Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatimus lähiomaisen tiedoista, kun sellaista ei ole

Vierailija
19.01.2024 |

Olen menossa sairaalaan leikkaukseen, ja sinne halutaan tieto lähiomaisesta. Minulla ei ole lähiomaista, mutta sellainen pyydettiin nyt keksimään. Onko kellään muulla ollut tällaista tilannetta ja ketä voi pyytää tuollaiseen rooliin? Tuntuu jotenkin hyvin kiusalliselta lähestyä jotain kaveria tai etäisempää sukulaista tällaisella asialla.

Minulla ei ole puolisoa, lapsia, elossa olevia vanhempia tai sisaruksia, eikä tietysti enää myöskään isovanhempia. Äidin puolelta on enoja, mutta heidän kanssaan emme ole nähneet vuosiin. Ystäviä ja tuttavia ja työkavereita ym. on, olen ihan normaali työssäkäyvä, aktiivinen keski-ikäinen ihminen. Oikeastaan en ole edes aiemmin ymmärtänyt, että olen virallisesti näin "yksin", siksikin tämä lähiomaiskysymys on aiheuttanut outoja tunteita.

Mutta ratkaisu pitäisi keksiä nyt tätä sairaalavisiittiä varten, jos tuon lähiomaisen nimeäminen tosiaan on pakollista.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naispuolinen serkku? Kummitäti? Sellaiset suht selväjärkiset, ei pahimmat. Sellainen joka ei polta tupakkaa ja juo kauheasti.

Vierailija
22/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lähiomaiseksi vauva.fi niin me tiedämme sitten kuinka leikkauksessa kävi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole ketään, jos joku kysyy yhteystietoja sanon että ei minulla ole lähiomaisia. Olen joskus maininnut niihin serkkuni mutta hänkään ei halunnut olla lähiomaisenani niin poistin sitten senkin tiedon.

Vierailija
24/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku naispuolinen serkku? Kummitäti? Sellaiset suht selväjärkiset, ei pahimmat. Sellainen joka ei polta tupakkaa ja juo kauheasti.

Miksi juuri naispuolinen?

Vierailija
25/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysykää ystävältä apua. monen läheisin ihminen on just ystävä. myös perinnon voi osoittaa ystävälle joka auttaa arjen asioissa.

jos ei ole ystävää niin sairaalan on pakko hoitaa kauemmin.

Vierailija
26/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole pakollista. Meinaatko, että lääkärit kieltäytyvät hoitamasta sinua, jos et täytä tuollaista lappua?

Kasvattakaa ihmiset vähän selkärankaa.

Vierailija
27/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pakko antaa omaisen nimeä,ei vaikka niitä onkin tai ei ole. sulla oikeus sairastaa yksityisesti, tämä kysmys on siksi jos jotain sattuu,kelle ilmoitetaan kuolema, kuka hoitaa asioitasi valtuutuksellai, huom, se voi olla lähihenkilökin,ei omainen. ystävä esim, mutta huom, kohtaan voi ilmoittaa ei ole,tai ei ilmoiteta tai viranomainen. itse olen jopa kieltänyt etsimästä väestötietojärjestelmästä kaukaisia henkilöitä, niille ei kuulu asiani,siksi viranomainen- eli sosiaalipuoli hoitaa edunvalvonnan,hautaamiset perunkirjoitukset jne. toivotan hyvää sairaamatkaa ja tule pian takaisin. tv, ninni

Vierailija
28/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin nyt siihen, että (keskustelun jälkeen) nimesin lähiomaiseksi koirieni kasvattajan, joka on myös melko läheinen ystäväni parinkymmenen vuoden ajalta. Läheisempiäkin yståviä minulla on, mutta nimenomaan koirien asioiden järjestelyn kannalta (jos oikeasti kävisi niin huonosti, että kuolisin) hän on järkevin valinta. Tein myös "hätätestamentin" (en ole varma, onko se kaikki muotosäännöt täyttävä), joka jättää koirani kuollessani kasvattajalle. Hätätestamentti on vapaamuotoisesti kirjoitettu ja sen on allekirjoittanut kaksi todistajaa. En tiedä, onko se pätevä, mutta toivon niin.

Pitää leikkauksen jälkeen varata aika lakimiehelle oikean testamentin laatimista varten. Omaisuus saa jäädä todennäköisesti Luonnonperintösäätiölle.

Vierailija
29/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päädyin nyt siihen, että (keskustelun jälkeen) nimesin lähiomaiseksi koirieni kasvattajan, joka on myös melko läheinen ystäväni parinkymmenen vuoden ajalta. Läheisempiäkin yståviä minulla on, mutta nimenomaan koirien asioiden järjestelyn kannalta (jos oikeasti kävisi niin huonosti, että kuolisin) hän on järkevin valinta. Tein myös "hätätestamentin" (en ole varma, onko se kaikki muotosäännöt täyttävä), joka jättää koirani kuollessani kasvattajalle. Hätätestamentti on vapaamuotoisesti kirjoitettu ja sen on allekirjoittanut kaksi todistajaa. En tiedä, onko se pätevä, mutta toivon niin.

Pitää leikkauksen jälkeen varata aika lakimiehelle oikean testamentin laatimista varten. Omaisuus saa jäädä todennäköisesti Luonnonperintösäätiölle.

Hätätilatestamentin ei tarvitse täyttää kaikkia muotovaatimuksia. Se on sitten voimassa vain 3 kk. On varmasti pätevä noin, jos on jopa todistajien allekirjoitukset.

Vierailija
30/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle haluat asiasta ensinmäisenä kerrottavan jos kuolet leikkaukseen? 

Kuka tekee jälkeesi perunkirjoituksen? Ehdottaisin pappia, poliisia tai sosiaalityöntekijää.

Vierailija
31/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle haluat asiasta ensinmäisenä kerrottavan jos kuolet leikkaukseen? 

Kuka tekee jälkeesi perunkirjoituksen? Ehdottaisin pappia, poliisia tai sosiaalityöntekijää.

Ilmeisesti enot kuolinpesän osakkaita, mutta tärkeiden asioiden kannalta (koirat, apu leikkauksen jälkeen) ap:n päätös varmasti parempi.

Tehkää ihmiset se testamentti ajoissa. Harva meistä tietää, koska lähtö tulee.

Vierailija
32/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea leikkaukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin eikä millekään noille järjestelyille ole tarvetta. Hyvä kuitenkin että varmuuden vuoksi kaikkein tärkeimmät asiat on mietittynä, uskoisi että epäpätevälläkin tahdonilmaisulla olisi jotain painoarvoa jos nyt kuitenkin kävisi huonosti. Useimmat leikkaukset kuitenkin on ihan rutiinia, joten luultavasti ei. Voimia siis toipumiseen!

Vierailija
33/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus, ei kuole koskaan ja aina yhtä lähellä kuin lähin Raamattu.

Vierailija
34/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla lähintä omaista. Silloin tieto kuolemasta menee sosiaalitoimen työksi. He järjestävät hautajaiset joko srk:n kanssa johon kuuluu , tai ilman srk:ta jos ei kuulu mihinkään uskontoon. He ilmoittaisivat työssäkäyvän työnantajalle kuolemasta, sairaalasta tieto menee juridisesti mm pankkiin.  Olettaisin että lemmikkieläimet lopetettaisiin tai annettaisiin löytöeläinkotiin ja omaisuus valtiolle. 

Tiedän monia jotka on ilmoittaneet ettei tietoja saa antaa kenellekkään . 

t. Hoitaja sairaalasta

Vierailija
35/37 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes kysyttäessä kertonut ketään lähiomaista. En voisi kuvitellakaan, että vanhalle vanhemmalleni soitettaisiin yhtäkkiä joku kauhutieto sairaalasta. Siellä olisi sitten seuraava tapaus hoitoa vailla saman tien. Kyllä viranomaiset sitten löytävät asianosaiset jos niikseen, mutta akuuttitilanteisiin en halua ketään kutsuttavaksi.

Vierailija
36/37 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta testamentista: itse olen lähiomaisettomana tehnyt testamentin eräälle säätiölle ja heidät saa kuulemma ilmoittaa myös lähiomaiseksi,  koska hoitavat myös hautauksen. 

Vierailija
37/37 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähiomaisena oli pitkään ex-mieheni, en halunnut, että lapseni olisivat joutuneet päättämään hoidostani - en halunnut heille sitä taakkaa.

t.hoitaja

Siis laitoit eksäsi aikuisten lastesi edelle? Huh, mikä luottamus omiin lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi