Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko ryhtyä omaishoitajaksi puolisolle

Vierailija
21.01.2024 |

jos todetaan parantumaton, vähitellen etenevä pitkäaikaissairaus? (Esim. Parkinson/Alzheimer)

Kun nettiä penkomalla tuntuu, ettei mistään muusta puhutakaan kuin omaishoidosta.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, katso pakkohoitolaki.

Vierailija
42/46 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi muutti erilleen. Kotihoito järjestyi. Muuten ei ehkä olisi, koska iäkäs (kaksi vuotta miestäänkin vanhempi) anoppi passasi miehelleen kaiken. 

Ihailen anoppia. Kyvystään tehdä noin suuri muutos. Ja vieläpä korkeassa iässä. (Ja eivät ole mitään suurituloisia, mutta jotenkin raha-asiat järjestyivät.)

Nyt käy vierailulla miehensä luona voimiensa mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis anoppi passasi miehelleen kaiken, vaikka mies itsekin kykenevä johonkin. Nykyään kun asuvat erillään, saa mies sukkansa jalkaan ja kahvikuppinsa pöytään aivan itse.

Vierailija
44/46 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen sairastuu siten että luonne tai ymmärrys muuttuu rstkaisevasti, niin mielestäni silloin on aivan perusteltua erota. Minä en ainakaan haluaisi, että mieheni hukkaisi jopa kymmeniä vuosia minun hoitamiseeni jos vaikka sairastuisin dementiaan. Avioon mennessä luvataan olla sen henkilön kanssa, ja jos henkilö ei enää ole lainkaan itsensä tai edes aikuisen tasolla niin ainutta elämäänsä ei tarvitse puolison uhrata siihen että seuraa romahdusta aitiopaikalta. Kunpa noihin keksittäisiin tehoavaa hoitoa.

Vierailija
45/46 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään ryhtyä omaishoitajaksi läheiselleni. En edes osaisi niin vaikeasti sairasta auttaa ja olisin iso riski hänelle muutenkin. En jaksa ottaa kiinni saati nostaa. Hänelle kävisi huonommin minun kanssani kuin nyt on hoivakodissa monipuolisten apuvälineiden ja ammattilaisten käsissä. Jää aikaa olla hänen seurassaan, jutella ja tuoda jotakin hyvää mukanani, kuin aika menisi niska limassa toisen tarpeita täyttäen. Hän itsekin arvostaa meidän yhteistä aikaa rauhassa kuin pyytämällä koko ajan jotakin apua. Turvallisuuus on asia, jota ei saa rahalla, ja sen voi saada myös oikeassa hoidossa kuin pelätä kotosalla amatöörin avun  varassa.

Vierailija
46/46 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sitä puolisoa sitten hoitaa? Kaupungin apu on vähäistä. Hoivakoti maksaa ison summan, jos sinne edes pääsee. 

Koita vaan tottua ajatukseen, että hoidat itse. 

Ei kannata. Laitat eropaperit heti menemään ja samalla asuntohakemuksen itsellesi ja lapsille. Kun ja jos osoite on sama, terveemmästä puolisosta tulee omaishoitaja, halusi tai ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä