Kannattaako vaatteet mielestäsi ostaa uutena vai käytettynä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut 90% lastenvaatteista käytettynä ja myynyt samaiset vaatteet itsepalvelukirpputorilla myöhemmin. Merkeissä suosin Reimaa, Lassieta, Nameit:iä, P.O.P:ä ja Pomp de Luxia. Päiväkodissa kuitenkin vaatteita katoaa, niin ei ole niin suuri vahinko.
Lapsilisät on voinut käyttää asuntolainan lyhennykseen ja nyt on velaton koti. Kaikilla muilla lapsiperheillä näin ei täällä Helsingisssä ole.
Nykyisin tämä ei oikein enää onnistu koska tuotteet ovat yleisesti ottaen heikkolaatuisempia ja suhteessakin aika kalliita. Huonoksi on mennyt elämä Suomessakin. Nuo mainitsemasi merkit eivät enää kiinnosta monestakaan syystä ja suosin lastenvaatteiden kohdalla hankintaa isoista marketeista sekä kohtuuhintaisista ketjuliikkeistä. Tutkikaa materiaaleja takemmin.
Ai, minulla on onnistunut. Suunnillee
Kannattaa laskea myös tuohon lastenvaatteiden kanssa näpertelyyn kulunut aika ja ottaa se huomioon. Itse teen mieluummin leipätyötäni kuin nyhrään vaatteiden kanssa, ja siksi menen välillä siitä missä aita on matalin.
Käyn minäkin kirpputoreilla ja ostan jos jotain tarpeellista ja sopuhintaista sattuu silmään. Loput täydennän marketeista. Kun vaatteet ovat menneet kolmen vilkkaan lapsen myllytyksen läpi, ne menevät hyväntekeväisyyteen tai roskiin, yleensä ne ovat roskiskunnossa.
En petä itseäni. Vaatteisiin menee aina rahaa, ihan jokaisella. Mutta ne eivät ole sellaisia rahasummia, joilla hankittaisiin asuntoja Helsingin keskustasta tai maksettaisiin niitä velattomiksi. Jos vaatteisiin käyttää sellaisia summia, on kyse toiminta-addiktiosta.
Mä ostan pääosin kirppikseltä. Saan edullisesti laatumerkkejä laadukkaista materiaaleista. Ne kestää yhtä hyvin kuin uudet, kaupasta ostetut.
Ostan kyllä väliin myös uusia. Olen valmis maksamaan hyvistä materiaaleista ja mieluisista vaatteista suht paljonkin. Mielummin yksi hyvä kuin 10 huonoa.
Nykyvaatteet on niin huonolaatuisia rättejä, että kannattaa ostaa käytettynä jos löytää sellaisia vaatteita, jotka ovat hyvälaatuisia ja edullisia.
Siis minkä takia ostaisin vaatteen käytettynä ja vanhana, jos kaapissa on ennestään käytettyjä ja vanhoja vaatteita?
Ostan uutena yleensä Kappahlin alennusmyynneistä. Sieltä saa usein -70%, jolloin vaatteelle jää hintaa saman verran, kuin kirpparilla. Kiertelen joskus myös kirpputorilla, mutta siellä on hinnat karanneet ihan käsistä.
Ostan lähes kaikki vaatteet käytettynä paitsi alusvaatteet. Ympäristösyistä mutta käytettynä löytää myös kivoja personaallisia vaatteita ja säästä myös ison summan.🙂
Uutena ostettu vaate voi mennä heti ensimmäisessä pesussa pilalle, kun taas kirpputorilta ostettu, käytetty (hyväkuntoinen) vaate on jo todistanut kestävänsä paremmin.