Raskausajan neuvolakäynnit Englannissa verrattuna Suomeen?
Miten raskausajan seuranta poikkeaa Lontoossa Suomen neuvolakäynneistä? Kaikki mahdollinen kiinnostaa! Esim. lääkärikerrat ja ultrat ja mitä neuvolakäynneillä tutkitaan.
Kommentit (8)
Olen saanut 2 lasta taalla, ja kertonut synnytysreissuista jollekin aikaisemmalle kyselijalle jos jaksat etsia ketjua.
Kummallakaan kerralla ei tarvinnut laakarille ollenkaan. Kun on melkein 3 kk raskautta takana niin pitaa soittaa ja buukata aika katilolle. Musta tuntui etta koska varsinkin ekalla kerrralla monet menee kesken etta niita ei kiinnostanut tavata ennen kun on 12 viikkoa taynna. Raskaustestia ei tehda kun on saastobudjetit ja sen on jo tehnyt kotona. Ekalla kayntikerralla kysellaan paljon esim tupakoinnista ja alkoholista ja huumeiden kaytosta ja onko sukua miehelle jne.
Minulla kuunneltiin sydanannia jostain 4 kk eteenpain joka kerralla, ja molemmilla kerroilla oli 2 ultraa, jotka aika erilaisia. Ekalla kertaa tosi nopea eika kerrottu mitaan ja sanottiin ettei ole aikaa laske a sormia ym kun sei ole tarkea. Toisella kertaa selitettiin paljon (siis eri ihminen ja sairaala) ja oltais kerrottu sukupuoli jos huomattavissa. Mun kasittaakseni sellaisilla alueilla missa on paljon aasialaisia ei kerrota kenellekaan sukupuolta. Toisen lapsen toisessa ultrassa heivat nahneet sikion virtsarakkoa hyvin ja sanoivat etta han oli varmaan just pissannut. Tasta syysta sain ylimaaraisen 3 ultran missa katsottiin nopsaan vain vauvan lannealue ja se rakko.
Katilon kaynteja oli paljon vahemman kuin edellisella vastaajalla, ehka alussa kerran 6 viikossa ja lopussa kerran 2 viikossa.Mutta huom katilo antaa kannyn numeronsa ja hanelle voi soittaa koska vaan (todellakin vaikka keskella yota) ja menna tapaamaan jos on mitaan kysymista tai huolta. Minulta ei otettu virtsakoe kuin kerran pari eika myoskaan punnita. Kaverini on toissa katilona ja han sanoi etta paino on merkittava vain jos raskaana oleva nainen painaa yli 100kg, muuten ei punnita eika kysyta. Verikoe otettiin vain kerran ja jos on anemiaa silloin otetaan uudestaan.
Jos on vanhempi synnyttaja tai ongelmia niin paasee sairaalakonsultin pakeille. Esim mina tapasin naisen jolla oli ollut 8 keskenmenoa, han kavi sairaalassa joka viikko raskaan aollessaan konsultilla.
Kolmannen trimesterin alkaessa katilo alkaa kysella onko miettinyt millaista synnytysta haluaa. Mina olisin halunnut veteen niin minulle varattiin paikka sellaiseen sairaalaan missa oli synnytysallas. Kotona voi myos synnyttaa ja sita kannustetaan, varsinkin jos ei ole eka lapsi.
Minua ei koko aikana varoiteltu mistaan ruoista, ei tosiaankaanmitaan vouhottamista aiheesta. Jos on aasialainen saa d-vitamiinitippoja.
Loppuaikana annetaan itselle se kansio missa on kaikki tiedot raskaudesta etta pitaa mukana ja ottaa mukaan kun menee synnyttamaan. Minun toiseni tuli viikon etuajassa kun olin lomalla aivan eri seudulla. Synnytys oli niin nopea etta taysin tuntematon katilo ei ehtinyt lukea mitaan vain kyseli akkia tarkeimmat minun jo ponnistaessa.
Sairaala on kans eri koska pitaa olla omat vauvanvaatteet ja vaipat ja pumpulit mukana itsella. Ruoka on huonoa eika oo jaakaappia taynna valipaloja kuten olen kuullut Suomessa olevan, eli omat evaat tarpeen lisana. Synnytyksen jalkeen sain kupillisen teeta ja kaksi paahtoleipaa.
Vauvan sangyt on kans lukollisia tai sitten osastot eli jos joku ottaa vauvan tulee halytys. Mone ei oo yota sairaalas kun ei halua olla pois kotoa tai pelkaa sairaalaviruksia tai vauvan varastamista joten n 4-6 tuntia synnytyksesta paasee kotiin kun lastenlaakari on tarkastanut vauvan.
Oisko muuta kysyttavaa?
Eka käynti oli rv8, seuraava rv16, siitä eteenpäin rv24, rv30, rv34 ja r38. Nämä on kirjattuna ohjelmaani ja pääte kaikille monisynnyttäjille, esikoistaan odottavilla pari kertaa enempi. Olen huolissani kun edellisestä oli raskausmyrkytysoireita ja proteiinia haluaisin seurata. Ilmaisin huoleni midwifelle ja katsotaan kuulemma asiaa sitten myöhemmin kun raskausmyrkytys kehittyy yleensä rv30 jälkeen.
Kamalasti otettiin erilaisia kokeita ekalla kerralla, verestä tutkittiin kaikki mahdollinen. Se oli ihan jees. Tosin edes GP ei suostunut sanomaan paljon oli mun hemoglobiini ja sain sen lopulta kun vaadin nähdä ruudulta mun tulokset.
Ultraan pääsee kahdesti, niskapoimu ja rakenne.
Lääkäri ei tutki kertaakaan, jos ei ole ongelmia ja hemputti en antaisi meidän GP:n koskea muhun tikullakaan;)
Onneksi odotan kolmatta niin ei hirveästi stressaa, mutta todella harvoin ainakin pohjois-Hampshiressa käydään äitiysklinikalla. Kuulemani mukaan on todella suuria eroja äitiysklinikoiden toiminnassa tällä saarella.
Minulla ei ole kokemusta suomen aitiysseurannasta, mutta olin tyytyvainen scotlannin kaytantoon.
Kun raskaustesti oli positiivinen, kavin GP:n paikkeilla ja mitaan lisatesteja ei tehty. GP varoitteli kovasti keskenmenon mahdollisuudesta ja luennoi mahdollisia syita keskenmenoon. Ensimmaisella katilon tapaamisella valittiin sairaala ja varattin ensimmainen ultra. Ultria oli kaksi rv 12 ja rv 18. Ensimmainen oli tosi nopea ja katilo vain tarkisti etta sydanaanet oli normaalit ja tarkensi lasketun ajan sikion koon perusteella.
Katiloa tapasin alussa 4-6 viikon valein ja lopussa 2 viikon valein. GP:n nain kaksi kertaa valissa. Jokaisella tarkastuksella tarkistettiin virtsan sokerit, verenpaine ja vauvan sydanaanet. Kun vatsa alkoi kasvamaan, katilot myos tarkistivat vauvan asentoa joka kaynnilla. Verikokeita otettiin kerran alkuvaiheessa (hemoglobiini, HIV, hep C etc) ja rv 32 hemoglobiini. Sisaisia tutkimuksia ei tehty ennen kuin olin mennyt yliajalle. Minun tapauksessa vauva ei halunnut tulla ulos ollenkaan ja sisaisia tutkimuksia (sweeps) tehtiin yhteensa 3 (rv 40+5, 41+1 ja 41+3) jotta vauva tulisi ulos luonnollisesti. Kaynnistys oli viimein rv 41+6.
Suomessa tunnutaan tekevan jos minkalaisia analyyseja vauvan koosta ja tulevasta synnytys tavasta. Minun tapauksessa katilot kieltaytyivat antamasta mitaan kokoarviota, sanoivat vaan etta normaalin kokoinen vauva.
Jokainen testi ja tapahtuma selitettiin ja selvitettiin hyvin tarkkaan ja kaikkiin kysymyksiin tuli vastaukset.
adetuulia
Kuten edellinen kirjoittaja totesi etta " Kuulemani mukaan on todella suuria eroja äitiysklinikoiden toiminnassa tällä saarella. " niin se on kylla totta ja riippuu siita minne menette. Tama ero heijastuu myos esimerkiksi siina mita ehkaisymenetelmaa ehdotetaan. Esim Oxfordshiressa joka on rikasta seutua kannustetaan ottamaan hormonikierukka joka on GP:lle kallis muttatoisaalla lykataan pillereita tai 3 kk:n valein piikkia.
Minullekaan ei hemoglobiinia kerrottu muuta kuin etta liian alhainen. Soin sitten rautatabletteja mutta ne aiheuttivat vain ummetusta joten lopussa otin 2 ummetuslaaketta ja sita rautaa. Kun ihmettelin katilolle etta eiko oteta uutta verikoetta etta sitten nakis onko hemppa parantunut ne sanoo etta kylla sen huomaa olosta... Raskauden ja synnytyksen jalkeen otettiin verikoe vain heti sairaalassa, sen jalkeen ei ole tutkittu hg:Ta.
Ai niin viela etta tama oli eka kerta kun olen kuullut kenenkaan saaneen niskapoimu-ultran ilmaiseksi NHS:n piikkiin. Esim ystavanijoka sai ekan vauvan 44 v iassa piti menna yksityiselle niskapoimuun ja maksaa itse vaikka oli vanhempi ensisynnyttaja.
Kuten Adetuulia sanoi, Sisaisia tutkimuksia ei tehty. Minulla jopa synnytyksen aikana ei tehty koska katilo sanoi etta se lisaa infektioriskia.
" Suomessa tunnutaan tekevan jos minkalaisia analyyseja vauvan koosta ja tulevasta synnytys tavasta. Minun tapauksessa katilot kieltaytyivat antamasta mitaan kokoarviota, sanoivat vaan etta normaalin kokoinen vauva. " sanoi edellinen kirjoittaja. Tama on ihan totta, siksi aitia ei punnitakaan koska sanotaan ettei naisen painolla ja vauvan painolla ole korrelaatiota.
Viela viimeisena etta jos on yli 35 v synnyttaja niin ei anneta menna enempaa kuin viikon yli lasketun ajan, nuoremmilla saa menna enemman eli yleensa 10 paivaa ennen kaynnistysta.
Jokainen testi ja tapahtuma selitettiin ja selvitettiin hyvin tarkkaan ja kaikkiin kysymyksiin tuli vastaukset.
adetuulia
Heippu. Korsi kekoon. Tuntuu että ainakin Skotlannin sisällä ollaan suht.samoilla linjoilla. Paitsi että ylämailla pääse kait vaan kerran ultraan. tsekkasin vauvakansiosta että kävin 8 kertaa Midwifella ja ultrat oli viikoilla 12 ja 20. Eikä mitään lääkärillä käyntiä ja sairaaloissakaan ei ollut valinnan vaikeutta kun on yksi. Kun olin itse testin tehnyt 2 kertaa, niin ei sitä sitten enää testattu. Ultrista 1. oli tympee ja lyhyt seuraava pitkä ja yksityiskoht. Täällä ei kerrota vauvan sukupuolta, mutta meidän toisella ultralla saatiin neidistä vihiä kun kätilö puhui kauniista huulista ja pitkistä sääristä :))) Sairaalaan pääsi tutustumaan valmennustunnilla joita oli yht. 4 x 2h. Tämän lisäksi vielä ois ollut tarjolla imetys workshop. Ei mua ainakaan olis siellä midwifella sen tiheemmin edes huvittanut käydä kun kaikki oli ja meni hyvin, niin välillä oltiin molemmat ihan no mitäs täs nyt sit. Mä tiedustelin aina et miten keittiöremppa etenee.
Meillä kävi sitten synnytyksen jälkeen GP.n midwife kotona melkein joka päivä sen 1.vkon (kotiuduttiin sairaalasta synnytystä seur.pvänä) ja sitten kävi Health Visitor kerran viikossa, muistaakseni 2 kertaa. ja nyt saa käydä kerran viikossa avoimella babyklinikalla punnaamassa ja kertomassa kuulumiset. Ei siellä muuta tehdä kuin vasta 8vkon ikäisenä. Joka on meillä ensi viikolla ja siellä sitten lastenlääkäri tekee perusteelliset testit ja annetaan 1. rokote jos kaikki on niinkuin pitää. No tää meni jo vähän asian vierestä, mutta nice to know ehkä.
Meilla taitaa Jonnariikka72:n kanssa olla samanikainen vauva. Mekin mennaan ensiviikolla ensimmaisiin rokotuksiin Paisleyssa...
Anteeksi, meni ihan asian vieresta.
Adetuulia
Hello. Tänään rokotettiin meidän tyttö, syntynyt 19.11. hyvin meni, isän sylissä. Mulle tuli tietysti tippa silmään. Jos haluat vaihtaa kuulumisia mun sähköposti on jonnariikka@hotmail.com. Mun pomo on Paisleyn kasvatti ;)
tai luulen että tämä on Suomessakin hyvin paljon kunta/kaupunki kohtaista ja Englannissa sairaalakohtaista
Englannissa ainakin itse menin ekaks GP:lle joka kysyi minulta mihin sairaalaan haluan lähetteen raskausajan seurantaan ja synnytykseen. Kun olin valinnut sairaalan, sain ko sairaalasta booking appointmentin johonkin 10 rviikolle jossa täytettiin valtava vihkonen kyseltiin kaikki mahdolliset asiat. Siitä sain laput kolmeen ultraan viikoille 12, 20 ja 34 jotka itse piti käydä varaamassa. Joka kuukausi kävin midwifen luona sairaalassa antamssa virtsanäytteen ja verinäytteet (rh negative). ja loppuraskaudesta kävin kahden viikon välein ja sitten viikon välein. Englannissa tuntui, että ramppasin koko ajan sairaalassa jotain näytettä antamassa tms
Asuin Suomessa toisen alkuraskauden ajan ja Suomessa kuunneltiin heti sydänäänet (Englannissa ei) ja sitten sai valita joko 12 tai 20 viikon ultran. Neuvolan tädillä terveyskeskuksessa kävin Suomessa yhtä paljon kun midwifen luona Englannissa, muuten Suomessa ei ehkä niin paljon tehdä ultria ja muutenkin Suomessa ei vouhoteta ruokavalion tms kanssa niinkuin Englannissa. Esim itse sain midwifeltä ison listan jääkaapin oveen kiinnitettäväksi lista kielletysitä ruoista, Suomessa suurin osa ei ole kiellettyjä. Kai se Englannissa on niin jenkki meininkiä jo, että kaikista voi haastaa oikeuteen niin kaikisita varoitellaan enemmän?? Ihan yhtä hyvä kokemus minulla on kummastakin maasta, tosin Englannissa sain enemmän ultria ja oli aina joku jolle soittaa jos oli ongelmia tai kysyttävää. Mutta kuten sanoin alussa, on varmaan niin paikasta ja sairaalasta ja jopa henkilöstä kiinni. Niin ja tosiaan, Suomessa menin aina siis ihan vaan neuvolaan, Englannissa suureen sairaalaan jossa joutui odottelemaan monta tuntia joskus.