Voiko synnytyksessä revetä koko peräaukon rengas?
Olen kuullut välilihan repeämistä ja myös sulkijalihaksen (!) repeämisestä, tosin jälkimmäinen lienee harvinainen? Mutta voiko siinä käydä niin, että repeäisi välilihasta alkaen emättimen suuaukosta peräauon rengaskin? Sitä kun tuskin ompeluilla saa kuntoon, ja ulostaminen olisi varmasti tuskaa. Eihän se kudos enää palautuisi ja pitäisi pitää vaippoja loppuiän.
Nimim. Anon pelkosektion
Kommentit (68)
Kyllä voi. Pahimmillaan koko alapää on kuin räjähdyksen jäljiltä.
Insinööriä synnyttäessä voi tosiaan koko peräaukko revetä. Varsinkin jos on isopäinen.
Vierailija kirjoitti:
On hyvinkin yleistä että lapsi syntyy rengas kaulassa. Kätilö yleensä ompelee renkaan sitten takaisin paikoilleen.
Naurahdin :D
Oli kyllä niin ynseä lääkäri kun joutui määräämään minulle suunnitellut sektion. Vaikka tilanne oli se että lapsi oli perätilassa ja minulla on kapea lantio. Magneettikuva sen kertoi ettei lapsi mahdu ulos luonnollista reittiä.
Voi vaan miettiä niitä jotka muuten pyytävät sektiota, ei varmasti myönnetä helposti.
Itselläni sektio meni hienosti!
Toisen maailmansodan aikana odottavat äidit eivät saaneet riittävästi ravintoa - näkivät siis nälkää. Eräässä dokumentissa todettiin, että tuona aikana syntyneillä oli ikääntyessä enemmän terveydellisiä ongelmia kuin niillä lapsilla, joiden äidit olivat saaneet raskauden aikana riitävästi ravintoa.
Vaikka lapsi syntyy terveenä, niin äidin laihduttaminen raskauden aikana 65 kilosta 63 kiloon on mielipuolista ja vaarantaa syntyvän lapsen terveyden. Ehdottomasti tuollaiselta äidiltä pitäisi lapsi ottaa huostaan heti synnytyksen jälkeen tai järjestää tarpeeksi tarkka valvonta ettei äiti toista kertaa varanna lapsensa terveyttä.
Repeämisiä voidaan estää suurelta osin. Tällä laitteella esimerkiksi voi raskauden viimeisellä viikolla venyttää kudoksia hallitusti niin, että syntymän hetkellä tulee pulmia pienemmällä todennäköisyydellä. Ihmettelen, miksi useampi ei harjoittele etukäteen?
https://kauppa.pedihealth.fi/raskaus-synnytys-ja-naistentaudit/stimulaa…
Vierailija kirjoitti:
Varmasti äärimmäisen harvinaista.
Jos niin kävisi, niin kaikki repeämät pystytään korjaamaan ja kaikki toimii taas kuin ennenkin.
Miksi valehtelet?
Sanoisin, että on marginaaliongelma. Suurin osa selviää ilman pysyviä vammoja alatiesynnytyksestä.