Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Potilas heitti kiehuvat vedet hoitajan päälle"

Vierailija
20.01.2024 |

"Hoitaja sai pahoja palovammoja. Käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt tekoa törkeänä."

Joo, en todellakaan aio lähteä hoitoalalle. Mieluummin olen sitten vaikka työttömänä. En tosin varmaan pääsisi soveltuvuustesteistä edes läpi, joten ei sen puoleen pelkoa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f787c39-d33f-46bc-83d9-c399fe485b90?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1FJDUOq9SKqYs6iqgMWCxYhbnO7l35ayIxtzS2KSLV36H9ICyO08sZK8w#Echobox=1705761333

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis heitti kasvojen ja kaulan alueelle kuumaa vettä, miten tuo ei ole törkeä pahoinpitely?

Paranevatkohan palovammat hyvin kasvojen alueelta? Siis tarkoitan että jääköhän pysyviä jälkiä kiehuvasta vedestä? Esim. minulla ei sormiin ole jäänyt jälkiä, mutta mahan alueen ihon pigmentti on eri kuin ennen palovammaa. 

Vierailija
22/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten oma moka, että kukaan ei halua hoitoalalle.

Ja nekin jotka ovat joskus halunneet, haluaa nyt pois, kuten minäkin kun laskin miten leikkaukset vaikuttaa minun, yh-äidin talouteen. Jää tasan saman verran käteen vuodessa toimeentulotuella kuin työllä.. kiitos pidän mieluummin terveyteni ja istun kotona

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toisen asteen palovammoja niin kyllä niistä varmaan jonkinlainen jälki jää.

Vierailija
24/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen (mätä) oikeusjärjestelmä on pakko purkaa kokonaan ja rakentaa uudelleen...

Nykyinen järjestelmä suojelee ja paapoo rikollisia ja syyllistää uhrit kaikessa... ja lisäksi rikas eliitti voi ostaa kaiken oikeuden mitä haluaa...

Vierailija
25/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaat  ovat myös joko hauskoja höppänöitä tai yllättäin väkivaltaisia riehujia. vaihdoin työpaikkaa väkivaltaisen osaston takia.

Minä vaihdoin herttaisen mummojen tehpasta mt Keva puolelle, mikä tiedetään väkivalta paikaksi. Täällä saa paljon vähemmän turpaan, kuin siellä herttaisen mummojen paikassa 

Vierailija
26/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kurja tapaus. Olen itse työskennellyt vastaavissa yksiköissä ja persoonallisuushäiriöiset ja päihteissä sekoilevat asiakkaat ovat iso ongelma. Tässäkin tapauksessa asiakas on itse hommannut itselleen lähdön, mutta kosti sen työtään tekevälle hoitajalle. Tuomio on naurettava ja uhrille jäi varmaan pysyvät ja näkyvät vammat. Vihaksi pistää, mutta ei ollut mitenkään yllättävää. Onhan noissa puukkoa annettu yms. 

Vierailija
27/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossakin voisi olla lupa aseeseen ja käyttää sitä.ei tarvisi enää miettiä uusiiko rikoksen.

Vierailija
28/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä on ollut kiehuvaa vettä?

Asunispalveluyksiköissä on tapana syödä ja juoda. Eivät potilaat muuten elä. 

En ole koskaan tarvinnut teehen kiehuvan kuumaa vettä. Senhän saa ensin hieman jäähdytettyä. Ruoanlaitossa varmaan tarvitsee, ellei ruoka tule heille valmiina. Mutta kuinka hyvin kiehuva vesi ja päihteidenkäyttäjät sopivat yhteen? Jos jollakulla on oireet päällä ja ei koe saavansa hyvää apua. Onko kohdeltu huonosti tai tylysti tms?

Asumispalveluyksiköissä jokaisella on oma koti ja yhteiset tilat. Ei kenelläkään ole oikeutta kieltää toisen kodissa ruoanlaittoa tai teen keittoa. Eikä asumispalveluissa muutenkaan ole minkäänlaisia rajoitusoikeuksia ja usein esim. ruoanlaittoa opetellaan hoitajien kanssa. 

Vierailija
29/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis heitti kasvojen ja kaulan alueelle kuumaa vettä, miten tuo ei ole törkeä pahoinpitely?

Paranevatkohan palovammat hyvin kasvojen alueelta? Siis tarkoitan että jääköhän pysyviä jälkiä kiehuvasta vedestä? Esim. minulla ei sormiin ole jäänyt jälkiä, mutta mahan alueen ihon pigmentti on eri kuin ennen palovammaa. 

Kiehuvasta vedestä usein jää pysyvät vammat kuten esim. punoittavat sileät iholäiskät tai sitten jollain muulla tavalla vaurioitunut iho arpikudosmuodostelmat (jotka saattavat jättää valkoisen muusta ihosta erottuvan jäljen). Pysyviä ja näkyviä vammoja jää pääsääntöisesti, jos saa kiehuvaa vettä päällensä. On vielä heitetty kaulan alueelle, joten pahimmassa tapauksessa olisi voinut saada palovammoja silmiinsä, päänahkaan ja suun alueelle.

Vierailija
30/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä pitäisi antaa samanlainen rangaistus, kuin jos teko olisi kohdistunut poliisiin. Ei alalle saada muuten koskaan tarpeeksi työvoimaa.

Vierailija
31/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaat  ovat myös joko hauskoja höppänöitä tai yllättäin väkivaltaisia riehujia. vaihdoin työpaikkaa väkivaltaisen osaston takia.

Sama täällä! Ei muistisairas välttämättä tiedosta tekemisiään, mutta kun joutuu alimiehityksellä, siis yksin hoitamaan väkivaltaista potilasta, niin kyllä siinä saa olla varovainen. Hoten alkoi mennä usko koko alaan, kun nyrkittämistä, sylkemistä, raapimista ja nimittelyä pidettiin ihan normaalina työhön kuuluvana pienenä haittana esimiesten taholta, joten päätin vaihtaa alaa. Sitten vielä ihmetellään, kun nuoria ei saada vanhuspuolelle töihin 

Vierailija
32/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun tuli omat hoitaja-ajat mieleen. 

Mua on purtu, lyöty, raavittu, läpsitty, väännetty kädestä ja sormista, lyöty nyrkillä selkään, kylkeen ja olkavarteen, yritetty heittää paskaa mun päälle, syljetty päin, ravistettu hiuksista ja käyty rintamuksesta kiinni ja samalla käsi nyrkissä uhattu vetää turpaan.

Nimittelyjä ja solvaavia huutoja ja seksuaalista häirintää unohtamatta. 

Kahta työkaveriani on iso mies kuristanut, yksi sai mustan silmän. 

Mutta kaikkia piti vaan ymmärtää. "Eihän ne tahallaan, sairaat ihmiset", esimies kävi vaan lempeällä äänellä vähän lässyttämässä näille, soosoo. Ja kaikille ei pidetty edes tätä lässytystä, no muistisairaiden kohdalla sen ymmärränkin, muiden en. 

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen kuin on eikä saa turruttaa häntä lääkkeillä, hoitajan turpaansaamisella taas ei ole mitään väliä. Potilaalla on oltava oikeus olla aggressiivinenkin. 

Ja kyllä, tuli mitta täyteen olla pahoinpideltävänä ja ala vaihtui. 

Vierailija
33/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä on ollut kiehuvaa vettä?

Kuntoutuskodeissa tehdään ruokaa ja keitetään teevettä ihan normaalisti.

Vierailija
34/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lukee ettei tullut vaikeita ruumiinvammoja, tuli tilapäinen haitta. Josta sai korvauksia 4000 euroa.

Vierailija
35/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä pitäisi antaa samanlainen rangaistus, kuin jos teko olisi kohdistunut poliisiin. Ei alalle saada muuten koskaan tarpeeksi työvoimaa.

Kyllä, jos joutuu työnsä puolesta kohtaamaan väkivaltaisia asiakkaita/potilaita niin pitäisi olla lain suoja, että siihen väkivaltaan puututaan ja myös naisvaltaisilla aloilla puuttua siihen, että pieni naishoitaja ei ole yksin isokokoisemman väkivaltaisen muistisairaan kanssa. Ei poliisitkaan mene keikalle yksin vaan liikkuvat pareina.

Vierailija
36/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Oikeusturva on täysin olematon, jos puolustaudut väkivaltaista potilasta vastaan voit itse saada syytteen pahoinpitelystä. Potilaat sen sijaan saavat joissain paikoissa tehdä mitä tahansa ilman seurauksia (esim. muistisairaiden asumisyksiköissä).

Onneksi on sellaisiakin paikkoja joissa väkivaltaiset tapaukset lääkitään säyseiksi omaisten valituksista huolimatta. 

Vierailija
37/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Oikeusturva on täysin olematon, jos puolustaudut väkivaltaista potilasta vastaan voit itse saada syytteen pahoinpitelystä. Potilaat sen sijaan saavat joissain paikoissa tehdä mitä tahansa ilman seurauksia (esim. muistisairaiden asumisyksiköissä).

Onneksi on sellaisiakin paikkoja joissa väkivaltaiset tapaukset lääkitään säyseiksi omaisten valituksista huolimatta. 

Olen huolissani vielä enemmän kanssa-asujien turvallisuuden puolesta muistisairaiden asumisyksikössä. 

Vierailija
38/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit lait eivät päde aina päihdeihmisten kanssa tai muussa vastaavassa. Voivat olla jonkin vallassa, oli se aine tai jokin muu. Turvallisuuskäytännöt eivät ehkä ole olleet sitten ajantasalla. Onko rajoitettu muuten liikaa tai oltu töykeitä.

Vierailija
39/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lukee ettei tullut vaikeita ruumiinvammoja, tuli tilapäinen haitta. Josta sai korvauksia 4000 euroa.

Niin, ehkä tässä tapauksessa, mutta kyse onkin siitä kuka haluaa tehdä työtä, jossa kohtaat väkivaltaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti ilman, että siihen puututaan mitenkään?

Vierailija
40/82 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tuli omat hoitaja-ajat mieleen. 

Mua on purtu, lyöty, raavittu, läpsitty, väännetty kädestä ja sormista, lyöty nyrkillä selkään, kylkeen ja olkavarteen, yritetty heittää paskaa mun päälle, syljetty päin, ravistettu hiuksista ja käyty rintamuksesta kiinni ja samalla käsi nyrkissä uhattu vetää turpaan.

Nimittelyjä ja solvaavia huutoja ja seksuaalista häirintää unohtamatta. 

Kahta työkaveriani on iso mies kuristanut, yksi sai mustan silmän. 

Mutta kaikkia piti vaan ymmärtää. "Eihän ne tahallaan, sairaat ihmiset", esimies kävi vaan lempeällä äänellä vähän lässyttämässä näille, soosoo. Ja kaikille ei pidetty edes tätä lässytystä, no muistisairaiden kohdalla sen ymmärränkin, muiden en. 

Lääkärit taas eivät suostuneet määräämään rauhoittavia, katsopas kun on tärkeämpää että potilas saa olla sellainen kuin on eikä saa turruttaa häntä lääkkeillä,

Sama ja jostain syystä eniten tuota seksuaalista häirintää jopa toisilta työntekijöiltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi