Miten saat väsymyksen katoamaan tahdonvoimalla silloin kun olet todella väsynyt ja pitäisi jaksaa tehdä esim kotitöitä?
Kommentit (39)
Lepäämällä. Siivoan vasta kun oon pirteämpi.
Kytken automaatin päälle, että hyväksyn, että olen väsynyt ja toimin automaatilla.
Alan vaan puskea niitä töitä, siinä sitä väkisinkin virkistyy.
Kotityöt voivat kyllä odottaa muutaman päivän...
Nukun, lähden lenkille tai luovutan ja jätän tekemättä.
Aloitan niistä mitä ei voi jättää tekemättä eli lapsille ja eläimille kaikki hyvin. Sitten teen järjestyksessä pois ensin ne minkä tekemättä jättämisestä seuraa haittaa tai enemmän töitä. Loput voi odottaa.
Jos on pakko tehdä ne kotityöt, eikä pysty lepäämään, niin itse "huijaan" itseäni siten että mietin "teen vaan tuon", esim astianpesukoneen tyhjentäminen: päätän että nostan vain lautaset kaappiin, onhan sekin eteenpäin. Kun lautaset on kaapissa ajattelen että no, sama nostaa lasitkin. Sitten onkin jäljellä enää aterimet ja olisi tyhmää jättää pelkästään ne laittamatta kaappiin. Ja tadaa, kone onkin tyhjennetty.
Tässä menetelmässä on sekin hyvä puoli, että kun on saanut tehtyä "ylimääräistä" eli enemmän kuin aikoi, niin siitä tulee itselle hyvä mieli ja onnistumisen tunne, eikä pelkästään että "huhhuh kun on taas joutunut raatamaan". Ja ennen kuin joku alkaa aukoa päätään että no onpa raatamista yhden astianpesukoneen tyhjennys, niin tämä oli siis yksinkertaistettu esimerkki.
Huuhdon kasvoja jääkylmällä vedellä. Tuo opetettiin jollain kurssilla kun olin vuorotöissä.
Otan vartin päiväunet ja yritän sitten uudelleen.
Nykyihminen on hyvin harvoin fyysisesti oikeasti väsynyt. Se minkä koemme väsymyksenä on useimmiten tylsistymistä, kehon liikkumattomuudesta, stressistä ja huonosta ravinnosta johtuvaa henkistä puutumista.
Koska ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, niin henkinen lamautuminen tuntuu myös fyysisenä väsymyksenä, mutta sama mekanismi toimii myös toisin päin. Jos on aktiivinen fyysisesti eli harrastaa liikuntaa, niin silloin myös pääkoppa ja mieli aktivoituvat ja piristyvät ja jaksaa yllättävän paljon.
Jokainen liikuntaa harrastanut on kokenut sen miten työpäivän jälkeen tuntuu siltä ettei mitenkään jaksaisi lähteä jumppaamaan, mutta jos treeneihin kuitenkin menee, niin sen jälkeen olo on taas hyvä ja energiataso paljon parempi.
Itsesääli on sellainen tunne josta ei ole ikinä ollut kenellekään mitään hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Kytken automaatin päälle, että hyväksyn, että olen väsynyt ja toimin automaatilla.
Ja hyväksyy sen, että tällä kertaa tee nyt pikasiivouksen , ja se on ok. Tai lyhyen lenkin, tai lyhyen jumpan, tai teen kuntosalilla vain nopeasti kaikki lihasryhmät, tai teen ruokaa puolivalmisteista.
Ota halintaan aijan käyttösi some,tämäkin sivusto. Uni rytmi,ruoka rymi ja ulkoile joka päivä ( kaupassa käynti ei ole ulkoilua) ,valitamatta säästä tai vuoden ajoista.
Kotityöt odottaa siihen asti että löytyy taas paukkuja !
Yksi mitä itse käytän on se, että listaan asiat mitä pitäisi tehdä ja lupaan itselleni jonkun ajan (esim 20min tai puoli tuntia) minkä käytän niihin hyvällä sykkeellä, ja lupaan itselleni että sen jälkeen voi siirtyä rentoutumaan.
Usein 15 minuutissakin tekee yllättävän paljon kun yrittää saada ne kotityöt tehtyä siinä ajassa. Ja jos aika ei riitä niin usein käy myös niin, että kun tekemisen on saanut alkuun niin ne hommat tekee sitten kuitenkin loppuun.
Samaa voi käyttää jos ei millään jaksa lähteä 5km lenkille. Lupaa itselleen että laitan lenkkitossut jalkaan ja hölkkään vain korttelin ympäri, mutta kun on liikkeelle päässyt niin kynnys kunnon lenkin tekemiseen madaltuukin kummasti
Vierailija kirjoitti:
Ota halintaan aijan käyttösi some,tämäkin sivusto. Uni rytmi,ruoka rymi ja ulkoile joka päivä ( kaupassa käynti ei ole ulkoilua) ,valitamatta säästä tai vuoden ajoista.
Hahaa onhan jos sinne ulkoilee eikä mene esim. autolla :---D Minulla on 6,7km ruokakauppaan matkaa ja usein ulkoiluni on reipas kävely sinne ja takaisin metsäreittiä pitkin. Aivan samalla lailla siinä tulee ulkoiltua kun muuten vain samoja metsäreittejä reippaillessa. Senkin hömelötatti.
Parin sekunnin sääntö on minulle paras. Valitse pieni sekuntimäärä vaikka 5s, kun on ajatus että tuo on nyt tehtävä tai jonnekin lähdettävä, 5s sisällä on oltava liikkeessä asiaa kohti. Ei jäädä jumittamaan, sellainen jumitus kun tietää että olisi paljon tehtävää ei edes ole kovin rentouttavaa..
Työ ennen huvia on myös hyvä ohjelanka minusta, väsyneenä töistä tullessa laitan ensin seuraavan päivän eväät ym. välttämättömät asiat. Sitten vasta syön ja lepään, silloin se onkin mukavaa kun ei enään välttämättömyydet paina.
Etenkin ennen unia huhkiminen häiritsee selvästi nukahtamista ja unen laatua, senkin takia parempi hoitaa hommat kotiin päästyä alkuillasta pois alta. No joo osa on vuorotöissä niin milloin sitten nukkukaan. Tsemppiä teille! Se on kovaa hommaa, itse vaihdoin pois 🦉
Tämä on taas näitä nerokkaita kysymyksiä, jotka jo sisältävät vastauksen.