Mitä sellaisia asioita omana kouluaikanasi opetettiin vielä lapsille, mitä omalle lapsellesi ei opeteta enää koulussa?
Itselleni opetettiin kaunokirjoitusta. Harmittaa hirveästi, ettei samaa taitoa opeteta enää nykyajan lapsille. Omankin lapsen käsiala näyttää ihan harakanvarpailta. 😒
Kommentit (557)
Mahdetaanko siellä enää liikennesääntöjäkään opetella. (Ympäristöopin tunnilla käytiin läpi liikennemerkkejä ja sääntöjä). Kun nykyään ihmiset kävelevät miten sattuu ja millä puolella tietä sattuu, taakse ei katsota ja tullaan melkein päälle. Saa varoa pyörällä ja jalkaisin kulkiessa.
Vierailija kirjoitti:
Lankapuhelimella soittamista
En ole ikinä kuullut, että koulussa olisi opetettu lankapuhelimella soittamista, kerro missä on.
kaunokirjoitusta, pitääkö kerto taulu osata nykyään ulkoa, tapoja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkahuilun soittoa, nuotteja, kaunokirjoitusta, tekstausta, hiihtoa, pesäpalloa.
Miten ajattelet että nykylapset kirjoittaa, jos ei opeteta kaunokirjoitusta eikä tekstausta?
Kaunokirjoitusta ei opeteta mutta kaikkia noita muita mainitsemiasi opetetaan. Myös eläinten nimet opetetaan muistaakseni tokaluokalla. Se sitten on eri asia jääkö kenellekään mieleen minkä poikanen se kili nyt olikaan tai mikä on karju.
monet käy eläintarhoissa ja vanhemmat kertoo mikä eläin on, kirjat, samaten kukkien tunteminen, aloitetaan varhain, puu lajit jne
Sitä että afrikassa asuu n e e k e r e i t ä.
Vierailija kirjoitti:
Kotieläinten nimityksiä. Mikä on karju?
mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Muistan että ala-asteella opetettiin kreikkalaisia pylväitä. En niitä sillon oppinu enkä ole sen jälkeenkään rakennellu kreikkalaisia tenppeleitä. Mikähän järki tässäkin on ollu?
Akropolilla käynti, Ateenaan
Vohvelikankaaseen koristelukuviointia
Pulpetissa vierekkäin istumista
Sipulipussin virkkausta
Kansalaistaito oli opetuksessa ennen
Että n..kerit asuvat afrikassa!
Minun aikoinaan opetettiin kaunoa, mutta silti minun käsialani näyttää siltä kuin kirjoittaisin väärällä kädellä...
Enää ei tarvi nousta ylös pulpetista kun vastaa opettajalle.
lukemaan
laskemaan
kirjoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Minun aikoinaan opetettiin kaunoa, mutta silti minun käsialani näyttää siltä kuin kirjoittaisin väärällä kädellä...
ööö mikä on väärä käsi? Molempikätisyys on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö mikä on väärä käsi? Molempikätisyys on sallittua.
"Väärä" käsi on se, jota ihminen luonnostaan käyttää vähemmän erityisesti hienomotoriikkaa vaativissa tehtävissä. Tämän hetkisen tiedon mukaan se riippuu siitä, kumpi aivopuolisko on hallitseva. 90%:lla ihmisistä "väärä" on vasen käsi, mutta joillakin oikea. Puhdas molempikätisyys on harvinaista, enkä ole kyllä koskaan kuullut kenenkään pyrkivän sen kieltämiseen :)
Koin tämän naurettavimmaksi liikuntamuodoksi ikinä. Onneksi on poistunut.