Miten selvitä negatiivisen valittajasukulaisen kanssa?
Hän on vielä itsekeskeinen. Ei kysy minulta mitään. Ja puhuu lauseideni päälle.
Nämä velvollisuus kyläilyt ovat aika raskaita. Yritän miten vain, niin valitustyyppi on sellainen joka menee heti ihon alle.
Joudutaan nähdä usein. Vähentänyt olen jo.
Miten olette pärjänneet?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään kun jätän kokonaan tuollaisten ihmisten ja sukulaisten tapaamisen kokonaan väliin.
Miten kieltäydyt?
Siis yleensä on muitakin paikalla ja heille kyseinen henkilö ok? Mitä siis stressaat? Istu hiljaa tai juttele muille.
Vierailija kirjoitti:
No katsot televisiota, luet, kuuntelet musiikkia, opiskelet. Harmittelet kovasti kun on pakko just nyt lukea, kun tämä kirja pitää palauttaa reissun jälkeen. Otat tietty jonkun 500 sivuisen. Mieti myös, miksi reagoit niin vahvasti eli mikä eniten ärsyttää ja miksi.
Kiitos monille teille vinkeistä.
Tässä hyvä tuo miettiminen, mikä ärsyttää eniten. Ehkäpä se että kaikki mihin saan suun vuoron hän lyttää. Joskus teema voi olla henkilökohtainenkin jos joku muu sukulainen on kysynyt siitä. Vastaan yleensä kierrellen, enkä paljasta itsestäni lisää, mutta teeman arvostelu lyttääminenkin, joskus pelkkä totaaliohitus voi sattua.
Hän siis viestii negatiivisuuden ja itsekeskeisyyden lisäksi että hän vähät välittää juuri minusta. Siksi tuo negatiivisuuskin tuntuu niiiin raskaalta.
Mun sukulaisen negatiivisuus johtuu traumoista, katkeruudesta ja masennuksesta. Tein jotain loukkaavaa ja hän katkaisi välit. Oli pakko katkaista välit, kun oma psyyke ei kestänyt sitä negatiivisuutta. Olin toipumassa masennuksesta.
Taidat ap itse olla negatiivinen ja epätoivottu. Kun muut kerran innostuvat kutsuista. Kannattaa jäädä kotiin.
Joskus olen sanonut iloisesti "et sulla ei ole ilmeisesti tänään paras päivä menossa?!"
Tarkoittaen "elämä..."
Mut voi jotenkin kiinnittää yleisen huomion että nyt valitusta tulee kolmin käsin et voisiko joku muukin puhua.
Vierailija kirjoitti:
Taidat ap itse olla negatiivinen ja epätoivottu. Kun muut kerran innostuvat kutsuista. Kannattaa jäädä kotiin.
Missään ei sanottu, että muut innostuvat kutsusta.
-ohis
Jos ensin kuulostelee mitä se sanoo, sitten sanoo väliin ja se toinen taas puhuu. On kuulija. Älä mene kylään, ellei harvoin. Soitto? Pako puhelimesta.
Itse olen pärjännyt sillä, että olen tietoinen sukulaisen elämänkaaren alkupään vaikeuksista ja luonteenpiirteiden pysyvyydestä. On helpompi ymmärtää vaikeasti käyttäytyvää ihmistä, jos ymmärtää syitä käytökseen ja käsittää, ettei ihminen itse kykene käytöstään muokkaamaan. Ihminen, jonka käytös kuluttaa toisten jaksamista uupumiseen asti on oikeastaan kierteessä, jossa hän itse myös kärsii saamalla vihamielistä palautetta ja joutumalla eristyneisyyteen. Jos tilanne tuntuu uuvuttavan ja kuluttavan omaa jaksamistasi liikaa, kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä Mielenterveysomaisten keskusliittoon - finfami.fi. Sieltä saa ilmaista neuvontaa.
Tässä suvussa on. Juuri kyseinen henkilö kutsuu niin aktiivisesti ja kun muut innostuvat, että toteutumisiakin tulee paljon.
Synttäreiden lisäksi kahvitellaan myös kaikkien muiden syiden vuoksi. Asuvat oktalossa, joten aina voi järjestää talkoot, joissa palkkio piiiiitkä illallinen. Tai sitten on joku erityinen syy pohtia jotain kriittistä teemaa. Muut lähtevät mukaan, mikä tekee tästä vaikeaa minulle.