Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Potilas heitti kiehuvat vedet hoitajan päälle"

Vierailija
20.01.2024 |

"Hoitaja sai pahoja palovammoja. Käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt tekoa törkeänä."

Joo, en todellakaan aio lähteä hoitoalalle. Mieluummin olen sitten vaikka työttömänä. En tosin varmaan pääsisi soveltuvuustesteistä edes läpi, joten ei sen puoleen pelkoa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f787c39-d33f-46bc-83d9-c399fe485b90?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1FJDUOq9SKqYs6iqgMWCxYhbnO7l35ayIxtzS2KSLV36H9ICyO08sZK8w#Echobox=1705761333

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi ymmärtää näitä tuomioita! Sama juttu seksuaalirikosten tuomioiden kanssa Suomessa!

Vierailija
42/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tuli omat hoitaja-ajat mieleen. 

Mua on purtu, lyöty, raavittu, läpsitty, väännetty kädestä ja sormista, lyöty nyrkillä selkään, kylkeen ja olkavarteen, yritetty heittää paskaa mun päälle, syljetty päin, ravistettu hiuksista ja käyty rintamuksesta kiinni ja samalla käsi nyrkissä uhattu vetää turpaan.

Nimittelyjä ja solvaavia huutoja ja seksuaalista häirintää unohtamatta. 

Kahta työkaveriani on iso mies kuristanut, yksi sai mustan silmän. 

Mutta kaikkia piti vaan ymmärtää. "Eihän ne tahallaan, sairaat ihmiset", esimies kävi vaan lempeällä äänellä vähän lässyttämässä näille, soosoo. Ja kaikille ei pidetty edes tätä lässytystä, no muistisairaiden kohdalla sen ymmärränkin, muiden en. 

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen kuin on eikä saa turruttaa häntä lääkkeillä,

Varmaan pelottavinta, jos tekee kotikäyntejä yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on purtu, lyöty, raavittu, läpsitty, väännetty kädestä ja sormista, lyöty nyrkillä selkään, kylkeen ja olkavarteen, yritetty heittää paskaa mun päälle, syljetty päin, ravistettu hiuksista ja käyty rintamuksesta kiinni ja samalla käsi nyrkissä uhattu vetää turpaan.

Mutta kaikkia piti vaan ymmärtää. "Eihän ne tahallaan, sairaat ihmiset", esimies kävi vaan lempeällä äänellä vähän lässyttämässä näille, soosoo. Ja kaikille ei pidetty edes tätä lässytystä, no muistisairaiden kohdalla sen ymmärränkin, muiden en. 

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen

Luulis että jos on vaarallinen potilas, hänen luokseen ei kukaan hoitaja voi mennä yksin ?!

Jos ei bentsoja suostu lääkäri määräämään, niin voisiko määrätä ketiapiinia (Ketipinor) tms muuta käytöshäiriöön tms. Tekis varmaan hyvää myös omaisille ja potilaalle itselleenkin ettei tarvitse saada raivokohtauksia ja aiheuttaa vaaraa muille tai itselleen..

Vierailija
44/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiköissä pitäisi voida herkemmällä korvalla kuunnella kaikkea uhkaavaa käytöstä ennakoivaa ja olla työkaluja puuttua siihen. Tuossakin käytökseen oli reagoitu päättämällä hoitojakso, mutta kaikkea ei ollut ilmeisesti otettu huomioon. Kuin väkivaltaisesta suhteesta lähdettäessä, kaikkein vaarallisin hetki on se "suhteen päättäminen". Kamala lopputulos.

Omastakin työyksiköstäni (ei mielenterveys- ja päihde-) puuttuu mielestäni tila, jonne aggressiivisesti käyttäytyvän voisi turvallisesti laittaa odottamaan esim. ambulanssin tai poliisin tuloa. Ihmistä ei saa lukita mihinkään ilman että  hänellä on joka hetki hoitaja vahtimassa, ettei hänelle tapahdu mitään. Myöskään toisten asukkaiden huoneita ei saa lukita heidän suojaamisekseen. Näin on kuitenkin joskus päädytty vastoin ohjeita tekemään, kun virkavaltaa odotellessa on uhkaava henkilö lampsinut pitkin rakennusta käytyään ensin käsiksi hoitajaan.

Vierailija
45/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas ku

Ei se kuulkaa aina auta yhtään mitään, vaikka olis kaksikin hoitajaa käynnillä aggressiivisen luona. Yllättäviä ja arvaamattomia lyöntejä ja kimppuunkäymisiä tulee silti.

Olen siis ollut siinäkin tilanteessa että potilas hyökkäsi työparini kimppuun, ja vaikka menin heti väliin, niin työpari ja minä ehdimme molemmat saada iskuja ja mustelmia, ennenkuin saimme potilaan irti työparistani. 

Vierailija
46/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin ei puututa ennen kuin esimies sattuu paikalle todistamaan tilannetta. Kun tällaisia tilanteita ja uhkaavia potilaita on, tulisi esimiehen laskeutua kenttätyöhön ja mennä itse päiväksi paikalle hoitajan roolissa. Yleensä silloin on tullut pian poliisipartio paikalle, kun on nähty että tilanne ei ole vain hoitajien ylidramatisoitua kertomusta.

Vierailija
47/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen kuin on eikä saa turruttaa häntä lääkkeillä,

En ymmärrä lääkäreiden idealismia lainkaan. Onhan se joo tärkeää ettei "turruteta lääkkeillä", siitä vain seuraa sitten se että vanhus istuu huoneessaan kakat vaipassa ihmetellen miksei kukaan tule vaihtamaan sitä. 

No siksi, koska hoitaja voi kieltäytyä menemästä väkivaltaisen asiakkaan huoneeseen yksin ja yllättäen kaikilla muilla on tietenkin niin kiire etteivät ehdi tulla auttamaan. Siellä saa asiakas turhaan yrittää saada hygieniahaalaria pois päältään, se ei hievahdakaan ja kakkavaippa tuntuu tunti tunnilta ikävämmältä. 

Jos iltalääkkeissä menee jotain väsyttävää, asukas voidaan laittaa sänkyyn ja hoitaa siinä. Mutta tietysti se on hyvin ikävää jos kakka tulee jo aamulla.

Vierailija
48/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etälamautin 

Vierailija
49/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen

Varmaan juuri sen takia pahin hoitajapula on nimenomaan kotihoidossa.

Vierailija
50/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä miksi hullut sidotaan sänkyyn tai pistetään pakkopaitaan. Kyseisiä hallintamenetelmiä voitaisiin käyttää vieläkin nykyistä herkemmin. Hullujenhuoneella työskennellessäni näin vaikka minkälaista sekopäätä.

Anteeksi jos kielenkäyttöni ärsytti jota kuta, mutta ei asiat kaunistelemalla parane.

Vierailija
51/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on kyllä surkeimmat esimiehet ikinä. Esimiehen lakiin kirjoitettu velvollisuus on taata työntekijöille turvalliset työolosuhteet.

Pyytäkää sitä Milla-Riikkaa puhumaan asiasta julkisuudessa niiden oikeilla nimillä.

Vierailija
52/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten oma moka, että kukaan ei halua hoitoalalle.

Tämä. Oikeusturva on täysin olematon, jos puolustaudut väkivaltaista potilasta vastaan voit itse saada syytteen pahoinpitelystä. Potilaat sen sijaan saavat joissain paikoissa tehdä mitä tahansa ilman seurauksia (esim. muistisairaiden asumisyksiköissä).

Onneksi on sellaisiakin paikkoja joissa väkivaltaiset tapaukset lääkitään säyseiksi omaisten valituksista huolimatta. 

Olen huolissani vielä enemmän kanssa-asujien turvallisuuden puolesta muistisairaiden asumisyksikössä. 

Eihän siitä ole montaa vuotta, kun muistisairas mies tunkeutui hoivakodissa naisasukkaan huoneeseen, ja tap poi naisen.

Vierailija
53/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voida kehitellä jotain kestäviä, pehmustettuja hoitorobotteja näille väkivaltaisille tapauksille. Suomi voisi kehitellä hoitoroboteista uuden vientituotteen, jolla saataisiin bruttokansantuotekin nousuun. 

Vierailija
54/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on kyllä surkeimmat esimiehet ikinä. Esimiehen lakiin kirjoitettu velvollisuus on taata työntekijöille turvalliset työolosuhteet.

Pyytäkää sitä Milla-Riikkaa puhumaan asiasta julkisuudessa niiden oikeilla nimillä.

Yksi ongelma on se, että hoitajat monesti empivät itse tehdä rikosilmoitusta jos joutuvat väkivallan kohteeksi. Odotetaan esihenkilöltä ohjeita, vaikka jokainen voi olla ihan itsekin yhteydessä poliisiin. 

Vaikka esim. Alzheimer-asiakkaat eivät joutuisi rikosoikeudelliseen vastuuseen väkivallasta, niin korvausvelvollisuus koskee heitäkin. 

Vierailija
55/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit lait eivät päde aina päihdeihmisten kanssa tai muussa vastaavassa. Voivat olla jonkin vallassa, oli se aine tai jokin muu. Turvallisuuskäytännöt eivät ehkä ole olleet sitten ajantasalla. Onko rajoitettu muuten liikaa tai oltu töykeitä.

Ensinnäkin. Rajoittaa tällaisissa paikoissa ei saa ja toisekseen... oletko oikeasti sitä mieltä, että ihmisen päälle saa heittää kiehuvaa vettä jos hän sanallisesti sinua provosoi? Ei ihme, että maailma on sekaisin jos näin on. Puhun nyt siis muustakin kun hoitotyöstä. Tajuathan sinä, että jotkut potilaat pitävät provosointina ihan normaaleja asioita. En silti sano, etteikö alalla olisi ihmisiä, jotka siellä ei tulisi olla. Joka alalla on. 

Vierailija
56/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ja jostain syystä eniten tuota seksuaalista häirintää jopa toisilta työntekijöiltä!

Lääkäri määrää rauhoittavia työntekijöille, jotka syyllistyy seksuaaliseen häirintään.

Vierailija
57/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten sillä tikkasella on vielä lääkärin oikeudet, vaikka laittoi vaimonsa muille maille?

Vierailija
58/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis heitti kasvojen ja kaulan alueelle kuumaa vettä, miten tuo ei ole törkeä pahoinpitely?

Totaalisen käsittämätön tuomio, ei voi ymmärtää. Elinikäiset vammat jää hoitajalle.

Vierailija
59/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on kuin sadan vuoden takaisesta hullujenhuoneesta.... 😱

Vierailija
60/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen (mätä) oikeusjärjestelmä on pakko purkaa kokonaan ja rakentaa uudelleen...

Nykyinen järjestelmä suojelee ja paapoo rikollisia ja syyllistää uhrit kaikessa... ja lisäksi rikas eliitti voi ostaa kaiken oikeuden mitä haluaa...

4000 tonnia korvauksia ja vuosi ehdollista. Aika halvalla Suomessa pääsee törkeästäkin tempusta. USA:ssa mäkkärin omenapiirakan polttavat täytteet reisillä, niin satoja tonneja saa korvauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan