Sosionomi
Kannattaako opiskella sosionomiksi? Onko sosionomeille töitä? Minkälaisiin työtehtäviin sosionomin papereilla on mahdollista päästä?
Kommentit (49)
Kerrotaan nyt niistä miinuspuolistakin. Palkka ja työn vaativuus harvoin mätsää. Ole valmis ottamaan vastaan niin mielipahaa kuin nyrkkikin. Sosiaalialalla on työntekijöissä paljon pahaa verta, asia joka tulee yllätyksenä. Työ joka aika varmasti viimeistään eläkeiän lähestyessä alkaa tympimään ja rutosti. Jos ei ole sinulle kutsumus et tule jaksamaan palkan vuoksi. Kuluttaa usein myös fyysistä terveyttä puhumattakaan henkisestä. Hyviä puolia sitten että parhaimmillaan tulee autettua ihmisiä aidosti ja se on se kiitos jonka siitä saa. Jos se riittää niin ota selvää millaista työskentely on.
Valmistun juuri sosionomiksi. Minulla (mies) on aiempia yliopisto-opintoja ja AMK-opintoja ja suoritan samalla vielä kandidaatin tutkintoa yliopistossa.
Sosionomina pääset työskentelemään samojen asiakkaiden kanssa kuin sosiaalityöntekijä, erityisopettaja, lääkäri tai kuka tahansa muu lukien pois tietysti tietyt sairaala-asiakkaat, joiden paikka on kirurgin pöydällä tms.
AMK-koulutuksella kaikkiin hommiin ei tietysti pääse eikä pääse käyttämään puhevaltaa samalla tavalla kuin vaikka psykologi. Sinulla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa ihmisten elämään oman esiintymisesi kautta 'epävirallisesti' yhtä paljon kuin kenellä tahansa muulla ihmissuhdetyön ammattilaisella; sosionomin ohjaus voi jollekin ihmiselle osoittautua tärkeämmäksi kuin opinto-ohjaajan, papin tai psykoterapeutin kanssa juttelu; ratkaisevaa ei siis ole titteli ja asema, vaan millaisen suhteen voit muodostaa toiseen ihmiseen. Asiakkaita ei useinkaan kiinnosta korkein koulutus tai asema, vaan parempi olo ja toivon saaminen.
Sosionomin tutkinnolla voi ajan kanssa edetä johtajahommiin ainakin lähijohtamisen tasolla ilman varsinaisia lisäkoulutuksia. Jos haluat lisää puhevaltaa teoria-asioissa, voit jatkaa opintoja yliopistossa korkeamman tutkinnon perässä TAI omasta pussista maksaen käydä erilaisia valmentajan, terapeutin tai neuvojan koulutuksia, joista löytyy tietoa esim. kesäyliopistojen sivuilta. Vaihtoehtoja on paljon.
Olen lukenut vauvapalstaa pitkään ja täällä on paljon nokittelua ja vähättelyä, mitä tulee näihin ihmissuhdetyön asioihin. On esim. yritetty perustella, että sosionomin ja sosiaalityöntekijän ero on kuin lääkärin ja sairaanhoitajan ero, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos sinulla ei ole vielä mitään korkeakoulutusta, sosionomin tutkinto avaa ovia, joista voisit vain haaveilla ilman tutkintoa ja kyseessä on korkeakoulututkinto, josta saa myös pätevyyden tehtäviin, joita voi laillisesti tehdä vain sosiaalihuollon ammattilainen eli mikä tahansa korkeakoulututkinto ei käy. Tulevaisuutta on mukavampi suunnitella palkkatöissä käyden, kun työkokemus karttuu jatkuvasti ja on jo vahva ammattilaisen identiteetti.
Tärkeimpänä pitäisin sitä, että et tuhlaa aikaasi, vaan valitset jonkun järkevän polun ja kuljet sen loppuun; pysyt liikkeessä. Kun olet tehnyt päätöksen, älä anna ankeiden nettimielikuvien lannistaa.
Paljonko sosionomi tienaa? Mikä sosionomiksi opiskelussa on vaikeinta?
Sosionomin opinnot pitävät sisällään paljon ryhmätöitä. Niitä tehdään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sosionomi tienaa? Mikä sosionomiksi opiskelussa on vaikeinta?
Varmaan 3000 molemmin puolin riippuen onko vuorotyö. Tiettyä viitekehystä kuinka katsot ihmiselämän problematiikkaa eri ikäryhmissä on vaikea oppia. Joko omaat kutsumuksen ja empatian tai sitten et.
Olen ollut sosionomina parikymmentä vuotta. Työkokemusta on karttunut vanhustyössä, vammaistyössä ja srk:ssa. Sosionomi-diakoni voi työskennellä myös srk:ssa diakonina. Pääsääntöisesti olen ollut ohjaajana. Vammais- ja vanhustyössä toimenkuvaan kuuluu perushoidollisiakin tehtäviä. Palkkaluokka on yleensä ollut yksi tai kaksi pl parempi kuin lähihoitajilla. Työaika on ollut ma-pe päivätyö. Lh voi tienata enemmän, koska tekee vuoroa. Lastensuojeluun haetaan jatkuvasti sosionomeja palkkaluokalla g24. Opintojen aikaiset kurssivalinnat ja pääaine johdattelevat eri työaloille. Opintojen aikana voi valita harjoittelut sen mukaan, mikä kiinnostaa tai käydä erilaisilla paikoissa katsomassa, mikä voisi olla oma työala.
Joskus täällä näkee aloituksia joissa verrataan sosionomia ja sairaanhoitajaa. Eihän aloilla ole mitään tekemistä keskenään. Miksi edes verrata.
Olen valmistunut sosionomiksi vuonna 2013 ja olen tehnyt työurani vain sosiaalitoimessa. Olen pääsääntöisesti ollut sosiaaliohjaajana, nyt perhetyöntekijänä, koska kiinnostaa eniten ihmisten kanssa työskentely ja se on haastavaa. Sosiaaliohjaajana kiinnosti aina eniten asiakkaiden sosiaaliohjaus ja palvelutarpeen arvioinnit. Kokemusta on kaikista palvelutehtävistä, vauvasta vaariin. Palkka on nyt 2800e/kk. Kollegoilla 3000e/kk sosiaaliohjaajina.
Perhetyöntekijöitä ei sosiaaliohjaajina työskentelevät aina arvosta, mutta sosiaalityöntekijät arvostavat. Meidän perhetyön tiimi on ihan huippu, tätä olen kaivannut koko työurani. Joskus muut asiat merkitsevät enemmän kuin se raha.
No ei kyllä voi. Sosionomi on nimikesuojattu, ja Valviraan rekisteröidytään samaan tapaan kuin sairaanhoitajatkin.