Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatimus lähiomaisen tiedoista, kun sellaista ei ole

Vierailija
19.01.2024 |

Olen menossa sairaalaan leikkaukseen, ja sinne halutaan tieto lähiomaisesta. Minulla ei ole lähiomaista, mutta sellainen pyydettiin nyt keksimään. Onko kellään muulla ollut tällaista tilannetta ja ketä voi pyytää tuollaiseen rooliin? Tuntuu jotenkin hyvin kiusalliselta lähestyä jotain kaveria tai etäisempää sukulaista tällaisella asialla.

Minulla ei ole puolisoa, lapsia, elossa olevia vanhempia tai sisaruksia, eikä tietysti enää myöskään isovanhempia. Äidin puolelta on enoja, mutta heidän kanssaan emme ole nähneet vuosiin. Ystäviä ja tuttavia ja työkavereita ym. on, olen ihan normaali työssäkäyvä, aktiivinen keski-ikäinen ihminen. Oikeastaan en ole edes aiemmin ymmärtänyt, että olen virallisesti näin "yksin", siksikin tämä lähiomaiskysymys on aiheuttanut outoja tunteita.

Mutta ratkaisu pitäisi keksiä nyt tätä sairaalavisiittiä varten, jos tuon lähiomaisen nimeäminen tosiaan on pakollista.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarviiko siihen nyt pyytää, merkkaat vaan jonkun kaukaisen sukulaisen.

Vierailija
2/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle haluat asiasta ensinmäisenä kerrottavan jos kuolet leikkaukseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole siihen ketään kysynyt tai pyytänyt, maininnut vaan jonkun random sukulaisen.

Vierailija
4/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta samassa tilanteessa, ja vastaus on lähinnä en kenellekään. Ei ole ketään niin läheisiä ihmisiä, että niiden tarvisi tietää. Tämä on ollut oma valintani elämässä, elää erakkomaisesti, ja niin haluan myös kuolla. Mutta jos tuollaista omaista nyt vaadittaisiin, laittaisin vaan jonkun kaukaisen sukulaisen jonka yhteystiedot multa löytyy, enkä ikinä mainitsisi tälle mitään siitä. 

Vierailija
5/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla joku tuttava, jonka kanssa voisit sopia, että ovat tarvittaessa häneen yhteydessä. Entä jos sinua ei kotiuteta sairaalasta ilman, että on joku ihminen, joka "huolehtii" sinusta, tähänkin tarvitaan henkilön nimi ja yhteystiedot. Eli ihan ketä tahansa ei sairaalan tietoihin kannata merkitä.

Vierailija
6/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähiomaisen tuossa tapauksessa tarvitse olla sukulainen, voi olla vaikka työkaveri. Mutta ehkä kannattaa mainita asiasta hänelle.

Vierailija
7/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirahoitolayrittäjälle, jolla koirani ovat hoidossa leikkauksen ajan. :D Tai sitten koirieni kasvattajalle, jotta hän voi järjestää niille uudet kodit.

Ok, eli ei siis tarvitse "kysyä lupaa" siihen, että ilmoittaa jonkun lähiomaisekseen. Nuo enothan minut perivät, jos kuolen (kun en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä testamenttia), joten joku heistä varmaan looginen valinta. 

Ja kyllä, ymmärsin tämän keskustelun myötä, että testamentti olisi syytä tehdä pikimmiten ainakin koirieni osalta, koska en suinkaan halua enojeni perivän tätä "omaisuutta".

Vierailija
8/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja? Henkilöstösihteeri? Eikö jompi kumpi noista tartte tiedon kuolemastasi?

Vierailija
9/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulla joku tuttava, jonka kanssa voisit sopia, että ovat tarvittaessa häneen yhteydessä. Entä jos sinua ei kotiuteta sairaalasta ilman, että on joku ihminen, joka "huolehtii" sinusta, tähänkin tarvitaan henkilön nimi ja yhteystiedot. Eli ihan ketä tahansa ei sairaalan tietoihin kannata merkitä.

Ystäviä on, erittäin läheisiäkin, joten jos aidosti mietin kuka asiasta välittäisi tai mahdollisesti auttaisi esim. kotiutuksen kanssa, silloin valinta olisi ystävä. 

Vierailija
10/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkintaa asiaan.  Olin äitini tiedoissa lähin omainen.  Yllätys yllätys:  tilasin kerran omat potilatietoni, ja siellä oli sos.toimen joku apuhoitaja käynyt katsomassa MINUN terveystietojani. En siis ollut tavannut ikinä tätä henkilöä, minulla ei ole sos.toimen kanssa mitään tekemistä.  Ratkaisu: en ole enää kenenkään lähin omainen. MIettikää ja kysykää lupa.

Vierailija
11/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkintaa asiaan.  Olin äitini tiedoissa lähin omainen.  Yllätys yllätys:  tilasin kerran omat potilatietoni, ja siellä oli sos.toimen joku apuhoitaja käynyt katsomassa MINUN terveystietojani. En siis ollut tavannut ikinä tätä henkilöä, minulla ei ole sos.toimen kanssa mitään tekemistä.  Ratkaisu: en ole enää kenenkään lähin omainen. MIettikää ja kysykää lupa.

Hän on siis käynyt urkkimassa tietojasi. Ei ole ollut laillisia perusteita käydä niitä katsomassa. 

Vierailija
12/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten lapset perii myös. Perilliset on velvollisia tekemään perunkirjoituksen.

Vierailija
13/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen lähin omainen on nykyisin viranomainen. Jos ei ole muuta, niin sitten sinne kirjataan sosiaalitoimi. 

Vierailija
14/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä on, erittäin läheisiäkin, joten jos aidosti mietin kuka asiasta välittäisi tai mahdollisesti auttaisi esim. kotiutuksen kanssa, silloin valinta olisi ystävä. 

Sitten kysyt ystävältä voitko laittaa hänet. 

Vierailija
15/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita siihen esihenkilösi nimi. Jos tapahtuu jotain poikkeavaa ja kuolet niin he ovat sitten yhteydessä työpaikallesi. 

Vierailija
16/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta samassa tilanteessa, ja vastaus on lähinnä en kenellekään. Ei ole ketään niin läheisiä ihmisiä, että niiden tarvisi tietää. Tämä on ollut oma valintani elämässä, elää erakkomaisesti, ja niin haluan myös kuolla. Mutta jos tuollaista omaista nyt vaadittaisiin, laittaisin vaan jonkun kaukaisen sukulaisen jonka yhteystiedot multa löytyy, enkä ikinä mainitsisi tälle mitään siitä. 

Voisi myös sanoa, että sellaiselle hyvinvointialueen sosiaalityöntekijälle, joka hoitaa näitä asiota silloin, kun asiakkaalla ei ole ketään läheistä.

Vierailija
17/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monen lähin omainen on nykyisin viranomainen. Jos ei ole muuta, niin sitten sinne kirjataan sosiaalitoimi. 

Vuosiin ei ole ollut minulla nimetä lähiomaista ja asia on  niin hyväksytty,sitä en tiedä miten on kirjattu. Ystäviäni en aio altistaa velvoituksille.Asiani olen hoitanut niin pitkälle mitä elinaikanani voin ja tiedän hoidettaviksi.

Vierailija
18/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosiin ei ole ollut minulla nimetä lähiomaista ja asia on  niin hyväksytty,sitä en tiedä miten on kirjattu. Ystäviäni en aio altistaa velvoituksille.Asiani olen hoitanut niin pitkälle mitä elinaikanani voin ja tiedän hoidettaviksi.

Sulla on käynyt tuuri. Mulla on väkivaltainen ihminen siellä, kun on pakko olla joku. Näin ne viranomaiset auttavat väkivaltaisia jatkamaan toimintaansa ja pitämään valtansa. 

Vierailija
19/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kotiutusasia, jos ei ole ketään joka esim viettää ensimmäisen yön lunasi tai kenen luo voit mennä. Voi vaatia olla sairaalassa kunnes olet kunnossa olemaan yksin kotonasi, näin minua neuvoi fyssari polvileikkauksesta juteltaessa. Eli kehoitti vaatimaan viikkoa pidempään sairaalan osastoilla ..

Vierailija
20/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähiomaisena oli pitkään ex-mieheni, en halunnut, että lapseni olisivat joutuneet päättämään hoidostani - en halunnut heille sitä taakkaa.

t.hoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi