Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö työpisteellä olla tasan 16 saakka?

Vierailija
22.01.2024 |

Vai saako alkaa lopettelemaan viittä vaille? Jotta ehtii pukea ja olla ulkona kun kello lyö 16. Meillä töissä ei kuulemma niin tarkkaa, mutta saan pomolta joka kerta äkäisiä katseita, jos alan lopettelemaan viittä vaille. Ei kuitenkaan sano mitään, eikä siltä uskalla kysyä. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä ihmisten työmoraalia. Aikuiset ihmiset tosissaan pohtivat, pitääkö työpaikan työtehtävää suorittaa työpaikan työpisteellä koko työajan ajan vai ei. Ennen vanhaan ei yhdenkään ihmisen olisi tällaisia pitänyt kysyä tai edes miettiä. Jokainen tiesi mitä työaika käytännössä tarkoittaa. 

Tehtaissa ainakin lopetetaan hyvissä ajoin, jopa 15min etukäteen. Sitten ollaan tekevinään jotain, putsataan vaikka pölyjä koneiden päältä. Loput 10min jonotellaan leimauslaitteen edessä. Ihan normikäytäntö. Jos koneet pysäytettäs vasta 16.00, täytyis työntekijöille maksaa ylitöistä (tehtailla on yleensä leimauslaitteet ja leimauksista pidetään tarkkaa kirjaa, ylitöitä ei saa tulla ja se on ylityö jos työntekijä lähtee leimaamaan ja pukemaan vasta 16.10.)

Nykyaikuisten työmoraalin kanssa sillä ei oo mitään tekemistä. 

Vierailija
22/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä ihmisten työmoraalia. Aikuiset ihmiset tosissaan pohtivat, pitääkö työpaikan työtehtävää suorittaa työpaikan työpisteellä koko työajan ajan vai ei. Ennen vanhaan ei yhdenkään ihmisen olisi tällaisia pitänyt kysyä tai edes miettiä. Jokainen tiesi mitä työaika käytännössä tarkoittaa. 

Tehtaissa ainakin lopetetaan hyvissä ajoin, jopa 15min etukäteen. Sitten ollaan tekevinään jotain, putsataan vaikka pölyjä koneiden päältä. Loput 10min jonotellaan leimauslaitteen edessä. Ihan normikäytäntö. Jos koneet pysäytettäs vasta 16.00, täytyis työntekijöille maksaa ylitöistä (tehtailla on yleensä leimauslaitteet ja leimauksista pidetään tarkkaa kirjaa, ylitöitä ei saa tulla ja se on ylityö jos työntekijä lähtee leimaamaan ja pukemaan vasta 16.10.)

Nykyaikuisten työmoraalin kanssa sillä ei oo mitään tekemistä. 

Kyse on nimenomaan työmoraalista ja sen puutteesta. Työnantaja antaa työajan ja maksaa palkkaa siltä ajata. Osa työntekijöistä löysäilee, juoruilee, selaa puhelinta ja ottaa omia vapauksia. Niistä tulee  vähitellen hiljaa "hyväksytty" talon tapa. Muutkin tekevät niin, minäkin teen. Huonoa esimiestyötä ja huonoa johtamista. Sen lisäksi todellakin kyse on työmoraalin puutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä, jos työaika on klo 16 asti se tarkoittaa sitä, että teet töitä klo 16 asti. Sen jälkeen suljet koneen ja poistut. Samoin, jos työpäivä alkaa klo 8:00, niin sinun pitää olla kone auki klo 8:00. 

Kai se koneen avaaminenkin ja sammuttaminen kuuluu työtehtäviin. Tai sitten jättää koneen päälle ja aloittaa tasan kello 8.00 lopettaa tasan kello 16.00. Suomessa tehdään muutenkin ihan liikaa ilmaista ylityötä monella alalla. Pitäkää oikeuksistanne kiinni. Työtä tehdään työajalla ja jos ylitöitä teetetään siitä pitää saada ylityökorvaus tai vapaata. 

Vierailija
24/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran pomolta, että voidaanko lähteä työkaverin kanssa tänään 5 minsaa aiemmin. Tyyppi oli ihan va jaa. Ei vastannut mitään-

Vierailija
25/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikuisten työmoraalin kanss

Älä viitsi. Taidat itse olla kyttäävä pomo, joka haluaa kyykyttää alaisiaan. Pilkun ***** on kytätä sekunnilleen työaikaa. 

Vierailija
26/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä, jos työaika on klo 16 asti se tarkoittaa sitä, että teet töitä klo 16 asti. Sen jälkeen suljet koneen ja poistut. Samoin, jos työpäivä alkaa klo 8:00, niin sinun pitää olla kone auki klo 8:00. 

Työkoneen saa sulkea työajalla.

Vierailija
27/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin kun työaikani päättyy useimmiten klo 14 tai klo 15.

Vierailija
28/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvinnut vuosiin lusmujen kanssa työskennellä. Hyvässä työyhteisössämme jokainen hoitaa työnsä eikä mieti jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia vetelehtiä. Liukumat ovat eri asia. Töitä ei lopeteta joka päivä etuajassa, koska "mä haluun." Nämä ovat usein niitä, jotka ovat työpaikallakin oma luuri kädessä aamusta iltaan, ja siinä välissä käydään tupakilla. Kaikki tunnistaa tämän töitä vieroksuvan porukan. Työpäivä alkaa tupakkatauolla. Sen jälkeen odotetaan lounastaukoa, kahvitaukoa, tupakkataukoja ja lukemattomia omia taukoja. Lisksi juoruillaa käytävillä. Suureen ääneen valitetaan kiirettä ja työn rasittavuutta, vaikka oma työpanos on vain murto-osa siitä mitä muut ahkerat työkaverit tekevät ja saavat aikaan. 

Vierailija
29/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetan työt klo 15:00 

Vierailija
30/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes mennyt työpisteelle joulun jälkeen enää.

Vierailija
31/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mun ala on sellanen, et pomoa ei juurikaan näy. 

Vierailija
32/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole tarvinnut vuosiin lusmujen kanssa työskennellä. Hyvässä työyhteisössämme jokainen hoitaa työnsä eikä mieti jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia vetelehtiä. Liukumat ovat eri asia. Töitä ei lopeteta joka päivä etuajassa, koska "mä haluun." Nämä ovat usein niitä, jotka ovat työpaikallakin oma luuri kädessä aamusta iltaan, ja siinä välissä käydään tupakilla. Kaikki tunnistaa tämän töitä vieroksuvan porukan. Työpäivä alkaa tupakkatauolla. Sen jälkeen odotetaan lounastaukoa, kahvitaukoa, tupakkataukoja ja lukemattomia omia taukoja. Lisksi juoruillaa käytävillä. Suureen ääneen valitetaan kiirettä ja työn rasittavuutta, vaikka oma työpanos on vain murto-osa siitä mitä muut ahkerat työkaverit tekevät ja saavat aikaan. 

Olen ap ja vastaan; minä en ole lusmu. Olen ahkera ja nopea tekijä, enkä todella vetelehdi.

Ottaisitko mieluummin minunlaisen työkaverin, joka lähtee tasan kello 16 kaikkensa antaneena, vai kuvailemasi tekijän joka lähtee 16.10? Niimpä. 

Vierailija
33/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työkaveri valitti, kun ei saanut palkankorotusta ja pomo totesi, että kun joka päivä jää 10 minuutin verran töitä tekemättä, niin ei oikein voi siitä maksaa lisäeuroja.

Vierailija
34/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työkaveri valitti, kun ei saanut palkankorotusta ja pomo totesi, että kun joka päivä jää 10 minuutin verran töitä tekemättä, niin ei oikein voi siitä maksaa lisäeuroja.

Miksei pomo huomauttanut työntekijälle aikaisemmin? Ilkeää kerätä tuollaista listaa millä lyödä kun palkankorotusta kysyy.

Vierailija
35/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja vastaan; minä en ole lusmu. Olen ahkera ja nopea tekijä, enkä todella vetelehdi.

Ottaisitko mieluummin minu

En sinua lusmuksi luullutkaan. Tarkoitin, että työpaikoilla on lusmuja aivan liikaa. Ei työajassa mitään epäselvää ole. Työsopimuksessa on kirjattu työtehtävä sekä työtunnit joiden aikana työtä tehdään. Työtuntien aikana siis tehdään töitä. Ja niiltä tehdyiltä työtunneilta maksetaan palkkaa. Yksityisellä asiat on usein järjestetty joustavasti liukuvalla työajalla. Missä yksityisessä yrityksessä hyväksyttäisiin jatkuva töiden lopettaminen etuajassa ilman liukumaa ja luvatta? Aika nopeasti olisi esimies selvittämässä asiaa. Sekä alaisille että johdolle. 

Vierailija
36/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on saattaa mennä viikko, että näen koko pomoa. Ukko tekee melkein täysin etätyötä, on toimistolla ehkä kerran viikossa. Itse aloitan työt yleensä 7:30-7:45 ja lopetan 15-16:30. Tänään ollut etäpäivä, niin heräsin 7:20, ja aloitin työt 7:30.

Vierailija
37/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on saattaa mennä viikko, että näen koko pomoa. Ukko tekee melkein täysin etätyötä, on toimistolla ehkä kerran viikossa. Itse aloitan työt yleensä 7:30-7:45 ja lopetan 15-16:30. Tänään ollut etäpäivä, niin heräsin 7:20, ja aloitin työt 7:30.

mihin tämä liittyy

Vierailija
38/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin justiisa, kunhan sinneppäin. Sama sitten tilipäivänä, ei se ole niin  kohan on sinneppäin.

Vierailija
40/45 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltasella alalla tarttee ja sitte vasta vaatteidenvaihto, miesvaltasilla aloittavat vaatteidenvaihdon jo varttia vaille että ovat leimakoneelle klo 16.

Ärsyttää naisten lampailu! puolustakaa oikeuksianne s*tana.

No ei pysty, kun pitää kytätä niitä muita muijia, että voi sitten juoruta selän takana ja kieliä pomolle, että Mirja lähti eilen 1 min. 22 sek. ennen työajan päättymistä, "minä näin!, mihinkähän sekin meni kön ei sillä oo sitä miästäkään, tiätääköhän tytöt?..." Hyi yrjöööön!