Kannattaako pörssisähkö omakotitalossa jossa sähkölämmitys?
Kommentit (90)
Riippuu talosta ja elintavoista mikä sähkösopimustyyppi kullekin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa nähdä tuota kyttäys ja säätövaivaa kun kiinteän sopparin saa 7 s kwh niin mistä se säästö sille omalle ajalle ja vaivalle tulee?
Mikä vaiva ja aika? Mä katon joka päivä joskus neljän aikaa seuraavan päivän sähkönhinnan, että viittiikö mennä saunaan vai ei. Siihen menee mulla joku 30 sekuntia aikaa, vaivaa siitä ei ole yhtään.
No just esim tuo että joudut aikatauluttamaan tekemiset että voitko niitä edes tehdä. Katsot hinnan joka päivä samaan aikaan ja sitten sen hinnan mukaan teet päätökset mitä voit tehdä. Mä haluan saunaan silloin kun tuntuu siltä en silloin kun sähkö on halpaa. Etenkin kun se ero on mitätön hyvällä diilillä tehtyyn kiinteään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä veikkaat kannattaako kun kulutus on suurinta asunnossasi juuri hintahuippujen kohdalla.
Kyse onkin keskihinnasta koko vuoden aikana eikä pelkästä tammikuusta eli pörssisähkö on halvin.
Energiakriisi tuli ja meni aikaa sitten. Silti sähkön perushinta on edelleen 60% korkeampi kuin ennen kriisiä. Sähköyhtiöt kusettaa kuluttajaa kun kuluttajat sallii sen. Ts. turha valittaa korkeista hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksa nähdä tuota kyttäys ja säätövaivaa kun kiinteän sopparin saa 7 s kwh niin mistä se säästö sille omalle ajalle ja vaivalle tulee?
Mikä vaiva ja aika? Mä katon joka päivä joskus neljän aikaa seuraavan päivän sähkönhinnan, että viittiikö mennä saunaan vai ei. Siihen menee mulla joku 30 sekuntia aikaa, vaivaa siitä ei ole yhtään.
Mulla on kiinteehintainen määräaikainen soppari suoraveloituksella. Ei kulu sekunttiakaan sähkönhintakyttäilyyn, ja käytän sähköä silloin kun tarvin ja huvittaa. Ei perustarpeista tarvitse tehdä harrastusta. Ei paskallakäyntiäkään katota kellosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se yksi älyrele mittaa koko kiinteistön lämpötiloja sähkökaapista?
Älyrele ohjaa lämmitysvaraajaa. Termostaatit meillä laitettiin jo rakennusvaiheessa 2012.
Ne termostaatit sitten ovat tyhjänpanttina kun shelly katkaisi niistä virrat vaikka pihalla on 30 pakkasta, kun pösä pompsahti 50 centtiin. Mutta eipähän kulu kallista sähköä 😂
Mihinkäs kwh-hintaan olet säätänyt lämmitykset katkeemaan?
Meillä on varaajassa vuorokaudeksi energiaa talon lämmitykseen ja jos laitan varaavat takat kuumaksi niin varaajassa riittää lämpöä pari kolme vuorokautta.
Meillä meni muutamia kWh silloin kun oli kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just esim tuo että joudut aikatauluttamaan tekemiset että voitko niitä edes tehdä. Katsot hinnan joka päivä samaan aikaan ja sitten sen hinnan mukaan teet päätökset mitä voit tehdä. Mä haluan saunaan silloin kun tuntuu siltä en silloin kun sähkö on halpaa. Etenkin kun se ero on mitätön hyvällä diilillä tehtyyn kiinteään.
En ole tuo aiempi, mutta usein tuntuu, että teille määräaikaisille pörssisähkö on vaivalloisempi kuin pörssisähköä käyttävälle. Sulle meni enemmän aikaa tuon viestin kirjoittamiseen kuin menisi pörssisähkön katsomiseen. Meillä ainakin pestään pyykit ja astiat ja kokataan, kun on tarvetta, mutta ei sinne saunaan ole pakko mennä just silloin, kun sähkö maksaa 30 senttiä. Jos on pieni asunto ja esimerkiksi kaukolämpö niin eipä sillä sähkönhinnalla väliä olekaan. Me säästettiin viime vuonna pörssissä ilman sen kummempaa kyttäystä määräaikaiseen verrattuna yli 300 euroa. Toisaalta taas toisessa asunnossa, joka on pieni yksiö, on kiinteä hintainen, koska kulutus on mitätön tämä ja saattaa ajoittua kalleimpiin tunteihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuten valuutusyhtiö tuumaa jos olet pakkasilla reissussa kalliin pösän aikana, ja mökistäsi jäätyy putket, kun shelly liipasi lämmöt vähän liian pitkään poikki?
Siellä on alilämpösuoja joka ohittaa älyn tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suorasähkö 120m2 ja iso at/varasto.
Lämmitykseen meni viimevuonna km 120e/kk, mun mielestä vähän. Kokonaissähkönkulutus 14800kWh /vuosi.
Takkaa poltellaan kovimmilla pakkasilla muttei mitenkään 24/7, pari pesällistä aamulla koska rakastan syödä aamiaista takkatulen loimussa:)
Näin talvella sähkölasku saattaa olla vähän yli 400/kk (joulu-tammikuu) mutta toisaalta touko-syyskuu 50-100e/kk.
Em hinnat siis veroineen ja siirtoineen yms kuluineen! Pörssisähkö.
En koe todellakaan tätä ongelmaksi
Riippuu tosiaan paljon mistä oma arki koostuu. Sinä nautit, etkä koe todellakaan ongelmaksi, mutta minä todellakin kokisin tuon isoksi ongelmaksi. Teen vuorotyötä ja aamuvuorot alkaa klo.7. Lämmittäis
Niin minäkin, öisin pörssisähkö on halpaa.