Mitä sellaisia asioita omana kouluaikanasi opetettiin vielä lapsille, mitä omalle lapsellesi ei opeteta enää koulussa?
Itselleni opetettiin kaunokirjoitusta. Harmittaa hirveästi, ettei samaa taitoa opeteta enää nykyajan lapsille. Omankin lapsen käsiala näyttää ihan harakanvarpailta. 😒
Kommentit (557)
Kotieläinten nimityksiä. Mikä on karju?
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään!
Mä kauhistuin kun sukulaismukulat tuli eteläisestä Suomesta kylään, eivätkä ne tunteneet kotieläimiä tai ollu niitä koskaan elävänä nähnyt. Pikku hienohelma ei mennyt lähellekään muita eläimiä kuin kissaa, mutta pari muuta rapsutteli kaikkia naudoista lähtien.
Käytöstapoja...nykyset kakarat käyttäytyy suurinosa ihan miten lystää.minkäänlaista empatiaa muita kohtaan ei myöskään näytä olevan nykypäivänä...niin,eikä opettajia tartte kunnioittaa pätkän vertaa.
Mä kauhistuin kun maalaisserkut ei osanneet metroa käyttää! Itse en navettaan mene, haju on hirveä ja tarttuu vaatteisiin. Viimeksi oksensin.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapoja...nykyset kakarat käyttäytyy suurinosa ihan miten lystää.minkäänlaista empatiaa muita kohtaan ei myöskään näytä olevan nykypäivänä...niin,eikä opettajia tartte kunnioittaa pätkän vertaa.
Mitä tarkoittaa suurin osa? Itse tunnen paljon lapsia joilla ihan hyvät tavat. Eikä niitä käytöstapoja koulussa opeteta, vaan kotona. Empatiaa? Ja ennenkö sitä oli? Älä nyt viitsi. Esim. koulukiusaamiseen ei puuttunut kukaan. Ei edes opettajat. Eikä niitä opettajia ennenkään kunnioitettu. Niitä pelättiin. Se ei ole sama asia. Eikä sellaisia opettajia joita vielä kasarilla kouluissa oli, tarvitsekaan kunnioittaa. Pikkusieluisia juoruilijoita, sekä muutama pikkuhitler seassa. Opettajan sana oli laki, vaikka olisi ollut kuinka väärässä. Kaikesta syytettiin silmätikuiksi joutuneita, usein ns. "huonompien perheiden" lapsia, vaikka ei olisi, ainakaan sillä kertaa tehnyt yhtään mitään. Ne asenteent mitkä vanhemmille on syntyneet koulussa, näkyvät nyt heidän lapsissa. Jos vanhemmat käyttäytyy kuin lapset, niin lapset käyttäytyy kuin pedot. Eivätkä kunnioita vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kauhistuin kun maalaisserkut ei osanneet metroa käyttää! Itse en navettaan mene, haju on hirveä ja tarttuu vaatteisiin. Viimeksi oksensin.
Niin muuten tarttuu metronkin haju vaatteisiin. Siellä ei tarvi edes itse oksentaa, kun sekin haju sieltä yleensä löytyy jo valmiiksi. Sekä ihmisen virtsan. Mutta kuka tykkää mistäkin. ;)
Kodinhoitoa. Ammattikoulussa oli harjoitus asunto jossa opeteltiin kukkien hoitoa, siivousta, ruuanlaittoa, ja yleensä taloudenpitoa. Olisi varmaan nykyäänkin erittäin suositeltavaa. Tykkäsin todella paljon ja kuuntelin korva tarkkana.
Hyvää ryhtiä. Vatsa sisään, rinta ulos! Kansakoulunopettaja tehosti opin perille menoa laittamalla karttakepin selkärangaksi eräälle huonoryhtiselle oppilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Maantiedossa tutustuttiin Afrikan karttaan, jossa oli edelleen valkoisia läiskiä. Oppikirjassa kerrottiin totena, että mustat miehet istuvat varjossa puun alla tupakoimassa, kun naiset kuokkivat maata ja tekevät muutkin työt. Tämä siis 50-luvun puolivälissä.
Myöhemmin selvisi että se on aivan totta !
Kaunokirjoitus,jakokulma, uskontotunilla opetettiin profeetat ja ne piti osata ulkoa.
Jokaisen piti kässän tunneilla ommella se ruokaliina vohvelikankaasta.
Nokkahuilun soittoa, nuotteja, kaunokirjoitusta, tekstausta, hiihtoa, pesäpalloa.
Ennen oppilaiden vanhemmat olivat asiallisia ja kunnioittivat opettajaa, mut nyt opet saa kuraa niskaan, uhkailuja, haistattelua, nettivihaa ja vaativat erikoiskohtelua mukuloilleen. Joskus saa pelätä jopa fyysistä uhkaa, myös oppilaiden taholta.
En osaa käyttää metroa enkä ratikkaa, mutta hevosella, polkupyörällä ja kävellenkin pääsee pitkälle. En tarvitse edes sähköpotkulautaa joka nykyajan turhake.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oppilaiden vanhemmat olivat asiallisia ja kunnioittivat opettajaa, mut nyt opet saa kuraa niskaan, uhkailuja, haistattelua, nettivihaa ja vaativat erikoiskohtelua mukuloilleen. Joskus saa pelätä jopa fyysistä uhkaa, myös oppilaiden taholta.
Mut haukuttiin kun koululainen saa huonoja arvosanoja. Olen paskahuono opettaja! Minun syyhän se on kun oppilas ei tee läksyjään, eikä pärjää kokeissa. 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään!
Mä kauhistuin kun sukulaismukulat tuli eteläisestä Suomesta kylään, eivätkä ne tunteneet kotieläimiä tai ollu niitä koskaan elävänä nähnyt. Pikku hienohelma ei mennyt lähellekään muita eläimiä kuin kissaa, mutta pari muuta rapsutteli kaikkia naudoista lähtien.
Eli kepsutteli ralleja
Vierailija kirjoitti:
Missä oppiaineessa opetetaan käyttämään metroa? Entäs kestämään navetan hajua?
Missä olet oppinut (et siis ole oppinut) lukemaan, kun et ymmärrä aloittajan kysymystä?
Kansalaistaito taitaa olla kuopattu kouluaine?
Vierailija kirjoitti:
Nokkahuilun soittoa, nuotteja, kaunokirjoitusta, tekstausta, hiihtoa, pesäpalloa.
Missä koulussa ei opeteta hiihtämistä ja pesäpalloa?
Että valkoihoisen ja ne eke rin jälkeläinen on mul atti.
Kyllä. Juuri näillä sanoilla.
Kaunokirjoitusta, joukko-oppia, keskittymistä ja kuria. Toisten ihmisten kunnioitusta myös opettajien (tämä kyllä olisi vanhempien tehtävä).