Pörssisähkön omaava Peltokangas kertoi pörssisähkönsä toteutuneen hinnan. Oli n. 19c/kwh viime vuodelta. Mikä sinun keskihintasi oli?
Viime vuodelta sinä pörssisähkön omistaja?
Hinta saadaan jakamalla maksettu söhkö jaettuna kilowatti kulutuksella.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma keskihinta saadaan ynnäämällä laskussa ilmoitetut kuukausien keskiarvot yhteen ja jakamalla se sitten kuukausien määrällä.
Kannattaa ennemmin laskea painotettu keskiarvo, niin silloin otetaan huomioon se, että eri kuukausina on kulunut sähkö eri verran eri hinnalla. Tulipas kamala lause. 😄 Meillä tämä hinta oli n.6,5c/kWh. Pelkän keskiarvon laskemalla tulos oli 5,jotain.
Se on juuri näin. Sähkön kulutus on suurempaa talvella kun sähkö on kalliimpaa ja pienempää kesällä kun sähkön hinta on alhalla. Varsinkin jos on sähkölämmitys, mutta muutenkin.
Minun ei mökkisähkön osalta tarvitse laskea mitään. Talvella sähköä kuluu vain valvontakameroiden käyttöön, mökki kylmillään. Kesällä sitten lämmitykseen, veden lämmitykseen ja ruoan laittoon ym. Eli kulutus keskittyy miltei yksinomaan halpoihin kesäkuukausiin. Pörssisähkö itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-6 snt. En tajua miten Peltokankaalla on noin mahdottoman suuri.
Puhuu muunneltua totuutta.
Puhui tammikuusta. Onko kuulon vai ymmärryksen kanssa ongelmia?
Miksi pörssisähkön keskiarvoon pitäisi kuukausimaksutkin laskea mukaan? Eihän niitä lasketa määräaikaisiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma keskihinta saadaan ynnäämällä laskussa ilmoitetut kuukausien keskiarvot yhteen ja jakamalla se sitten kuukausien määrällä.
Kannattaa ennemmin laskea painotettu keskiarvo, niin silloin otetaan huomioon se, että eri kuukausina on kulunut sähkö eri verran eri hinnalla. Tulipas kamala lause. 😄 Meillä tämä hinta oli n.6,5c/kWh. Pelkän keskiarvon laskemalla tulos oli 5,jotain.
Keskiarvo on keskiarvo, mitä sitä mihinkään painottelemaan.
Ehkäpä siksi, että esittämälläsi tiedolla ei ole yhtään mitään informaatioarvoa. Jos olet käyttänyt sähköä yksitoista kuukautta 10 KwH/ kk ja yhtenä 1000 KwH niin se, millä on merkitystä informaation kannalta on tuon yhden kuukauden hinta, keskiarvo taas vääristää tuloksen täysin, e
Sillä on se informaatioarvo että näkee sähkön keskimääräisen hinnan jonka olen maksanut ja jota voi verrata vaikkapa kiinteän sopimuksen hintaan. Ei minun heidänkään sähkönkulutuksia tarvitse tässä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pörssisähkön keskiarvoon pitäisi kuukausimaksutkin laskea mukaan? Eihän niitä lasketa määräaikaisiinkaan.
Määrikset ne täällä tekee kaikkensa jotta saisivat pörssisähkön näyttämään kalliimmalta :D
Sähkö on nyt kallista #kiitospersuttästäkin
Tämä painotettu keskiarvo tulee siis siitä että lasketaan ne kuukausimaksutkin mukaan? Onpa fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei hanki pörssisähköä kuluttaakseen sitä tappavan tasaisella ympärivuorokautisella kulutuksella.
Ei tuo Peltokangas tuhon hintaan olisi tuollakaan pystynyt. Jos viime vuonna on saanut 19c/kWh hinnan, niin on pakko ollut keskittää kaikki kulutus todella kalliisiin tunteihin! Meillä joulukuu oli kallein viime vuonna ja joulukuun keskihinta oli hieman alle 9c/kWh. Marraskuu oli sitten 0,8 c/kWh ;)
mulla oli pörssisähkö vuoden lopussa vasta käytössä, muutaman kuukautta ja pörssin keskihinta oli tuona aikana 9,4snt/kWh. Oma hintani, erosi 0,2snt pörssistä eli alle 10snt mentiin koko tuo aika.
Vasta tänä vuonna tiedän koko vuoden pörssin keskihinnan ja oman hinnan, mutta luulen, kun kevät ja kesä tulee taas, niin tiputaan keskihinnasta paljon alas..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrikset ne täällä tekee kaikkensa jotta saisivat pörssisähkön näyttämään kalliimmalta :D
Minulla on fortumin pörssisähkö ja lisäpalvelu jolla voin kiinnittää tulevan kuukauden hinnan kiinteäksi arvoon joka ilmoitetaan aina joka ilmoitetaan tämän kuukauden alussa.
Sovellus laskee minulle automaattisesti sen hinnan jonka olen tähän mennessä todella käyttämästäni sähköstä maksanut. 2023 kiinnitin yhden kuukauden kiinteään hintaan mikä oli loistava diili kun marraskuulle tarjous oli 5c/kWh.
Tammikuulle kiinteä tarjous olisi ollut 15c/kWh mutta näistä keleistä huolimatta olen saanut taiteiltua sen 12c/kWh tasolle ja nyt tulevat vihdoin suojakelit.
Käytän pörssisähköä siksi että minulla on yösähkövaraaja, pari ilmalämpöpumppua ja lisäksi mahdollisuus lämmittää kokonaan puilla jonkin tähtitieteellisen kalliin yksittäisen päivän yli tai keventää sähkölaskua muutamana etelässä harvinaisena -20C päivänä.
pörssin keskihinta oli marraskuussa 8,6snt, oma keskihintani oli marraskuulta reippaat 4snt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä painotettu keskiarvo tulee siis siitä että lasketaan ne kuukausimaksutkin mukaan? Onpa fiksua.
Kyllä, koska ne keskiarvolukemat ei muutu siitä miksikään vaikka jaan vuoden kulutetut kilowatit sillä pelkästä sähköstä maksamallani hinnalla johon ei sisälly kuukausimaksuja ja miten voisivatkaan muuttua kun sinne ei ympätä mitään ylimääräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 18 c/kwh. Sisältää sähkön, siirron, verot ja perusmaksut. Kaikki siis.
niinhän se kuuluu laskeakin, eikä pelkästään sitä ilmoitettua pörssihintaa/kwh, koska siihen tulee lisäksi ne siirto,mariginaali, verot+perusmaksu.
Jotkut vaan luulee että se päivittäin ilmoitettu pörssihinta on se pelkästään maksettavaksi tuleva.
No eihän määriksetkään ilmoita kun sen pelkän kilowattihintansa, miksi pörssiläisen pitäisi alkaa extroja laskemaan hintaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo on keskiarvo, mitä sitä mihinkään painottelemaan.
Ehkäpä siksi, että esittämälläsi tiedolla ei ole yhtään mitään informaatioarvoa. Jos olet käyttänyt sähköä yksitoista kuukautta 10 KwH/ kk ja yhtenä 1000 KwH niin se, millä on merkitystä informaation kannalta on tuon yhden kuukauden hin
Mitä ihmettä selität, eihän se mitään vääristä koska kuluttamistani tunneista on keskiarvot laskettu ja sen hinnan olen siis sähköstä maksanut ihan sama mitä olen minäkin kuukautena kuluttanut.
Okei sittenhän määräaikaistenkin kilowattihinnat vääristää ja ne pitäisi laskea samalla tavalla. Vuoden kulutus vaikka 1500kwh jolle hintaa tullut 13 sentillä 195e mutta tämä ei ole todellinen hinta koska siitä puuttuu perusmaksu 3,50e/kk eli todelliset kustannukset 237e ja kilowattihinta siis täten 16 senttiä. Että eipä ilmoitella alakanttiin niitä senttejä!
Peltokangas riehui julkisella paikalla, miksei puolue kommentoi?
Jaahas, huomenna sitten hinnat alkaa laskea kesää kohti. n. 4.5c koko päivä
Omaava? Ei kai pörssisähkö voi olla kenenkään ihmisen ominaisuus?
6,54 snt. Sovellus kertoo suoraan.