Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutama kysymys pörssisähköstä?

Vierailija
19.01.2024 |

Kannattaako tuo kerrostalossa kun vaikapa pyykinpesukoneen tai tiskikoneen tai kuivausrumpujen, muiden käyttöä ei voi siirtää yölle?

Jos päivällä on kova hintapiikki, niin miten ihmiset tekevät, siirtävätkö he perheen ruokailua jopa useammalla tunnilla eteenpäin, että voi käyttää uunia ja hellaa ja mikroa ja muuita?

Meneekö tuohon paljon aikaa, kun seuraa hintoja, pitääkö niitä seurata joka tunti, että ehtiikö tekemään muutakin kuin vain tarkkailemaan hintojen muutoksia?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa että oli mikä asumismuoto tahansa, pesukoneita ym. EI TULE KÄYTTÄÄ silloin kun kaikki nukkuvat. Pesukoneet ovat yleisiä tulipalojen aiheuttajia ja usein niiden huoneissa (pesuhuone, keittiö) ei ole palovaroitinta.

En minä päivälläkään seiso pesukoneen vieressä katsomassa että syttyykö se tuleen vai ei. Se pyörii omissa oloissaan kodinhoitohuoneessa eripuolella taloa kuin missä itse olen. Ja kyllä meillä kodinhoitohuoneessa on palohälytin.

Hälyttääkö se palohälytin vesivahingon sattuessa?

Kodarissa on vesieristys ja lattiakaivo.

Ei se aura, jos vesi tulee paineella ja viemäri ei vedä tarpeeksi hyvin. Eikä se vesikään ilmaista ole.

Voi syyttää vain itseään ellei huolehdi että kaivo vetää.

Vaikka putkesta tulisi joku 20 litraa minuutissa, mitä tuskin tulee, niin 8 tunnin yöunen aikana se olisi 9,6 kuutiota. Tästä et vararikkoon joudu vaikka et heräisi lorinaan unien aikana jos kaivo vetää ja ovi on kiinni ettei huoneistoon tule liikaa kosteutta.

Vierailija
62/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapa että oli mikä asumismuoto tahansa, pesukoneita ym. EI TULE KÄYTTÄÄ silloin kun kaikki nukkuvat. Pesukoneet ovat yleisiä tulipalojen aiheuttajia ja usein niiden huoneissa (pesuhuone, keittiö) ei ole palovaroitinta.

En minä päivälläkään seiso pesukoneen vieressä katsomassa että syttyykö se tuleen vai ei. Se pyörii omissa oloissaan kodinhoitohuoneessa eripuolella taloa kuin missä itse olen. Ja kyllä meillä kodinhoitohuoneessa on palohälytin.

Ei se aura, jos vesi tulee paineella ja viemäri ei vedä tarpeeksi hyvin. Eikä se vesikään ilmaista ole.

Ja ihan yhtä hyvin niin voi käydä myös päivällä kun edelleenkään sieltä kodinhoithuoneesta ei kuulu mitään toiselle puolen taloa missä teen etätöitä työhuoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aura, jos vesi tulee paineella ja viemäri ei vedä tarpeek

Mä tten töitä työaikana enkä pese pyykkiä. Kodinhoitohuone on olohuoneen lähellä keskellä keerostaloasntoa, joten kuulen, jos siellä tapahtuu jotain outoa. Olen edellisen pyykkikoneen onnistunut pelastamaan juuri sen takia, että olen kuullut, kun alkoi äänekkääksi ja saanut sammutettua ennen kuin moottori leikkasi kiinni. Tiskikonetta varsinkaan en jätä yksikseen vaan olen aina kuulolla. Vessasta hajos liitäntämutteri vesiputkesta ja heti kun havahduin omituiseen sihinään meni. etsimään äänen aiheuttajaa ja vältyttiin eteisen parketin uusimiselta. Kannattaa kuunnella niitä asunnon ääniä ja olla varovainen koneiden kanssa. Pukivauriolle nyt ei voi mitään, jos se sattuu yöllä, mutta koneiden aiheuttamat vahingot voi välttää käyttämällä koneita siihen aikaan, kun ollaan valveilla. Naapurista en olisi huolissani, jos joku yökukkuja haluaa pestä yöllä. Meillä ainakin pyykkikone on niin hiljainen, ettei kyllä naapuria häiritse.

Vierailija
64/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei estä laittamasta hälytintä myös vesivahingon varalta jos se pelottaa.

Vierailija
65/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on tilanneriippuvaista. Itsella suorasähköllä lämpenevä talo, ilman älyelektroniikkaa. Jos pystyisin tekemään etänä, pörssisähkö olisi heittämällä halvin. Nyt, kun joudun talvipakkasilla olemaan välillä pitkiä aikoja työreissuilla, olen kokenut kiinteän paremmaksi, sillä olen esimerkiksi ollut kaikki hintapiikit työn takia poissa kotoa termostaattia säätämästä. Kiinteissäkin on muuten eroja, itsellä 6kk, jonka jälkeen ainakin kesäksi taas pörssiin (katson kesällä, miten jatkan). Osa on toki sopparien suhteen ihan tuurista kiinni: nykyinen kiinteäni alittaa pörssisähkön tämän hetkisen 7vrk keskiarvon ja tammikuun keskiarvon, koska vaihdoin hyvään aikaan.

Mutta ei ole ihmisen elämää helpoksi näiden kanssa tehty: puolitoista vuotta talon oston jälkeen, ja kohta neljäs sähkösopimus tulossa. Ikävöin aikaa, jolloin saatoit ottaa sopimuksen ja mennä sillä melkein koko elämäsi

Vierailija
66/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onhan ne laskut kiinteällä sopimuksellakin kesällä pienempiä, sillä eivöt hekään kesällä kuluta niin paljon kuin talvella😅"

Mutta onhan sen sähkön hinta kiinteällä aivan helvetin kallista pörssisähköön verrattuna.

Minulla on kiinteä, tai oikeammin kiinteä kulutusvaikutuksella.

Hain 2023 tilastot Exceliin ja minun tuntikohtaisella kulutuksella 2023 olisi minun pörssisähkön keskim. kWh-hinta ollut 7,02 snt. Kiinteällä sopimuksellani 2023 keskihinta oli 5,97 snt/kWh.

Eli minun tapauksessa kiinteä oli heittämällä pörssiä halvempi ratkaisu ja kun vuosikulutus on 25 MWh, niin rahassakin tämä oli reilu 250e. Kaikilla se ei näin ole tietenkään.

Vierailija
67/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan ok-talossa ja meillä on pörssisähkö. Ei käytetä kodinkoneita yöllä koska aina on edullisia tunteja myös muihin vuorokaudenaikoihin. Sähköauto on ainut mikä on ajastettu lataamaan yöllä.

Sähkön hintoja ei tarvitse kytätä koko ajan, edellisiltana katson seuraavan päivä hinnat ja painan mieleen milloin on edullista. Teen etätöitä kotona joten pystyn pyykkäämään päivälläkin.

Näillä varakkaille ei tosiaan ole näköjään niin väliä milloin ja mihin se pompsahtelee, meillä jos jossain kuussa tulee 100e enemmän laskua niin jää vuokra maksamatta tai lapset ruokkimatta, että siinä on vähän enemmän pelissä, kuin näillä.

Kyllä saata na köyhää teillä. Onko mitään järkeä edes elää?

Vierailija
68/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onhan ne laskut kiinteällä sopimuksellakin kesällä pienempiä, sillä eivöt hekään kesällä kuluta niin paljon kuin talvella😅"

Mutta onhan sen sähkön hinta kiinteällä aivan helvetin kallista pörssisähköön verrattuna.

Hain 2023 tilastot Exceliin ja minun tuntikohtaisella kulutuksella 2023 olisi minun pörssisähkön keskim. kWh-hinta ollut 7,02 snt. Kiinteällä sopimuksellani 2023 keskihinta oli 5,97 snt/kWh.

Eli minun tapauksessa kiinteä oli heittämällä pörssiä halvempi ratkaisu ja kun vuosikulutus on 25 MWh, niin rahassakin tämä oli reilu 250e. Kaikilla se ei näin ole tietenkään.

Kulutusvaikutuksen heitto keskimäärin 1-3c/Kwh suuntaan tai toiseen joten olet sitten mahtanut olla silmä kovana kyttäämässä tunteja että sen 3c säästänyt.

Vierailija
69/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Hagert-liittymää. Johto postiluukun kautta vaikeuttaa vähän oven käyttöä ja hellalle ei saa kolmivaihevirtaa.  Sähkö on ilmaista.

Vierailija
70/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutusvaikutuksen heitto keskimäärin 1-3c/Kwh suuntaan tai toiseen joten olet sitten mahtanut olla silmä kovana kyttäämässä tunteja että sen 3c säästänyt.

Enpä juuri, autojen lataukset oon ohjelmoinut yölle, kuten myös lattialämmityksen olen laittanut varaamaan lämpöä öisin. Muuten olen elellyt normaalisti.

Monet on kehuskelleet saaneensa pörssistä 4-5 snt lukuja viime vuodelle. Mulla se olisi ollut 7 snt, eli siitäkin olisit voinut päätellä etten ole liiemmin tuntihintoja kytännyt.

Vierailija
71/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin jotkut jaksaa väittää saneensa 5snt kiinteän sopimuksen jostain parin viimevuoden aikana.

Vierailija
72/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin jotkut jaksaa väittää saneensa 5snt kiinteän sopimuksen jostain parin viimevuoden aikana.

Eivät kuitenkaan kerro mistä ovat sellaisen löytäneet. 

Oomi esim tarjoaa Lahdessa 12 snt/kWh mikä on alin hinta jos pörssi jätetään laskuista. 

Vierailija
73/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän Hagert-liittymää. Johto postiluukun kautta vaikeuttaa vähän oven käyttöä ja hellalle ei saa kolmivaihevirtaa.  Sähkö on ilmaista.

Tosiasiassa hella ei tarvitse kolmivaihe virtaa.  Jotkut ostaa hölmöyksissään kalliimman valovirta uunin.  Ihan jokaisesta sähköuunista saa yksivaiheisen.

Vierailija
74/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni 4,2snt on vielä halvin voimassa lokakuulle asti.  Helen 2v määräaikainen ollut jossa optio toiseen 2v kauteen.

Vierailija
75/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan ok-talossa ja meillä on pörssisähkö. Ei käytetä kodinkoneita yöllä koska aina on edullisia tunteja myös muihin vuorokaudenaikoihin. Sähköauto on ainut mikä on ajastettu lataamaan yöllä.

Sähkön hintoja ei tarvitse kytätä koko ajan, edellisiltana katson seuraavan päivä hinnat ja painan mieleen milloin on edullista. Teen etätöitä kotona joten pystyn pyykkäämään päivälläkin.

Näillä varakkaille ei tosiaan ole näköjään niin väliä milloin ja mihin se pompsahtelee, meillä jos jossain kuussa tulee 100e enemmän laskua niin jää vuokra maksamatta tai lapset ruokkimatta, että siinä on vähän enemmän pelissä, kuin näillä.

Kenenkään ei pitäisi tehdä lapsia tilanteessa, jossa 100 ei ylimääräinen lasku kaataa koko talouden.

Vierailija
76/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni 4,2snt on vielä halvin voimassa lokakuulle asti.  Helen 2v määräaikainen ollut jossa optio toiseen 2v kauteen.

Jaa melkoisia hyväntekijöitä siellä jos pöydän alta tuollaisia tarjoillaan ilman lisämaksuja. Nettisivuilla näkyi hintoja 8 sentistä ylöspäin.

Vierailija
77/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiinteähintainen tuli melkein samanhintaiseksi kuin keskimääräinen pörssisähkö , toki kevättä kohti mennään joten pörssisähkö saattaa tulla halvemmaksi . Jos haluaa jännittää jokapäiväistä hintaa  ja mitoittaa elämän sen mukaan niin silloin pörssisähkö on ok . 

Ap asuu kerrostalossa - hänen taloutensa tuskin katuu, jos joinain kuukausina sähkölasku on 30€ tavallisen 20€ sijaan.

Vierailija
78/94 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi syyttää vain itseään ellei huolehdi että kaivo vetää."

Tää ei ole aina itsestä kiinni, jos naapurit tunkee esim. kinkkurasvat viemäriin. Yhdelläkin tuli poissaollessa viemärin kautta kaikki pas kavedet kylppäriin, kun putki jossain edessäpäin oli tukossa.

Vierailija
79/94 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kuitenkaan kerro mistä ovat sellaisen löytäneet. 

Oomi esim tarjoaa Lahdessa 12 snt/kWh mikä on alin hinta jos pörssi jätetään laskuista. 

Voi olla just nyt, mutta esim. viime syyskuussa Keravan Energialta sai 7,9 snt sopimuksia, ihan julkisesti, eikä mistään tiskin alta.

Vierailija
80/94 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pörssisähkö kerrostalossa. Meitä on kolme aikuista.

Pesen pyykit yleensäkin kerran kahdessa viikossa ja pyöritän monta koneellista peräkkäin. Nyt katson pörssistä, milloin tämän teen. 

astianpesukonetta on pakko pyörittää joka toinen päivä, mutta se ei ole kiinni tunnista. Vähän katson, laitanko päälle nyt vai illalla.

ruokaa teen normaalisti, mutta jos uunia tarvitsen, niin vilasen pörssiä. Voi olla, että teenkin uuniruoan vasta huomenna ja tänään se, mitä suunnittelin huomiseksi.

jos sähkö heiluu koko päivän suht tasaisena, niin en välitä. Mutta jos se on välillä puolet korkeampi tai matalampi, niin sitten teen toimenpiteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän