Te joiden lapset ovat erityisen kehittyneitä ikäistensä rinnalla.
Mulla on neljän ja vuoden vanhat lapset. Esikkoa imetin puolitoistavuotiaaksi ja kuopusta tietenkin vieläkin. Yökylässä esikko oli ekan kerran mummilla kaksivuotiaana ja kuopus ei tule olemaan vielä pitkään aikaan. Kumpikaan ei ole eläissään nähnyt tuttipulloa tai korviketta. Tuttia ei ole edes ostettu tähän talouteen ja molemmat ovat olleet vauva-aikana hereillä ollessaan aina kantoliinassa.
Molemmat ovat erittäin paljon ikäisiään edellä kaikessa kehityksessä ja uskon sen olevan näiden toimenpiteiden ansiota. Meillä ei ole koskaan jätetty lasta yksin lattialle tuttia lutkuttamaan, vaan hän on saanut olla aina mukana ja sylissä. Läheisyyttä ovat saaneet riittämiin kantoliinassa ja imettäessä.
Kerroin neuvolantädille tästä teoriastani kun hän ihmetteli lapseni nopeaa kehitystä ja fiksua käytöstä. Hän vaikutti epäileväiseltä mutta ei kieltänytkään. Siksi kysynkin, onko teillä muilla nopeasti kehittyneiden lasten vanhemmilla vastaavia kokemuksia, uskotteko että panostukseni lapsiin näkyisi kuvailemallani tavalla?
Kommentit (25)
Eli " huomattavasti ikätasoaan nopeammin kehittyneet" lapsesi ovat vain oppineet puhumaan sinun mielestäsi aikaisemmin kuin muut, ja sinun mielestäsi ymmärtävät puhetta muiden lapsia paremmin? Pyh, mä luulin että ne olisi OIKEASTI jotenkin ihmeellisiä lapsia, siis muillekin kuin sinulle.
Ap, sinä itse et ole puolueeton kun vertaat omien lastesi henkisiä valmiuksia muihin samanikäisiin. Et tietenkään, he ovat SINUN lapsiasi, tottakai he ovat sinun mielestäsi mielettömän fiksuja, nokkelia, jne. Puhettakin äiti yleensä ymmärtää, vaikka kukaan ulkopuolinen ei tajuaisi lapsen papatuksesta sanaakaan =)
Vierailija:
Nopealla kehityksellä tarkoitin kyllä lähinnä henkistä puolta, en niinkään fyysistä. Siis puheen kehitystä ja ymmärrystä sekä ulospäinsuuntautumista. Kumpikaan ei ole koskaan ujostellut eikä ollut muutenkaan vetäytyvä. Leikit muiden kanssa ovat aina sujuneet hienosti.Ystävieni tutti- ja korvikelapset eivät vaan mielestäni ole kehityksessä samalla tasolla omieni kanssa vaikka saattavat olla vähän heitä vanhempiakin.
Ap
lapsen äiti. Tai ainakin monet sanovat niin. Usein 5 vuotiasta luullaan vanhemmaksi hänen juttujensa ja oppimiensa asioiden takia. Oppi itse lukemaan, osaa jo plus/miinus laskuja isommilla numeroilla. on kiinnostunut numeroista. kaiken lisäksi kovin liikunnallinen. harrastuksensa ohjaaja kehoitti siirtämään hänet vuotta vanhempien ryhmään. lapsi päihittää juoksussa ikätoverit ja on taitava kaikissa pallopeleissä. Omaa lasta imetin 10kk, mummolassa hän on yöpynyt jo 1-vuotiaana. Kaiken lisäksi hänellä on iso suku ollut koko ajan kasvattamassa häntä. tuttia hän ei ole kylläkään koskaan huolinut. kaikkiruokainenkin on.
onko siis karkea motoriikka eli liikunnallisuus yhtä paljon edellä?
Yleensähän se on jompi kumpi et tilanne vähän comme si comme sa..
Se ei valitettavasti kerro mitään lapsen todellisesta älykkyydestä, varsinkaan jos äiti ei ole niin älykäs, että tunnistaisi älykkään lapsen.