Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saat väsymyksen katoamaan tahdonvoimalla silloin kun olet todella väsynyt ja pitäisi jaksaa tehdä esim kotitöitä?

Vierailija
23.01.2024 |

-

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on niin tärkeä ja välttämätön. kotityö, ettei sitä voi tehdä vasta huomenna?

Vierailija
22/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. En ole mikään superihminen, jos väsyttää niin väsyttää. Siirrän kotityöt toiseen kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinilla, sitä varten se on keksitty.

Vierailija
24/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön valmista ja teen kaikki muutkin myöhemmin. Vain pyykit ja roskien vienti menee ponnistuksilla. Ja vasta kun ei ole yhtäkään puhdasta jäljellä. Tarvittaessa toinen päivä samoissa alusvaatteissa. 

Vierailija
25/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen on hyvin harvoin fyysisesti oikeasti väsynyt. Se minkä koemme väsymyksenä on useimmiten tylsistymistä, kehon liikkumattomuudesta, stressistä ja huonosta ravinnosta johtuvaa henkistä puutumista. 

Koska ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, niin henkinen lamautuminen tuntuu myös fyysisenä väsymyksenä, mutta sama mekanismi toimii myös toisin päin. Jos on aktiivinen fyysisesti eli harrastaa liikuntaa, niin silloin myös pääkoppa ja mieli aktivoituvat ja piristyvät ja jaksaa yllättävän paljon. 

Jokainen liikuntaa harrastanut on kokenut sen miten työpäivän jälkeen tuntuu siltä ettei mitenkään jaksaisi lähteä jumppaamaan, mutta jos treeneihin kuitenkin menee, niin sen jälkeen olo on taas hyvä ja energiataso paljon parempi.

Itsesääli on sellainen tunne josta ei ole ikinä ollut kenellekään mitään hyötyä  

Wau, kiitos tiedosta. Hassua, että minä olen väsynyt vain silloin, kun olen nukkunut liian vähän. Teen fyysistä (ja henkistä) työtä kutsumusammatissa. Uskallan väittää, että myös esim  Pienten lasten vanhempia väsyttää unen puute eikä mikään huono ravinto.

Vierailija
26/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin on aivan pakko tehdä jotain, kun on kuolemanväsynyt. Pyykkien ripustus, jos on illalla ehtinyt nukahtaa, koiran yöllinen tarve päästä ulos ja lentokentälle lähteminen ovat minulle useimmin sattuvia pakkotilanteita. 

Selviän sillä, että ajattelen pääseväni nukkumaan heti, kun tilanne on ohi. Inhottavinta on lentokentälle lähteminen, valitsen iltapäivälennon aina, kun se on mitenkään mahdollista. 

Vierailija
27/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univajeesta johtuvaan väsymykseen ei auta mikään muu kuin uni. Psyykkiseen väsymykseen auttaa tietoisuus lasten nuoresta iästä ja tarpeista ja  kun lapset kasvat isommiksi, niin silloin ei tarvitse jaksaa enää yhtä paljon, kun voi delegoida enemmän ja ei ne lapset siihen kuole, vaikka itse tekisi vähemmän.

Vierailija
28/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä jo tullut. 

itse teen pakolliset pikkutyöt heti, kun tulen kotiin ja ennen kuin istun alas. Pesen pyykit etätyöpäivinä ja kuivatan joko rummussa tai lämmitettävällä telineellä, että menevät saman työpäivän aikana myös kaappiin. Ostin robotti-imurin. Käytän paljon puolivalmista ruoanlaitossa.

Jos olisi isompi perhe, laittaisin kaksi tiskikonetta. 

Vierailija
29/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen jos jokin on pakko tehdä. Jollei ole pakko tehdä, siis oikeasti pakko, niin sitten se siirtyy.

Toki jos on aina väsynyt, eikä koskaan jaksa tehdä mitään, niin silloin kannattaa miettiä siihen syytä. Satunnaisten väsymysten kohdalla voi useimpia kotitöitä vallan hyvin lykätä.

Vierailija
30/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Univajeesta johtuvaan väsymykseen ei auta mikään muu kuin uni. Psyykkiseen väsymykseen auttaa tietoisuus lasten nuoresta iästä ja tarpeista ja  kun lapset kasvat isommiksi, niin silloin ei tarvitse jaksaa enää yhtä paljon, kun voi delegoida enemmän ja ei ne lapset siihen kuole, vaikka itse tekisi vähemmän.

Mitä ihmettä on sellainen psyykkinen väsymys, johon auttaa jokin ihmeellinen tietoisuus?

Unenpuutteeseen auttaa nukkuminen ja liikaan työntekoon lepo. Näitä on turha yrittää kiertää.

Vierailija
31/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen on hyvin harvoin fyysisesti oikeasti väsynyt. Se minkä koemme väsymyksenä on useimmiten tylsistymistä, kehon liikkumattomuudesta, stressistä ja huonosta ravinnosta johtuvaa henkistä puutumista. 

Koska ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, niin henkinen lamautuminen tuntuu myös fyysisenä väsymyksenä, mutta sama mekanismi toimii myös toisin päin. Jos on aktiivinen fyysisesti eli harrastaa liikuntaa, niin silloin myös pääkoppa ja mieli aktivoituvat ja piristyvät ja jaksaa yllättävän paljon. 

Jokainen liikuntaa harrastanut on kokenut sen miten työpäivän jälkeen tuntuu siltä ettei mitenkään jaksaisi lähteä jumppaamaan, mutta jos treeneihin kuitenkin menee, niin sen jälkeen olo on taas hyvä ja energiataso paljon parempi.

Moni liikuntaa harrastanut on kokenut myös sen, miten työpäivän jälkeen väsyneenä lenkille lähtiessä ja sieltä palatessa on aivan loppu, eikä kykene muuhun kuin torkkumaan silmät auki sohvalla telkkaria tuijottaen.

Maltillisen nousujohteinen liikuntaharrastus auttaa lisäämään energisyyttä pitkällä aikavälillä, mutta kaikilla liikunta ei todellakaan ole mikään nopea piristysruiske. Itselläni se ei ole ollut sitä edes silloin, kun olen ollut elämäni kunnossa, vaan liikunta on aina nimenomaan vienyt voimat ja energiat suorituksen jälkeen. Toki liikuntaharrastus on auttanut pysymään paremmassa vireessä yleisesti, etenkin päivällä ennen liikuntasuoritusta. Itselläni tosin on kilpirauhansen vajaatoiminta, mutta lääkityksen pitäisi olla ihan kunnossa. 

Kuntotasoon liian kunnianhimoinen liikuntaharrastus nostaa kortisolitasoja, häiritsee unta ja palautumista ja uuvuttaa. Jaksamisen kannalta monille matalasykkeinen liikunta pitempikestoisena on parempi. 

Vierailija
32/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kokeilla kasvojen kastelemista vedellä.

Ennen toimi kylmä jäätelö, mutta nyt en enää hanki sitä pakkaseen.

Vierailija
33/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toit esiin itsekin, mutta väsyneenä liikunnan ei tarvitse olla kävelyä kummempaa. 

Vierailija
34/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkomalla homman osiin ja palkitsemalla joka osan tekemisestä esim. pätkän  jotain lempisarjaa katsomalla. Joskus myös sopivan musiikin kuuntelu hommia tehdessä vie väsymyksen tunteen pois. Mulla väsymys on harvoin fyysistä, ellen ole kipeä, vaan pikemminkin kyllästymistä samanlaisina toistuviin rutiineihin.

Vierailija
35/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaan päätän että tää hoidetaan pois alta nyt. Väsytti tai ei.

Vierailija
36/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiinilla, sitä varten se on keksitty.

Tätä olin myös tulossa sanomaan. Itse saan sokerittomasta kaakaosta virtaa. Kofeiinia tarpeeksi piristämiseen, muttei vielä vie yöunia.

Vierailija
37/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhdon kasvoja jääkylmällä vedellä. Tuo opetettiin jollain kurssilla kun olin vuorotöissä. 

Tuoremehu, hedelmiä tai marjoja lisäksi.  Ne virkistää, muttei väsytä heti uudestaan.

Vierailija
38/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viikossa monta yötä, että en nuku ollenkaan. Kävin siti töissä ja nyt teen kotitöitä, vaikken olisi nukkunut. Juon kahvia, syön mandariineja ja teen vaan, vaikka huimaisi väsymyksestä. Kokemuksesta tiedän, ettei se ole vaarallista. Väsy on normaali tunne.

Vierailija
39/39 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tahdonvoimaa vasta kuin hengenhädässä. Mietin miten olen selvinnyt tehtävästä X aiemmin, ja teen sen. Pikku menestys on helppo tuplata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi