Kannattaako vaatteet mielestäsi ostaa uutena vai käytettynä?
Kommentit (67)
Mun jotkut lempivaatteet olen ostanut käytettynä ja ovat kestäneet paremmin käyttöä kuin jotkut uudet.
Aiemmin ostin paljonkin kirppariliikkeistä, mutta rahatilanne on parantunut enkä halua enää vaatekoita. Ostan alesta uutta, jos sopivaa löytyy, ja joskus normaalihinnallakin, jos pitää saada tietty vaatekappale.
Molempina. Ostan kirppikseltä lähinnä laukkuja ja kenkiä ja blazereita.
Tärkeintä on, että ostaa vaatteen vain todelliseen tarpeeseen. Tunnustan, että itsekin olen sortunut ostamaan nuorempana kirpparilta, ja vaate on kuitenkin jäänyt käyttämättä, vaikka on ollut kiva (mutta ei tarpeeksi kiva).
Hankin harvoin vaatteita, mutta silloin kun hankin, niin ostan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luteet
Jos asut kerrostalossa niin tiedoksi, että luteet leviävät asunnosta asuntoon ilmastointikanavia pitkin jne.
Hallitus leikkaa ja on pakko ostaa vaatteita kirpputorilta.
Ja se luteiden torjuntashowko on halpaa lystiä? Ja kyllä luteita voi kirppikseltäkin saada. Köyhän nyt varsinkaan ei kannata ottaa turhia riskejä. Osta vaikka New yorkerin tai HM:n alesta, eivät ne uudet vaatteet aina kalliita ole.
On kallista lystiä. Myös myyjällä on vastuu siitä mitä myy.
Koko taloyhtiö sen luteiden torjunnan maksaa. Ei vuokralaisen tilillä edes ole rahaa.
Mä ostan suurimman osan käytettynä.
Itse ostan uutena kuten ennenkin. Käytettynä saa lähinnä roskaa halvemmalla.
Olen vuosia käyttänyt nettikirppareita ja 2nd handia, mutta nyt saa tulla loppu sille. Vaatteet saattavat näyttää kuvissa kivoilta, on muka sitä ja sitä materiaalia ja tällä laadulla. Viimeisin osto oli 150 euron käytetty Hugo Bossin villakangastakki. Kysyin materiaalilappuja ja niitä ei ollut takissa enää. Kysyin, että onko pesty tai pesetetty, että osaan mahdollisesti varata rahan pesulaan. Kysyin, että onko kaikki napit tallella ettei tartte ensimmäisenä ommella nappeja kiinni. Vastaukseen sain, että vaikkei lappuja ole tallella niin päälikangas on 90% villaa, 8% silkkiä ja 2% polyesteria, sisäkangas on 90% polyesteria ja 10% elastaania. On pesty omassa koneessa villapesuohjelmalla ja sen jälkeen ei ole pidetty. Napit ovat kaikki tallella ja kiinni takissa. Ostin takin postimaksuineen. Sain takin ja totesin siitä puuttuvan kaksi nappia vatsan kohdalta, materiaali on ehkä 20% villaa ja 80% polyesteriä, ja takki ei ole pesua nähnytkään. Siellä oli jotain tahmeaa taskun sisällä.
Sitä edellinen osto oli 10€:n Zaran pellavamekko, valkoinen ja paksua pellavaa, pikkaisen puuvillaa seassa. Muka. Toki joku voi sanoa, että kun rätti sisältää ehkä 20% pellavaa niin se on pellavaa. Puuvillaa ei vaatteessa ollut ollenkaan. Ainakaan materiaalilapun mukaan. Kainalot olivat aivan keltaiset, niska aivan keltainen. Nyt odotan kevättä, että saisin mekon aurinkoon vaalenemaan. Eivät meinaa lähteneet edes kloritella nuo.
Seuraava ostos joskus keväämmällä on ostettu uutena kaupasta ja tiedän tasan tarkkaan, että sisältää luonnonkuituja ja vahvikkeena osassa kankaita jonkin verran tekokuituja. Saumat ovat suorat ja kankaat leikatti oikein. Enää en jaksa sitä, että työnnän rahani sontaan, vaikkei isoista summista puhuta. Nyt vain siirryn sitten oikeasti hinnakkaiden tuotteiden äärelle ja hakemalla haen ne hyvät tavarat itselleni. Maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luteet
Jos asut kerrostalossa niin tiedoksi, että luteet leviävät asunnosta asuntoon ilmastointikanavia pitkin jne.
Hallitus leikkaa ja on pakko ostaa vaatteita kirpputorilta.
Ja se luteiden torjuntashowko on halpaa lystiä? Ja kyllä luteita voi kirppikseltäkin saada. Köyhän nyt varsinkaan ei kannata ottaa turhia riskejä. Osta vaikka New yorkerin tai HM:n alesta, eivät ne uudet vaatteet aina kalliita ole.
On kallista lystiä. Myös myyjällä on vastuu siitä mitä myy.
Koko taloyhtiö sen luteiden torjunnan maksaa. Ei vuokralaisen tilillä edes ole rahaa.
Siinä vaiheessa, kun luteet huomataan ei tiedä mistä asunnosta ne on lähtöisin.
Luteita tulee myös ulkomailta hotellihuoneista, siksi laukku täytyy aina matkan jälkeen laittaa kuumaan saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttää loppuun asti on ainoa millä väliä.
Pistä sitten ne loppuunkäytetyt roskikseen äläkä vie sinne kirpparille eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyvaatteiden laatu kestä edes ensimmäisellä käyttäjällä kauaa.
Täysin totta, olen havainnut saman.
Ranskassa on ollut paha lude epidemia.
Myös turkiskuoriaiset leviävät asunnosta asuntoon kerrostalossa ilmastointikanavia pitkin ja yöllä oven alta rappukäytävän kautta, ne syövät vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Uutena kannattaa ostaa. T: H&M:n pienosakas, joka haluaa osinkonsa.
Koskeeko tämä vain ko. brandia? Mitä mieltä olisit itse osakkaana missä tahansa vaateputiikissa? Kannattaa pohtia miten se raha liikkuu ja miten se kiertää jos se liikkuu. Elätkö onnellista elämää pihistelemällä vain siksi että joku ei saisi esimerkiksi palkkaa? On kyllä erikoiset ideologiat nykyisin. Rahaa pitää saada mutta mistä sitä sitten saa jos kukaan ei halua maksaa mistään tai ostaa edes mitään itsellensä jne.?
Vierailija kirjoitti:
Myös turkiskuoriaiset leviävät asunnosta asuntoon kerrostalossa ilmastointikanavia pitkin ja yöllä oven alta rappukäytävän kautta, ne syövät vaatteita.
Meillä työttömillä ei ole kauhean kallista syötävää kuten Marimekkoa.
Up