Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on asperger-henkilö

Vierailija
24.01.2024 |

Mietin kun tunnen yhden lääkärin. Ei oikein osaa olla seurassa. On kummallinen. Fiksu kyllä, mutta jotenkin sosiaalisesti outo. 

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger viittaa vaikeuteen lukea toisen tunteita ja asettua tämän asemaan. Siksi he voivat töksäytellä mitä sattuu. On välillä vaikea tietää, onko joku henkilö vain törppö vai as.

Vierailija
22/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaavat pilata työyhteisön hengen totaalisesti. 

Tämä. Mutta ne on myös savustaa pois. 

Minä puhuu hoono soomi

Oletko tumma ja komea? Tule tänne, niin menään naimisiin ja annan sinulle työn. 

Suomalainen missi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki aspergerit ole keskenään samanlaisia. Niin kuin eivät kaikki neurotyypillisetkään. Yleisiä piirteitä ovat ainakin se, ettei ole niin suurta sosiaalisuuden tarvetta ja rutiinien rakastaminen.

Vierailija
24/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger viittaa vaikeuteen lukea toisen tunteita ja asettua tämän asemaan. Siksi he voivat töksäytellä mitä sattuu. On välillä vaikea tietää, onko joku henkilö vain törppö vai as.

Ei välttämättä. Aseperger pystyy asettumaan toisen asemaan kuuleman perusteella, mutta tämä ei välttämättä peilaa toisen ilmeitä ja eleitä automaattisesti. Moni neurotyypillinen alitajuisesti kokee, ettei toinen lue toista koska ei peilaa eleitä.

Vierailija
25/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhallisia, älykkäitä, empaattisia, ystävällisiä ja noudattavat ohjeita ja sääntöjä mielellään.

Itsekkäitä, epäempaattisia ja kärsimättömiä rähisijöitä.

Mun kaksi lasta. Molemmilla sama diagnoosi ja ovat kuin yö ja päivä.

Mulla sama. Ovat kuin yö ja päivä. Yhteistä on vaikeus sosiaalisissa tilanteissa. Uppoutuvat todella syvälle asioihin jotka kiinnostaa. 

Ihanaa, en ole yksin :D. Mun lapsilla ei ole diagnooseja, mutta tunnistan. Ja olen alkanut miettiä, että me molemmat vanhemmatkin olemme ainakin jossain määrin. Mieheni on jopa aika vahvasti asperger. 

Vierailija
26/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki aspergerit ole keskenään samanlaisia. Niin kuin eivät kaikki neurotyypillisetkään. Yleisiä piirteitä ovat ainakin se, ettei ole niin suurta sosiaalisuuden tarvetta ja rutiinien rakastaminen.

Yhteistä on toisen kasvojen ja tunteiden lukemisen vaikeus. Yksi voi tosin olla kohtelias ja kiinnostunut toisista, mutta samalla puhuu "itsekkäästi" vaikka junista "liikaa", eikä ymmärrä lukea sosiaalista tilannetta tällä tavalla. Toinen merkki voi olla silmiinkatsomisen puuttuminen ihan kokonaan. 

Vierailija
27/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vastata tähän vain omasta puolestani, koska en tunne muita Asperger-ihmisiä. Olen aika erakkoluonteinen enkä kovin sosiaalinen. Pystyn kyllä tarvittaessa olemaan sitä, mutta se väsyttää minua kovasti eikä minulla ole kovin suurta tarvetta sellaiseen. Melu ja hälinä rasittavat minua myös kovasti.

Vierailija
28/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tuo sosiaalisen kanssakäymisen vaikeus ja ahdistavuus on vain vieraiden ihmisten kanssa, ei läheisten. Uskoisin, että monella muullakin sama. 

Vierailija
29/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei sinänsä ole vaikeuksia tuossa (toisaalta olen pienestä pitäen lukenut valtavasti, ja sehän kehittää empatiaa ja kykyä asettua toisen asemaan), mutta on vaikeuksia sen ilmaisemisessa normaalien sosiaalisten normien mukaan. Olen vähän pihalla siitä, mitä missäkin tilanteessa "kuuluisi sanoa". Ikinä en kyllä töksäyttele mitään epäkohteliasta, mutta saatan jättää sanomatta sellaista kohteliasta, mitä ilmeisesti jossain tilanteessa oletetaan sanottavan. 

Vierailija
30/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin tuo sosiaalisen kanssakäymisen vaikeus ja ahdistavuus on vain vieraiden ihmisten kanssa, ei läheisten. Uskoisin, että monella muullakin sama. 

Itselleni riittää ihmissuhteiksi sukulaiset. Suvun ulkopuolisia ihmissuhteita en ole ikinä koennut tarvitsevani. En myöskään halua parisuhdetta tai lapsia.

Vierailija
31/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe sosiaalista vuorovaikutusta mitenkään erityisen hankalaksi. Minulla ei vain ole kovin suurta tarvetta sellaiseen.

Vierailija
32/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen diagnostisten kriteerien on täytyttävä diagnoosin saamiseksi. Jokaisella diagnosoidulla ei ole kaikkia piirteitä.

Vierailija
33/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliaita paskiaisia joilla omasta mielestään on vapaakortti tehdä ihan mitä haluavat. 

Nyt sekoitat ADHD:n ja Aspergerin. Harva asperger on *epäkohtelias paskiainen, jolla on vapaakortti tehdä, mitä haluaa*. 

Enemmän tuollainen kuuluu narsismiin kuin mihinkään neuropoikkeavuuteen. Toki samalla ihmisellä voi olla sekä narsismi että neuropoikkeavuus, eivät ne ole toisiaan poissulkevia.

Vierailija
34/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliaita paskiaisia joilla omasta mielestään on vapaakortti tehdä ihan mitä haluavat. 

Nyt sekoitat ADHD:n ja Aspergerin. Harva asperger on *epäkohtelias paskiainen, jolla on vapaakortti tehdä, mitä haluaa*. 

Enemmän tuollainen kuuluu narsismiin kuin mihinkään neuropoikkeavuuteen. Toki samalla ihmisellä voi olla sekä narsismi että neuropoikkeavuus, eivät ne ole toisiaan poissulkevia.

Ja toiset nyt vain ovat vain mulkkuja ja epämiellyttäviä ihmisiä, ilman mitään diagnoosiakaan.

Vierailija
35/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihtyvät usein keskimääräistä enemmän itsekseen, koska sosiaalinen vuorovaikutus on heille vaikeaa ja väsyttävää. Monilla on myös aistien yliherkkyyksiä ja rutiineista pitämistä.

Asbergerille rutiinit ovat se juttu. Saman toisto. 

Vierailija
36/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni riittää ihmissuhteiksi sukulaiset. Suvun ulkopuolisia ihmissuhteita en ole ikinä koennut tarvitsevani. En myöskään halua parisuhdetta tai lapsia.

Mulla oli nuorempana pitkään samoin, sukulaiset ja pari perhetuttua. Eli ei ketään, kehen olisi itse tarvinnut erikseen tutustua, vaan olivat aina olleet siinä. Parisuhdetta kyllä aina kaipasin, ja ensimmäinen parisuhde olikin ensimmäinen "itse luotu" ihmissuhde ikinä. Yli kolmekymppisenä vasta opin tutustumaan ihmisiin, ja nykyään mulla on muutama läheinen ystävä. Lapsia ja parisuhde on kyllä.

Ensimmäisen eron jälkeen oli pakko opetella uskaltamaan jotain sosiaalisuutta, ihan seksin takia 😃. 

Vierailija
37/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe sosiaalista vuorovaikutusta mitenkään erityisen hankalaksi. Minulla ei vain ole kovin suurta tarvetta sellaiseen.

Sama täällä. Ystävien tarve on, ja muutamia hyviä ystäviä on. Ystäväni ymmärtävät hyvin, ettei jatkuvaan vuorovaikutukseen ole tarvetta. Tavataan silti noin kerran kuukaudessa enkä väsy vuorovaikutuksessa ollenkaan. Saatetaan olla pitkiä aikoja yhdessä ja jutellaan kaikesta mahdollisesta. Osa ystävistä eivät edes uskoneet, että olen oikeasti asperger kun asiasta varovaisesti kerroin.

Sosiaalinen kanssakäyminen sujuu, kunhan toinen osapuoli ei ole luonteeltaan myrkyllinen ja ivaava piikittelijä. Huomaan meneväni lukkoon, jos aistin toisesta tietynlaisen ikävän asenteen.

Vierailija
38/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihtyvät usein keskimääräistä enemmän itsekseen, koska sosiaalinen vuorovaikutus on heille vaikeaa ja väsyttävää. Monilla on myös aistien yliherkkyyksiä ja rutiineista pitämistä.

Ei ole kaikilla. Uskon, että rutiinien tärkeys korostuu enemmän asperger-miehillä. Naisilla asperger ilmenee vähän eri tavalla.

Vierailija
39/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä ihminen voi olla sellainen, mutta ei sillä ole mitään tekemistä aspergerin kanssa!

Vierailija
40/176 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikilla. Uskon, että rutiinien tärkeys korostuu enemmän asperger-miehillä. Naisilla asperger ilmenee vähän eri tavalla.

Niin voi olla.