaan. Ja puhuvat sitten pahaa hänestä selän takana. Silti tämä ihminen pitää heitä otteessaan ja kerta toisensa jälkeen on joku epämääräinen säätö menossa. 

Itse en enää hyväksy tällaista käytöstä ja kierrän kaukaa paskiaiset :D 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan n. 1-2 % ihmisistä on psykopaatteja, ja lähes 10 prosentilla on joitain psykopatian tunnusmerkkejä luonteenpiirteissään. 

Hyvä pointti sillä aina jauhetaan narsismista (toki psykopaateilla on yleensä myös huomattavasti narsistisia piirteitä.) 

Vierailija
22/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niitä naisten ongelmia joihin en kerta kaikkiaan pysty samaistumaan.

t: setämies

Nyt ei kyllä oikeen vakuuta. Oletkos päässyt porukoissa pyörimään, ja oikein muissakin kuin homogeenisissä poikaporukoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuota myös miesporukoissa, vaikka joku silmien pyörittely on vähän enemmän naisten juttuja.

Pojilla sitten halveksiva räkiminen ja äähhähää-röhönauru.

Vierailija
24/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajilla on luonteessa syntymässä asti olleita ominaisuuksia ja vaistoja, joilla pyrkivät dominoimaan ympäröivää porukkaa, ja vahvistamaan omaa asemaansa luomalla keinotekoista ja julmaa hierarkiaa. Jäljet johtavat noin 8 000 - 10 000 vuoden takaisin ihmisen valintoihin, jotka aikojen saatossa ovat vakiintuneet osaksi ihmiset geeniperimää, koska niistä on ollut selviämisen kannalta hyötyä vallitsevassa ympäristössä. 

Myös varsinainen psykopatia, sekä sen lievemmät esiintymismuodot, ovat todennäköisesti syntyneet samassa ympäristössä aikojen saattelemana, koska kyseisistä ominaisuuksista on ollut hyötyä oman selviytymisen ja suvunjatkamisen kannalta.

Vierailija
25/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse tosi suorasananen ( en loukkaavalla tavalla ), määrätietoinen ja vahvat mielipiteet omaava. Muakin on alettu syrjimään ja se on just siksi etten taivu näiden henkilöiden mukaan, vaan säilytän omat ajatukseni. Oon kans kuullut, et mulle on helpompi olla tuollainen, koska en loukkaannu sitä. Loukkaannun kyllä, mutta en ala poraamaan asiasta ja anelemaan hyväksyntää. Oon kans pitänyt niiden puolia keitä yritetäään jättää porukasta ja silloin muut kääntää selkänsä myös mulle. Rehellisesti ei kiinnosta :D

Vierailija
26/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kai niin epävarma olo, jos ei pääse tätä mallia toteuttamaan joka ympyrässä. Eikö haluakaan oikein isoa porukkaa ympärilleen vaikka haluaakin, haluaako saada itselleen erittäin paljon huomiota vai onko mustasukkainen joistakuista?

Vierailija
27/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku pomoja on niin vähän ja alaisia olis niin paljon. Vie minne tahdot vaan, lalala...

Vierailija
28/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa moni pelätä joutuvansa itse kiusatuksi. Siitä johtuu myötäily. Lampaat! 

Vierailija
29/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse tosi suorasananen ( en loukkaavalla tavalla ), määrätietoinen ja vahvat mielipiteet omaava. Muakin on alettu syrjimään ja se on just siksi etten taivu näiden henkilöiden mukaan, vaan säilytän omat ajatukseni. Oon kans kuullut, et mulle on helpompi olla tuollainen, koska en loukkaannu sitä. Loukkaannun kyllä, mutta en ala poraamaan asiasta ja anelemaan hyväksyntää. Oon kans pitänyt niiden puolia keitä yritetäään jättää porukasta ja silloin muut kääntää selkänsä myös mulle. Rehellisesti ei kiinnosta :D

Kiitos. Olet harvinaislaatuinen ihminen <3 Tämä rohkeus puuttuu lähes kaikilta.

Suurin osa ihmisistä

-pelkää jäävänsä itse ryhmän ulkopuolella

-tai joutuvansa itse kiusatuksi. 

Vierailija
30/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuota myös miesporukoissa, vaikka joku silmien pyörittely on vähän enemmän naisten juttuja.

Pojilla sitten halveksiva räkiminen ja äähhähää-röhönauru.

Ihan miesporukoissa olen nähnyt sitä joskus, kun yhtä porukasta pilkataan ns. huumorilla, mutta ei se ole oikeasti hauskaa silloin, kun se kohdistuu vain yhteen ja siihen ns. helpoimpaan kohteeseen. Piilokiusaamista sellainen, mutta jos sanailu/naljailu on molemminpuolista, niin se on ihan normaalia male bondingia.

Vierailija
31/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se niitten musta sielu. Tuu pois sieltä. 

Vierailija
32/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tällaiseen tilanteeseen ja ryhmään kerran päätynyt, ja siitä porukasta poistuminen oli varsin helpottavaa. Oikeudentajuni ei kestä sitä, että katson kiusaamista, selän takana puhumista ja manipulointia sivusta, ja kun asiaan puuttuu, pääsee itsekin osalliseksi samasta kohtelusta. Samoin silloin, jos ilmaisee kiusaajan kanssa eriävän mielipiteen missä tahansa epäsuorassakin yhteydessä (vaikka kommentoimalla julkisesti jotain artikkelia tai päivitystä), tai kyseenalaistaa mitään hänen sanomaansa tai toimintaansa, tai korjaa hänen ilmeisiä virheitään.

Normaalisti toimivassa aikuisten yhteisössä voi toki tulla konflikteja tai erimielisyyksiä, mutta tällainen järjestelmällinen kiusaaminen on jotain aivan muuta. Ryhmäpaine on suuri, ja ihmiset taipuvaisia katsomaan sivuun tai seuraamaan johtajaa, vaikka vähän jossain sisimmässä epäilyttäisikin hänen toimintansa. Syy saattaa olla kiusaajan puutteellisissa tunnetaidoissa tai itsetunnossa, johon pienikin kyseenalaistaminen sattuu, ja jota ihminen sitten lapsen tavoin pyrkii suojaamaan. Tai ehkä hän on vaan persoonallisuushäiriöinen. Itse en kokenut tarpeelliseksi alkaa miettiä syitä käytökselle, vaan lopetin kaiken yhteydenpidon. Senkin jälkeen häirintä jatkui hetken aikaa, mutta laantui sitten muutaman kuukauden kuluttua.

Jälkikäteen ajateltuna tajusin, että kyllä hänellä oli jatkuvasti jonkun kanssa jotain riitaa menossa, ja hän puhui minulle muiden luottamuksellisia asioita, yritti saada minuakin mukaan täysin itseeni liittymättömien asioiden selvittelyyn ja toisen ihmisen eristämiseen, mihin en suostunut. Sittemmin kuulemma porukka on vaihtunut lähes täysin hänen ympäriltään, mutta sama meno jatkuu edelleen. 

Vierailija
33/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tosissaan oleta, että nuo ovat kaveriporukoita? Sinä olet halunnut mukaan löyhään porukkaan, jossa osa on kavereita ja osa roikkuu väkisin mukana.

Vierailija
34/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi tehdä kaksi ryhmää tai usea. Ihmiset erilaisia. Ehkä on tullut jokin erimielisyys tai tilanne joka ei ratkea. Ei voi aina syyttää että joku sorsii, ehkä eivät enää kestä tai se yksi ei kestä niitä muita. Vaikka on yritetty tulla vuosia toimeen. Kiusaamisesta ei voi siis automaattisesti vetää johtopäätöstä, ellei ole varma. Ihmisillä on eri tapoja myös kommunikoida, ehkä jopa vastakkaiset miltei. Mutta varsinaiseen kysymykseen, ehkä kiusaaja vetää puoleensa ihmisiä, koska he ovat toisaalla ystävällisiä ja toisaalla jollekin onnettomalle kiukustuvia. Kiukku herkälle ei tee hyvää tietenkään, heidän pitäisi valita yhtä vahvasta rottweilerista riitakaveri jos on ihan pakko.

Vierailija
35/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ainakin lähtee aina kiusaajan puolelle ja kiusaamaan toisia porukassa. Haluavat tukea kiusaaja jännä miehiä koska panevat niitten kanssa.

Vierailija
36/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki kyllä tietää että oot teininulikka jolla ei edes kavereita. Tyypillinen alilautaluuseri, lol.

Vierailija
37/38 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei uskalla vastustaa sitä kiusaajaa, koska pelkää sitten itse jäävänsä ulkopuolella ja tulevansa kiusatuksi. Olin tällaisessa kaveriporukassa, ihania juhlia, saunailtoja, reissuja, mutta tämä yksi oli ja halusi olla kaiken keskipiste. Hän kyllä järjesti paljon, mutta kaikkien piti häntä kehua, että voi kuinka mahtavasti olet tämän ja tuon taas tehnyt. Kaikki pyöri hänen ympärillään. Hän valitsi ravintolat ja keskustelunaiheet. Jos yritettiin puhua jostain muusta, hän keskeytti ja jatkoi omasta aiheestaan. Olin vuosia tässä porukassa, ennenkuin tajusin, että tämä ei ole mitään oikeaa ystävyyttä. Lisäksi tämä henkilö otti vuoronperään jonkun silmätikuksi ja silloin tätä henkilöä ei ikäänkuin ollut olemassakaan.

Vierailija
38/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan