Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia sivutöiden tekemisestä?

Vierailija
22.01.2024 |

Olen täyspäiväisessä palkkatyössä, mutta haluaisin tienata siinä sivussa vähän lisää. Kannattako esim. pienyrityksen perustaminen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/5 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta perustaminen ei kannata missään nimessä.  Yrityksessä on aina kaikenlaista.  Kyllähän sellaisen nykyään aika helposti polkaisee pystyyn, mutta on siitä riesaa kuitenkin.  Jos joskus sattuisit jäämään työttömäksi päätyöstäsi, niin voi jäädä työttömyyspäivärahat siksi aikaa kaniin, kunnes pystyt toimittamaan vinon pinon todisteita siitä, ettet ole saanut rahaa yrityksestä.

Ota ennemmin joku laskutuspalvelu tai vaikka työosuuskunta ja hoidat niiden kautta.  Jossain Eezyssä tai vastaavassa joudut maksamaan TYEL-maksut itse tai ainakin vakuuttelemaan että et ole TYEL-velvollinen.  Työosuuskunnassa olet osuuskunnan jäsen ja teet töitä osuuskunnan leivissä.  Turha alkaa perustaa omaa yritystä, kun valmiita yrityksiä on jo. 

Laskutuspalvelut tekee tuolla bisnestä, mutta monissa osuuskunnissa ei ole tavoitteena taloudellisen voiton hankkiminen.  Itse teen töitä yhdessä työosuuskunnassa ja mulla on tapaturma- ja vastuuvakuutukset osuuskunnan puolesta.  Taloushallinto hoitaa palkanmaksun, viranomaisbyrokratiat, ennakonpidätyksen yms. helppoa ja yksinkertaista.  Aloitin aikanaan sillä mielellä, että kokeilen ensin ja perustan yrityksen sitten myöhemmin.  En ole nähnyt mitään syytä perustaa yritystä, kun homma toimii näin oikein näppärästi.  Toki näin en pysty ostamaan autoa firman nimiin, mutta sen kestän kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen palkkatöitä osa-aikaisesti ja toisen puolen ajasta oman firman hommia. Jos suunnitelmasi on tienata vain vähän lisää niin kannattaa käyttää jotain laskutuspalvelua. Itse myyn tavaraa, joten toiminimi mahdollistaa alvien kanssa kikkailun (esim. ulkomailta voi tilata alvittomasti), maksupäätteen saannin ja mikään laskutuspalvelu (mitä aikoinaan katsoin) ei hoida verkkokauppoja. Jos palkkatyöt menee alta niin osa-aikaisia on enemmän tarjolla kuin kokoaikaisia.

Vierailija
4/5 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta perustaminen ei kannata missään nimessä.  Yrityksessä on aina kaikenlaista.  Kyllähän sellaisen nykyään aika helposti polkaisee pystyyn, mutta on siitä riesaa kuitenkin.  Jos joskus sattuisit jäämään työttömäksi päätyöstäsi, niin voi jäädä työttömyyspäivärahat siksi aikaa kaniin, kunnes pystyt toimittamaan vinon pinon todisteita siitä, ettet ole saanut rahaa yrityksestä.

Ota ennemmin joku laskutuspalvelu tai vaikka työosuuskunta ja hoidat niiden kautta.  Jossain Eezyssä tai vastaavassa joudut maksamaan TYEL-maksut itse tai ainakin vakuuttelemaan että et ole TYEL-velvollinen.  Työosuuskunnassa olet osuuskunnan jäsen ja teet töitä osuuskunnan leivissä.  Turha alkaa perustaa omaa yritystä, kun valmiita yrityksiä on jo. 

Laskutuspalvelut tekee tuolla bisnestä, mutta monissa osuuskunnissa ei ole tavoitteena taloudellisen voiton hankkiminen.  Itse teen töitä yhdessä työosuuskunn

Suomalainen asenne = älä perusta firmaa, joudut näkemään vaivaa. Ja yrittämisessä on vielä riskinsäkin. Ulise mieluummin siitä miksei kukaan muu palkkaa just minua ja jos palkkaa, niin miksi se yrittäjä maksaa niin paskaa palkkaa. Vollota siitä että yrittäjä se vaan tienaa, mutta älä itse kuitenkaan yrittäjäksi lähde. Vaadi että kaikilla pitäisi olla sama palkka, koska kaikki on yhtä hyviä. Osoita kuitenkin samalla ettei sinusta yrittäjäksi ole. 

Vierailija
5/5 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millaista hommaa tekisit. Jos et tarvitse toimintaasi vakuutuksia, toiminimen juoksevat kulut ovat varsin pienet. Minulla kuluja tulee oikeastaan vain yritystilin ja korttipäätteen palvelumaksusta (8€/kk +mahdolliset käteistalletukset ja korttimaksujen provikat), koska teen kirjanpidon itse. Koska liikevaihto on vähäistä (alle 15000€/v), olen saanut alvit tilikauden päättyessä takaisin alarajahuojennuksen ansiosta - tämä tosin ilmeisesti poistuu 2025, mutta voin sitten vaan poistua alv-velvollisten rekisteristä. Jos liiketoiminnan luonne edellyttää vakuutuksia ja suurempia investointeja, homma kannattaa laskea tarkemmin. Itse olen kyllä kokenut kannattavaksi sen, että voin tehdä lisätöitä omalla toiminimellä. Kannattaa myös perehtyä verovähennyksiin, mitä voit yrittäjänä toiminnassasi hyödyntää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän