Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteiset arvot

Vierailija
18.01.2024 |

Monessa tilanteessa mainitaan yhteiset arvot, seurustelussa, pressan vaaleissa ja jopa töissä. 

Voisiko joku avata asiaa mitä "yhteiset arvot" tarkoittaa? Presidentin valinnassahan sen pitäisi olla helppoa koska valitaan henkilö tekemään päätöksiä äänestäjien enemmistön mieleisesti. Töissä tätä on todella hankala selittää koska harva on töissä minkään muun kuin palkan takia eikä jaa työnantajan kanssa yhteisiä arvoja.

Se mikä on ehkä vaikein ymmärtää on "yhteiset arvot" seurustelussa. Pitäisikö molemmilla olla täsyn samat asiat mielessä? Vai vain osa? Mitä nämä asiat edes ovat?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin yksilöllistä mitkä on riittävät yhteiset arvot.

Esim. vastustan tupakointia ja jos seurustelen henkilön kanssa joka polttaa se ei ole ongelma jos hän aikoo lopettaa eli tuen lopettamista.

Joissakin asioissa voin olla täysin ehdoton.

Vierailija
2/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla mä vaan sanon sitoutuvani työnantajan arvoihin. En ole niihin edes juurikaan tutustunut. Riittää kun teen työni hyvin ja kohtelen muita kauniisti.

Parisuhteessa taas yhteiset arvot on täysin välttämättömiä. Mä asun mieluiten tilavasti, mutta en kuitenkaan halua käyttää aikaani töihin yli 40h viikossa. Joten elelen vanhassa talossa. En voisi seurustella miehen kanssa joka arvostaa enemmän prameilevaa elämäntyyliä ja olisi valmis viettämään vaikka viikonloppuisin aikaa töissä ennemmin kuin mun kanssa mustikkametsässä. Lisäksi perhe on mun arvoissa korkealla. Miehen pitäisi siis yhtälailla arvostaa perheen kesken vietettyä aikaa ja nauttia yhdessä olosta. Jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kysyi kehityskeskusteluissa mitä mieltä olen firman arvoista. Vastasin ettei kiinnosta pätkääkään, mutta toimin niiden mukaisesti niin kauan kun ne maksaa mulle siitä :D

Vierailija
4/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä parisuhteissa pakollisia yhteisiä arvoja. Jos vaikka toisen mielestä jokaisella taloudessa asuvalla olisi oltava oma huone käytössään ja toiselle sillä ei ole mitään merkitystä niin miksi eivät voisi silti olla pariskunta? Tai mikä tahansa asia mikä koskee vain ja ainoastaa parin toista osapuolta

Vierailija
5/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. vastustan tupakointia ja jos seurustelen henkilön kanssa joka polttaa se ei ole ongelma jos hän aikoo lopettaa eli tuen lopettamista.

Eli "yhteiset arvot" on sinun arvot.

"Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon"

Ai että mitä hevonpaskaa

Vierailija
6/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä parisuhteissa pakollisia yhteisiä arvoja. Jos vaikka toisen mielestä jokaisella taloudessa asuvalla olisi oltava oma huone käytössään ja toiselle sillä ei ole mitään merkitystä niin miksi eivät voisi silti olla pariskunta? Tai mikä tahansa asia mikä koskee vain ja ainoastaa parin toista osapuolta

Yhteisiä arvoja on esim. perhekeskeisyys. Onko haluja perustaa perhettä, viettää sen kanssa paljon aikaa, tehdä asioita perheenä. Tai yhteisiä arvoja voi olla vaikka kosmopoliittisuus. Jos molemmat tykkäävät pyöriä maailmalla kuin kotonaan. Vihreät arvot ovat tärkeitä toisille. 

Vierailija
7/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. työyhteisössä tärkein arvo on yhdenvertaisuus. Kohdellaan kaikkia hyvin ja samalla tavalla. On muuten vaikea asia. Kiusaaminen on yleistä myös työpaikoilla.

Presidentin pitää olla asiallinen ja kunnioittava keskustelukumppania kohtaan.

Parisuhteessa perheen perustaminen ja sen asettaminen ykköseksi lienee monille tärkein arvo. Vaikka käydään töissä niin laitetaan se perhe aina ykköseksi, näin itsellä.

Kovat arvot, tuloksellisuus, voiton tavoittelu, oman edun ajaminen kyynärpäitä käyttäen, nämä ovat itselleni ehdiyon ei. Siksi kokoomus ei ole minun puolueeni.

Vierailija
8/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset arvot sujuvoittavat elämää. Keskusteluista ei tule niin helposti kinaamista tai väärinymmärryksiä. On hirveän huojentavaa jos toinen on valmiiksi ns samalla aaltopituudella eikä häntä tarvitse vakuuttaa, lepytellä, korjata tai saada näkemään. Toki tuollaisen kumppanin löytäminen ei onnistu välttämättä sormia napsauttamalla. Tämän lisäksi kummankin pitäisi olla tarpeeksi erillisiä, siis niin että on omiakin näkemyksiä ja niitä voi turvallisesti ilmaista. Toinen siis kestää tämän ja voi syntyä jopa avartavaa keskustelua.

Jos on ihan eri maailmankuva niin yhteisiä arvoja voi olla vaikea löytää. On siis vähän henkistä jaettavaa. Erikseen toki älykkyysero. Toisia ei kiinnosta kelailu pätkääkään. Ehkä vain painavat töitä ja rentoutuvat. Ei semmoinen funtsailija saa tuon seurasta mitään. En itsekään ihan tiedä mikä on arvoja ja mikä persoonallisuutta.

Vierailija
9/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo olekaan mikään arvokysymys. Arvot on sellaisia syviä perusperiaatteita, mihin ihminen uskoo. Materialistisessa maailmassa voi olla vaikea ymmärtää, mitä arvot itse asiassa ovat. 

Esimerkki: Minulle tärkeitä arvoja ovat vapaus, tasa-arvo ja avarakatseisuus. Puolisoni jakaa nämä arvot. Olen ollut myös sellaisten kanssa, joille nämä arvot eivät olleet ensisijaisia. Se ei toiminut. 

Sen sijaan ne, että mielestäni perunan kanssa ei tarvitse olla kastiketta tai että kämppä on imuroitava kerran viikossa, eivät ole arvoja. Puolisoni on eri mieltä näistä, mutta sillä ei ole juurikaan väliä, koska jaamme samat arvot. Niillä on väliä.

Vierailija
10/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo olekaan mikään arvokysymys. Arvot on sellaisia syviä perusperiaatteita, mihin ihminen uskoo. Materialistisessa maailmassa voi olla vaikea ymmärtää, mitä arvot itse asiassa ovat. 

Esimerkki: Minulle tärkeitä arvoja ovat vapaus, tasa-arvo ja avarakatseisuus. 

Eli silloin ei voisi olla pari jos toiselle nuo ovat tärkeitä ja toinen sanoo että luovuttaa mielellään vapauden (ja vastuun) puolisolleen, häntä ei tasa-arvo kiinnosta muttei ole sitä vastaan jos puoliso sitä haluaa ja niin avarakatseinen ettei haittaa vaikka toiset eivät hyväksy syrjintää.

Vierailija
11/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle parisuhteessa riittää yhteiset arvot esimerkiksi lasten kasvatuksessa, siitä miten halutaan asua ja elää ja mitä tehdä vapaa-aikana. Tai no siitäkin, "saako rakastaa samaa sukupuolta" ym suvaitsevaisuusasioissa.

Poliittisissa asioissa olemme monesti eri mieltä ja siksi emme keskustele politiikasta. Helpointa niin 😄 Tänä vuonna kuitenkin äänestettiin samaa pressaehdokasta.

Vierailija
12/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli "yhteiset arvot" on sinun arvot.

"Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon"

Ai että mitä hevonpaskaa

En ymmärrä viestiäsi. Mutta minulla ja puolisollani on yhteisiä arvoja.

Vierailija
13/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset arvot sujuvoittavat elämää. Keskusteluista ei tule niin helposti kinaamista tai väärinymmärryksiä. On hirveän huojentavaa jos toinen on valmiiksi ns samalla aaltopituudella eikä häntä tarvitse vakuuttaa, lepytellä, korjata tai saada näkemään. Toki tuollaisen kumppanin löytäminen ei onnistu välttämättä sormia napsauttamalla. Tämän lisäksi kummankin pitäisi olla tarpeeksi erillisiä, siis niin että on omiakin näkemyksiä ja niitä voi turvallisesti ilmaista. Toinen siis kestää tämän ja voi syntyä jopa avartavaa keskustelua.

Jos on ihan eri maailmankuva niin yhteisiä arvoja voi olla vaikea löytää. On siis vähän henkistä jaettavaa. Erikseen toki älykkyysero. Toisia ei kiinnosta kelailu pätkääkään. Ehkä vain painavat töitä ja rentoutuvat. Ei semmoinen funtsailija saa tuon seurasta mitään. En itsekään ihan tiedä mikä on arvoja ja mikä persoonallisuutta.

Itse en edes vaivaudu keskustelemaan ihmisen kanssa jos ei ole samoja arvoja. Juttelu on yleensä " onpa tullut tänään lunta" roskaa.

Vierailija
14/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan siihen jokin syy että juuri naiset ovat kärkkäämpiä vaatimaan yhteisiä arvoja ja miehille ne eivät ole kovinkaan tärkeitä?

Vierailija
15/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan siihen jokin syy että juuri naiset ovat kärkkäämpiä vaatimaan yhteisiä arvoja ja miehille ne eivät ole kovinkaan tärkeitä?

Ne eivät ole tärkeitä sellaisille miehille, jotka eivät arvosta naisia. 

Vierailija
16/16 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät ole tärkeitä sellaisille miehille, jotka eivät arvosta naisia. 

Kyllä minä koen mieheni minua arvostavan vaikken jaa kaikkia hänen arvojaan. Hän toisaalta on omien arvojeni mukainen.