Onko tämä oikeudenmukaista vanhemmilta?
Vanhempani maksavat sisarusteni häistä. Itse olen ilmoittanut, että en aio mennä naimisiin tai järjestää hääjuhlia. Sen sijaan olen kysynyt heiltä taloudellista apua opintoihin, kun opintotuki loppui. Mutta vanhempieni vastaus oli, että he antavat rahaa vasta sitten, kun menen naimisiin. Mitä mieltä?
Kommentit (43)
Jokainen käyttää rahansa siihen, mitä arvostaa. Vanhempasi mielestä naisen ei kuulu opiskella vaan naisen kuuluu mennä naimisiin.
Miksi alapeukutus aloitukselle?
Ap
Olisiko sinun raskautesi ilman avioliittoa vanhemmillesi ongelma? Vaikeaa tuntemattomana sanoa. Tunnet kuitenkin itse vanhempiesi arvomaailmaa ja toimintaa koko elämäsi ajalta. Eivätkö ole tähän asti tukeneet taloudellisesti teitä sisaruksia mitenkään, vaan että nyt sisaresi häät ovat ensimmäinen minkäänlainen apu ja satsaus? Se vaikuttaa hieman oudolta. Useimmiten vanhemmat yrittävät omien mahdollisuuksiensa mukaan ja tasapuolisesti auttaa. Häät ovat siihen vähän kuin ekstralahja. Onko syvällisempi keskusteluyhteys vanhempiesi kanssa jostain syystä mahdoton?
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että vanhemmat ottavat taloudellisen vastuun sisarusteni häistä. Tähän kuluu tuhansia euroja, koska järjestettävät häät ovat hienossa paikassa, ruokailu tarjoillaan pöytiin, puvut valmistetaan käsin jne. Minä en aio tulevaisuudessa järjestää häitä, eli en saa samaa vanhemmiltani. Kai se on heidän oikeutensa, mutta ihmetyttää vaan, eikö tässä tilanteessa voisi käyttää ns. maalaisjärkeä ja antaa minulle saman rahan opintoja ja taloudellisen mielenrauhan vuoksi. Lasken pennejä, että saan vuokran maksettua.
Jos sillä on mitään merkitystä asian kannalta, odotan lasta. Äitini painostaa minua jatkuvasti menemään naimisiin. Varmaan häpeää sitten, kun tulen häävieraaksi vatsan kanssa (ensi kesänä).
Ap
Siis miksi vanhempasi olisivat vastuussa sinun vääristä ratkaisuistasi? Maalaisjärkeä on se, että käyttää itse tienaamansa rahat juuri siihen mihin haluaa eikä mieti, että aikuinen lapsi on taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan jopa lisääntyessään.
Häihin kuluu todennäköisesti kymmeniä tuhansia euroja, niistä rahoista nauttivat kymmenet vieraat ja sinä nillität, että sinulle pitää antaa rahaa, koska et kykene ottamaan elämästäsi taloudellista vastuuta. Äitisi ei häpeä vatsaasi eikä naimattomuuttasi, hän häpeää sitä, että teet lapsen huostaanotettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joku alapeukuttaa ihan kaikkia aloituksia ja vastauksiakin, siitä ei kannata siis vetää muuta johtopäätöstä kuin että joku ei taida voida kovin henkisesti kovin hyvin
Miksi et osaa iloita siskosi satuhäistä? Jotenkin hupsua, että sinä et kykene elättämään itseäsi ennen lapsen syntymää ilman vanhempien tukea, joten haluat rahat, jotka tekevät vanhempiesikin arjesta juhlan. Kurjaa, että olet noin kateellinen.
Mun sisko sai isältä 100 000 euron lainan. Pitäisikö vaatia samaa, vaikka en ole ostanut asuntoa.
Ei siskollekaan rahaa anneta rahana käytettäväksi mihin vaan. Se annetaan hääjuhlaan ja sinä saat varmaan sitten saman kun olet samassa tilanteessa.
Minä maksan toisen poikani opintolainaa koko ajan. Toinen maksoi itse jo omat lainansa ja hänellä on palkkakin tuplasti enemmän kuin toisella.
Maksan koska hänellä on perhe ja asuntolaina ja tiedän olevan tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joku alapeukuttaa ihan kaikkia aloituksia ja vastauksiakin, siitä ei kannata siis vetää muuta johtopäätöstä kuin että joku ei taida voida kovin henkisesti kovin hyvin
Niin tai sitten peukutuksilla kerrottu jo oma näkemys.
On eri asia maksaa häät joka on kertaluontoinen juhla koko suvulle, niin puolison suvulle kuin myös sinulle, kuin syytää rahaa opiskelijan elämiskuluihin.
Häät ovat myös suvun juhla. Siksi vanhempien osallistuminen hääjuhlan kustannuksiin on ok.
Kyllähän tuossa on selvää taloudellisen painostamisen makua. Saat rahaa sillä ehdolla, että teet, niin kuin me käskemme. Jos siskosi liitto ei kestäkään, niin perivätkö vanhempasi rahat takaisin?
Ei naisen suku maksa häitä, sillä ei miehet enää elätä naisia.
On se oikein. Opinnot pitää maksaa itse. Sisaresi nai komean jännä miehen joten ne tarvii rahaa.
Ihan oikein on. Vanha porvoolainen perinne.
Tuohan on vanha perinne, että vanhemmat maksavat lapsensa häät. On vaikea nähdä tuossa mitään reilua, jos vanhempasi maksavat myös sinun hääsi, jos myöhemmin muutat mielesi ja päätätkin mennä naimisiin.
Häihin tulee varmasti myös vieraaksi iso määrä vanhempiesi sukulaisia, joten siksikin häiden maksaminen on ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vanha perinne, että vanhemmat maksavat lapsensa häät. On vaikea nähdä tuossa mitään reilua, jos vanhempasi maksavat myös sinun hääsi, jos myöhemmin muutat mielesi ja päätätkin mennä naimisiin.
Häihin tulee varmasti myös vieraaksi iso määrä vanhempiesi sukulaisia, joten siksikin häiden maksaminen on ymmärrettävää.
Tarkoitin: on vaikea nähdä tuossa mitään epäreilua.
Minäkin vanhempana arvostan lapseni opintoja enemmän kuin mahdollisia häitä. Mutta sun vanhemmat päättää omista rahoistaan, ei epäoikeudenmukaista mutta outoa.
Siis kuka käyttää häihin kymmeniä tuhansia euroja? Ihan järjetöntä, ei sinne tarvitse kaikkia kumminkaimoja kutsua.
Mun mielestä aikuisten lasten ei kannata verrata, kuka saa mitäkin. Itselläni on kolme sisarusta, jollekin on maksettu auto ja toiselle osa asunnosta, jonkun lapsi on päässyt isovanhempien kanssa ulkomaille ja jotain on autettu mökkisaunan rakentamisessa. Ei mene tasan, eikä tarvitsekaan mennä.
Omaa lastani kyllä auttaisin opintojen rahoittamisessa tarpeen tullen ja oman taloustilanteeni salliessa, riippumatta siitä kenen häitä on maksettu tai oltu maksamatta.