Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen terapiakäynnit - ero?

Vierailija
19.01.2024 |

Avomieheni alkoi käydä terapiassa kun oli kuulemma ahdistunut ja halusi keskustella ulkopuolisen kanssa lapsuuden huonosta vanhempisuhteestaan ja huonoista/kylmistä väleistäään aikuisten lastensa kanssa. Ehkä osana myös ikäkriisi (40v.) painaa päälle. Kotona sitten kertoi että terapeutti oli sanonut että minun (olen avovaimo, enkä siis lastensa äiti) tulisi tarkastella omaa käytöstäni ja muuttaa sitä. Koskaan ei olla terapeutin kanssa tavattu. Ilmeisesti mies on minusta jotain avautunut ja varmasti kaikissa on syytä kaikkeen,en sitä kiellä, mutta nyt tuli mieleen että onkohan tuo sittenkin joku eroapu terapeutti, koska täytyy myöntää että puolisoni on muuttunut äreämmäksi ja poissolevaksi (syyttää siitä masennuslääkkeitä jotka kuulemma turruttavat), kaikki hellyydenosoitukset lähtevät minun puoleltani,seksi on vähentynyt (sanoi kyllä että se ei ole ongelma,että ei ole vain kiinnostanut/jaksanut. Meillä siis pitkä suhde takana). Hänen kanssaan on vaikea puhua, koska ei oikein puhu ja hermostuu helposti jos alan kyselemään. Mitä mieltä ihmiset tästä? Ero tulossa? Miehellä uusi ihastus? (Tämä olisi outoa,koska käy vain käytännössä töissä,muuten ei juuri missään). Vai ihan normisettiä eli ikäkriisi josta ehkä selvitään terapeutin avulla?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kysely niin hommat menee hyvin. Mikään ei oo rasittavampaa ku kyselevä nainen, koittaa pakottaa toista sanomaan jotain. 

Vierailija
2/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei siis puhu sun kanssa ja ärtyy. Ei luota? Tai ei halua yleensä puhua, paitsi terapeutille, jolla on vain miehen näkökulma kaikessa. Ja terapeutti sitten syyttää sua. Ja sä joudut ihmettelemään tätä kaikkea. Mitä muutosta käytökseen halusi ja missä asiassa. Mies kuitenkin itse käyttäytyy jotenkin. Sulleko olisi ehkä helpompaa ilman tätä miestä (vai haluatko olla miehen kanssa), jos suhde on liian vaikea miehen vuoksi tai parisuhteessa on kaksi, mutta et voi yksin selvittää parisuhdetta - ja että muka syy olisi vain sinussa - ei se ole vain sinussa. Parisuhteessa on kaksi.

Jos mies ei kommunikoi tai uskalla sanoa mitään itse (sanoo jotain terapeutin suulla?), parisuhde on aika mahdoton. Miten sen pitäisi toimia silloin? Onnistuuko puhe ilman riitaa. Mies käy kuitenkin yksilöterapiassa, ei pariterapiassa. Tuskin pariterapeuttikaan pystyy muuttamaan miehiä (tai naisia), ehkä itse voi ymmärtää asioita myös ilman sitä. Mies on siis ahdistunut, toki jokin ahdistaa varmasti ja ehkä kaipaa muutosta parempaan. Kuormittaako lapsiperhearki ja työ. Entä alkoholi tms. Onko jompi kumpi sanonut sitten riidan aikana jotain joka meni yli tai yrittänyt kontrolloida toista. Onko suhteessa jokin mikä ei toimi, ilman että etsii syyllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku harrastus loppunut/alkanut tai muu arjen tekeminen muuttunut. Mä itse aloin käymään salilla kuntoilemassa. Kävi niinkin oudosti kun luin kuunnellessa samalla biisien sanoja, ihan randomina tuttuja bändejä ja yksi biisi kolahti. Tuli mieleen nuoruuden eka todellinen "suhde". Olin 45v silloin ja itkua sai pidätellä siinä. Jotenkin alkoi kelaamaan koko aikaa sen jälkeen ja olin aika pihalla. Puolisen vuotta meni kun pikkuhiljaa "toivuin" ennalleen, en käyny terapiassa..

Vierailija
4/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis jätä se sika! Ei miehillä ole oikeutta huolehtia terveydestään! Terapia on naisten yksinoikeus tietenkin.

Vierailija
5/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sun pitäis muuttaa käytöstäsi?

Vierailija
6/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanonut millä tavalla. Varmaan just se, että sanon asiat suoraan jos joku vaivaa, koska ajattelen että toinen ei voi tietää/arvailla mitä tarkoitan. En tiedä. Mies ei ole kovin puhelias...paitsi kännissä. Juo usein viikonloppuisin aika suuria määriä ja arkena on töissä. Ei koe alkoa itselleen ongelmaksi. Rahapulasta valittaminen on myös alkanut vuoden sisään, vaikka palkka on noussut ja ei mitään uusia menoja ole tullut tai ostoksia tehty. Sekin vähän outoa,mutta en puutu siihen koska on oma asiansa. Kysyin ja ei kuulemma ole peliongelmaa. Meillä ei ole lapsia. 

Vierailija
7/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ olen AP siis.

Vierailija
8/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotkut tarvii ulkopuolisen siunauksen erolle, sitten voi olla silleen että en minä mutta kun. Perus selkärangattomia.

Vierailija
9/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies toivoo sinun käytöksellesi muutosta niin sanot heipat ja aloitat sinkkunaisen huolettoman elämän . 

Vierailija
10/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jotkut tarvii ulkopuolisen siunauksen erolle, sitten voi olla silleen että en minä mutta kun. Perus selkärangattomia.

Tota itsekkin mietin, että jos ammatti-ihminen on samaa mieltä niin se on jo hyvä syy. En ketään pakota olemaan kanssani. Olisi vaan reilua ja kiva vähän tietää missä mennään. 

Vierailija
11/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sun suoraan sanominen on sitten liikaa miehelle, tylyä hänen mielestä. Mies taas juo, se lisää varmaan ahdistusta entisestään. Eivät kaikki naiset jaksaisi juovan kanssa ja jotkut miehet liian suoraan sanovan kanssa. Miksi olette yhdessä jos on jo ahdistunut mies? Entä jos erillään asuminen helpottaa. Vai pitäisikö suhde kursia kasaan pariterapeutin kanssa, miksi.

Vierailija
12/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tapaili sitä suhdettaan just siellä töissä. Pitkiä lounaita jne. Naikkonen asui suht lähellä työpaikkaa, ja hänen miehensä oli matkatöissä, niin helppoahan se oli käydä vähän kiksauttamassa... varmaan toteaisin, jos en siis suoraan ottaisi vaan eroa, että haluan yhden tapaamisen yhdessä sen terapeutin kanssa, että kuulet mitä asioita sun pitää hänen mielestään, sua tapaamatta, muuttaa.

Vierailija
13/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota itsekkin mietin, että jos ammatti-ihminen on samaa mieltä niin se on jo hyvä syy. En ketään pakota olemaan kanssani. Olisi vaan reilua ja kiva vähän tietää missä mennään. 

Ei kannata laskea sen varaan että keskustelee.

Vierailija
14/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kysely niin hommat menee hyvin. Mikään ei oo rasittavampaa ku kyselevä nainen, koittaa pakottaa toista sanomaan jotain. 

Kyllä kuule niitä järkyttävän rasittavia kyseleviä miehiäkin löytyy.

Vierailija
15/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kokee jotain selittämätöntä ahdistusta, johon ei itsekään tiedä syytä, joten hänen on helpompi etsiä syytä ahdistukseensa "huonosta parisuhteestanne". Hakee vahvistusta tuolle tekosyylleen myös terapeutista. Kertonut terapeutille kaikki "virheelliset" sanat, teot ja käytökset, mitä sinä olet vuosien saatossa hänelle osoittanut, ja jotka hän on sisäänsä padonnut. Nyt loihtii sinusta syypään, koska ei ole saanut suutaan auki. Suorasta puheestasi ei kuitenkaan tykkää, koska silloin myös häneltä odotetaan vastavuoroisesti suoraa puhetta. Ja siihenhän selkärangaton, puhumaton miehentekele ei pysty.

Ja saattaa sillä olla toinen nainenkin. Silloin kaikki tuo sinun syyttely ja muut oireet mätsäisivät pettäjän käytökseen 100 %.

Vierailija
16/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli samankaltainen tilanne tuossa muutama vuosi sitten. Avomies uupui työssä, meni työpsykologin juttusille ja sieltä psykiatrille. Sai masennus- ja ahdistuslääkityksen, nukkui paljon, seksi ei onnistunut, mökötti illat koneella. Ainoa mistä innostui oli kun joku kaveri soitti viikonloppuisin (ja välillä viikollakin) kaljalle, jossa sitten saattoikin vierähtää aamuyöhön asti. Välillä olin todella huolissani, koska ei muistanut/jaksanut/välittänyt ilmoitella minulle menoistaan mitään.

Varovasti yritin kysellä onko niin järkevää juoda lääkityksen aikana, etenkään niin paljon, mutta mies pelkäsi että menettää kaveritkin jos ei lähde ulos (en tiedä oliko huoli aitoa vai yrittikö sillä itselleen perustella juomista).

Tätä jatkui pari vuotta, lopulta tilanne oli se, että emme tehneet enää pariskunta yhtään mitään. Mies ei halunnut keskustella asioistaan mitään, ei kuulema kuuluneet minulle mitenkään eikä halua huolestuttaa omilla murheillaan. Suurimman osan ajasta minusta tuntui, että olin miehelle äiti enkä puoliso. Lopulta en oikeasti enää jaksanut, ajattelin sekoavani itse joten lähdin. Haluan vielä korostaa, että miehen sairastuminen itsessään ei ollut syy eroon vaan puhumattomuus, juominen ja siihen liittyvät huolet.

En siis osaa neuvoa mitenkään muuten, kuin että anna ajan kulua, älä painosta mutta jos on mahdollista niin menkää yhdessä juttelemaan asioista jonkun ulkopuolisen kanssa. Juomista ei tarvitse sietää.

Vierailija
17/48 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ääneni että miehelläsi on toinen nainen. Toi kaikki kuvailemasi osottaa siihen suuntaan. Ainoa mikä tossa hämää on toi terapeutti. Mutta eiköhän sekin selviä ajan kanssa. Muuten kyllä olis ihan klassikko tapaus.

Vierailija
18/48 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan ääneni että miehelläsi on toinen nainen. Toi kaikki kuvailemasi osottaa siihen suuntaan. Ainoa mikä tossa hämää on toi terapeutti. Mutta eiköhän sekin selviä ajan kanssa. Muuten kyllä olis ihan klassikko tapaus.

Olisiko noin?🤔 Täytyypä tarkkailla tilannetta. 

Vierailija
19/48 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies kohtelee huonosti ni ei sen väliä kunhan ei toista akkaa ole 😂

Kaikki muut tekosyyt käy paitsi vieraissa käynti.

Päihde ja persoonallisuushäiriöinen mies kaikkein kuuminta hottia. Erota ei muuten paitsi kun mennäänmullan alle miehen passittamana.

Ja ei ole yhtään liioittelua. Ellei ap ole vielä turpiinsa saanut niin siihen ei ole enää pitkä aika. 

Vierailija
20/48 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mies kohtelee huonosti ni ei sen väliä kunhan ei toista akkaa ole 😂

Kaikki muut tekosyyt käy paitsi vieraissa käynti.

Päihde ja persoonallisuushäiriöinen mies kaikkein kuuminta hottia. Erota ei muuten paitsi kun mennäänmullan alle miehen passittamana.

Ja ei ole yhtään liioittelua. Ellei ap ole vielä turpiinsa saanut niin siihen ei ole enää pitkä aika. 

Hmm...siis mistä noin päättelet, että kävisi fyysisesti käsiksi?

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä