Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan vaihto mahdotonta, ei kutsuja haastatteluihin?

Vierailija
18.01.2024 |

Kamppaileeko kukaan muu asian kanssa? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, ja olen ihan "kunniallisessa" asiantuntijatyössä. Työyhteisö on kuitenkin muuttunut todella ankeaksi, enkä ole tyytyväinen mm. yt-neuvotteluiden myötä muuttuneeseen työnkuvaani, joten olen syksystä saakka etsinyt uutta työtä. Sen ymmärrän, että voi olla vaikea saada paikkoja joihin oma tausta ei ole täydellisen sopiva, mutta olen todella järkyttynyt siitä, että niihin täydellisiinkään paikkoihin ei tule edes kutsuja haastatteluun!

Tai no, yhdessä haastattelussa olen sentään käynyt, mutta se paikka meni ilmeisesti henkilölle jolla oli vielä täsmällisempi kokemus kuin minulla.

Mutta kyllä syö valtavasti itsetuntoa, kun ei pääse edes haastatteluun niihin paikkoihin, joihin olisin periaatteessa täydellinen hakija. Ja kun kyse on korkeakoulututkintoa vaativista asiantuntijatöistä, niin hakijoitakaan ei luulisi sentään satoja olevan. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aktiivinen esim Linkedinissä? Monet työpaikat ei ole edes avoimesti haussa vaan rekrytoijat hakevat täsmähaulla. Itse saan monia tarjouksia sitäkautta (osa on kyllä hakuammuntaa, mutta on hyviäkin), 2 viimeisintä työtäkin olen saanut juuri tuota reittiä.

Mäkin suosittelen läsnäoloa Linkkarissa, koska sehän on käytännössä headhuntereille hakukone.

Mutta jokin on muuttunut. Mä sain ennen 2-3 headhunttausta per vuosi, mutta vuonna 2023 määrä oli pyöreä nolla.

eri

Vierailija
22/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on työpaikka ja rahaa tulee tilille. Mietipä hetki työttömän tilannetta hakiessaan paikkoja... 

Mietippä sellaista työpaikkaa missä sisäinen ilmapiiri on sen verran huono että se on alkanut jo sisäisesti vaikuttamaan viikonloppunakin kun lauantai vaihtuu sunnuntaiksi niin heti ensimmäinen ajatus on että huomenna taas töihin ja monesti työpäivän päätyttyä miettii että kierränkö rautakaupan kautta ja ostan tarpeeksi vahvaa köyttä  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itekkään saanut millään "vaihettua" oli vaan pakko lähteä, koska ei päässyt koskaan lomille nollaan stressiä.

Vierailija
24/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa täällä.. vielä muutama vuosi sitten tuli kutsuja työhaastatteluihin, mutta nyt ei mitään sen ensimmäisen automaattivastauksen "Kiitos hakemuksestasi" jälkeen. Parista paikasta tuli kuukauden jälkeen viesti, jossa ilmoitettiin että tehtävään oli valittu jatkoon päässeet, tällä kertaa korostimme hakemuksissa näitä ja näitä osaamisia (ja juurikin niitä samoja asioita, joista minulla on vuosien kokemus!!). En tiedä, mitä oikein haetaan, mutta olen totaalisen kyllästynyt. 

Jos linjoilla on hr-ihmisiä/headhuntereita/rekryfirmojen vastaavia, niin voisitteko kertoa mikä siellä on oikein tilanne?

Linkedinissä olen ollut aktiivinen vuosia, sitä kautta ei ole koskaan tullut YHTÄÄN yhteydenottoa.

Vierailija
25/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on työpaikka ja rahaa tulee tilille. Mietipä hetki työttömän tilannetta hakiessaan paikkoja... 

Mietippä sellaista työpaikkaa missä sisäinen ilmapiiri on sen verran huono että se on alkanut jo sisäisesti vaikuttamaan viikonloppunakin kun lauantai vaihtuu sunnuntaiksi niin heti ensimmäinen ajatus on että huomenna taas töihin ja monesti työpäivän päätyttyä miettii että kierränkö rautakaupan kautta ja ostan tarpeeksi vahvaa köyttä  

Tää. Aivan uskomatonta, että kaikki ei vieläkään ymmärrä sitä, että se 8 h (ja ylikin) vietetty aika päivässä vaikuttaa kyllä elämään ihan kokonaisvaltaisesti. Jos se on kylliksi pjaskaa, niin ei siinä enää mukavat harrastukset ja "kiitollisuusharjoitukset" auta.

Ehkä jotenkin vielä ymmärrän, että sitä ei voi ymmärtää, jos on ollut aina ilman työtä tai sitten niin onnellisen tasapaksussa tai jopa mukavassa työpaikassa.

eri (työtön btw)

Vierailija
26/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa täällä.. vielä muutama vuosi sitten tuli kutsuja työhaastatteluihin, mutta nyt ei mitään sen ensimmäisen automaattivastauksen "Kiitos hakemuksestasi" jälkeen. Parista paikasta tuli kuukauden jälkeen viesti, jossa ilmoitettiin että tehtävään oli valittu jatkoon päässeet, tällä kertaa korostimme hakemuksissa näitä ja näitä osaamisia (ja juurikin niitä samoja asioita, joista minulla on vuosien kokemus!!). En tiedä, mitä oikein haetaan, mutta olen totaalisen kyllästynyt. 

Jos linjoilla on hr-ihmisiä/headhuntereita/rekryfirmojen vastaavia, niin voisitteko kertoa mikä siellä on oikein tilanne?

Linkedinissä olen ollut aktiivinen vuosia, sitä kautta ei ole koskaan tullut YHTÄÄN yhteydenottoa.

Minäkään en ymmärrä tuota linkkarin hehkutusta. Se varmaan voi toimia jossain business/insinöörijutuissa yksityisellä sektorilla, mutta omana tavoitteena on työllistyä julkiselle: kunnalle, kaupungille, hyvinvointialueelle jne. Ikinä en ole saanut sieltä mitään järkevää yhteydenottoa.

Vierailija
27/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varastolla töissä ja meillä on nytkin useampi korkeasti kouluttautunut töissä kun oman alan töitä ei kuulema vaan ole. Porukka vaihtuu paljon kun on nuorta opiskelijaa yms. mutta todella paljon hakijoissa on akateemista väkeä.

Kun kuuntelee tuttavia jotka tekevät duunarihommia niin tiukassa on työt heilläkin. Osa-aikaista, pienellä palkalla tehtävää työtä olisi tarjolla tai jotain hämäriä kevytyrittäjä kuvioita. Eikä kaikista ole hoitoalan töihin. 

Vierailija
28/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on menossa taantumaan. Ainakin monet tehtävät on jätetty meillä lopulta täyttämättä, vaikka paikat ovat tulleet julkisiksi. Meiltä on 80 hengen asiantuntijayhteisössä lähtenyt vuoden aikana 15 henkilöä, mutta ollaan palkattu suhteilla vain yksi seniori tilalle, jolla on harvinaisempi työkokemuscombo. Ennen tehtiin 9-12 h päiviä. Nyt selvitään 5-7 tunnissa vajaalla miehityksellä.

Kuulin yhdeltä IT-alan HR-henkilöltä, ettei koskaan ollut tällaista tilannetta, jossa sopivia hakijoita on jonoksi asti. Ovat joutuneet aikaisemmin headhuntaamaan Linkedinissä. Samoihin paikkoihin on tullut paljon hakemuksia myös muualta Europpasta. Heillä on yrityskieli englanti. Todennäköisesti valitsevat halvimman ja sopivimman henkilön kansalaisuuteen katsomatta.

Työtilanne on nyt vaan huono, eikä se johdu siitä, ettei kelpaa. Kun yrityksellä ei ole tarvetta, eivät palkkaa, vaikka olisi miten täydellinen (ellet nyt ihan ilmaiseksi tee työtä).

Vierailija
29/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylläpä keventää mieltä lukea vastauksia, vaikka siis asiasisältö onkin synkkää! Olen vaan niin jotenkin uppoutunut siihen ajatukseen että vain minulla ei onnistu... mutta kyllä selkäpiitä karmii tämä nykymeno. Mitä tästä vielä tulee. Eikö meitä kouluttautuneita enää sitten vaan tarvita niin suurin määrin kuin meitä olisi tarjolla? Hyvästit saa heittää esim. palkkakehityksellekin. Itse olen aikoja sitten hyväksynyt, että siinä tulevassa työpaikassa (joka toivottavasti joskus materialisoituu) palkka saattaa olla nykyistä pienempi. En olisi ikinä uskonut että tällaiseenkin kompromissiin joutuu, mutta jos ilmapiiri olisi parempi kuin nykyinen, hyväksyisin sen. 

Kyllä harmittaa, kun vertaa esim. omiin vanhempiin, joilla ura- ja palkkakehitys on aina ollut noususuuntaista.

Ap

Vierailija
30/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, kylläpä keventää mieltä lukea vastauksia, vaikka siis asiasisältö onkin synkkää! Olen vaan niin jotenkin uppoutunut siihen ajatukseen että vain minulla ei onnistu... mutta kyllä selkäpiitä karmii tämä nykymeno. Mitä tästä vielä tulee. Eikö meitä kouluttautuneita enää sitten vaan tarvita niin suurin määrin kuin meitä olisi tarjolla? Hyvästit saa heittää esim. palkkakehityksellekin. Itse olen aikoja sitten hyväksynyt, että siinä tulevassa työpaikassa (joka toivottavasti joskus materialisoituu) palkka saattaa olla nykyistä pienempi. En olisi ikinä uskonut että tällaiseenkin kompromissiin joutuu, mutta jos ilmapiiri olisi parempi kuin nykyinen, hyväksyisin sen. 

Kyllä harmittaa, kun vertaa esim. omiin vanhempiin, joilla ura- ja palkkakehitys on aina ollut noususuuntaista.

Ap

Jonkin verran kannetaan huolta syrjäytyneistä nuorista, joilla ei ole mitään koulutusta eikä kunnianhimoa (paitsi ehkä räppärin uralle).

Minusta kannattaisi pikkuhiljaa herätä jo siihenkin, että mitäs KUN meillä on nuoria aikuisia, jotka ovat todella panostaneet ja yrittäneet, mutta eivät saa tästä maasta vastineeksi mitään (esim. omaa asuntolainaa, taloudellista turvaa, kokemusta siitä, että on hyödyllinen yksilö).

t. työtön a.k.a kolmen kilon "lasikattoa" yrittänyt rikkoa since 2016

Vierailija
31/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aktiivinen esim Linkedinissä? Monet työpaikat ei ole edes avoimesti haussa vaan rekrytoijat hakevat täsmähaulla. Itse saan monia tarjouksia sitäkautta (osa on kyllä hakuammuntaa, mutta on hyviäkin), 2 viimeisintä työtäkin olen saanut juuri tuota reittiä.

Olen kyllä siellä, joskaan en aktiivisesti julkaise siellä mitään omia juttuja. Saanko kysyä millä alalla olet? On jotenkin vaikea nähdä että minulle tultaisiin linkedinin kautta töitä tarjoamaan, enkä ole ainakaan kuullut että muillekaan olisi tultu. 

Ap

No, kannattaisi varmaan aktivoitua LinkedIn:ssa. Se on se paikka, mistä hyvin monet headhuntterit ja talenttien etsijät hakevat sopivia profiileja, myös paikkoihin joita ei ole vielä edes julkaistu. Jos ei yhteydenottoja linkkarin kautta tule, niin yleensä se johtuu joko A) osaamisesi ei ole mitenkään erityistä tai sille ei ole erityistä kysyntää tai B) LinkedIn -profiilisi on niin huonosti ylläpidetty tai ei lainkaan ylläpidetty, sekä sinulla ei ole LinkedIn-aktiivisuutta juuri lainkaan.

En minä ole mikään kaikkien alojen erityisasiantuntija, mutta edennyt ihan mukavasti perusteollisuudessa rivihenkilöstä keskijohtoon ja liiketoiminnan vetäjäksi. Linkkarin olen pitänyt ajan tasalla, teen välillä alaani koskevia päivityksiä ja kyllä, minulle tulee useampia kyselyitä vuodessa headhunttereilta, että "asiakkaallani on tällainen ja tällainen positio auki, olisiko sinulla kiinnostusta keskustella lisää?".

Vierailija
32/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin ei se palkka nouse tietyn pisteen jälkeen enää vaikka kuinka olisi kokemusta. Vaatii sitten ylenemistä hierarkiassa ylöspäin ja sinne on kova kilpailu.

Eli jos paikkaa haluaa vaihtaa niin palkkatoiveessa voi joutua tyytymään samaan tai vähempään, riippuen nykyisten työntekijöiden tulotasosta. Mainitsit aikaisemmin olevasi kaupanalalla nii ymmärtäökseni siellä ei ole pulaa tekijöistä toisin kun esim insinöörien keskuudessa.

Itse ihan perus sähköinsinööri ja hommia vaihtanut muutaman kerran ilman suurempia ponnisteluja, tosin palkka kehitys ei mikäön huikea ole ollut, se nyt on jo valmiiksi korkea nii ei kauheasti ole ollut tarvetta hinata ylöspäin.(3500e/kk)

Vierailija
33/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön työnhakija ei joudu sietämään huonoa työyhteisöä ja sen myötä tulevaa stressiä. Hän voi myös aloittaa uuden työn heti, ilman irtisanomisaikaa. 

Vierailija
34/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten? Sellasta se sitten vaan on. Ei siinä kitinät auta.

Tulit sitten tähänkin ketjuun kitisemään, alilautarunccari...

Vierailija
35/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Hyvistä työpaikoista on kova kilpailu. Työvoimapula on vain osa-aikaisiin hanttihommiin ja sote-alalla.

Mä olen hakenut osa-aikaisia hanttihommia, kun omat hommat ei aivan riitä toimeentuloon ja joudun syömään säästöjäni. Ikää on 50+ ja haastattelukutsuja tähän mennessä pyöreät nolla kappaletta.

Vierailija
36/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Hyvistä työpaikoista on kova kilpailu. Työvoimapula on vain osa-aikaisiin hanttihommiin ja sote-alalla.

Hyvistä työpaikoista, mutta vielä paljon kovempi on hanttihommista. https://yle.fi/a/74-20068048 Oma kokemukseni on samanlainen. Mitä enemmän koulutusta ja kokemusta työ vaatii, sitä vähemmän hakijoita ja vähemmän vaativiin tehtäviin hakijoita voi olla aivan hirveästi. 

Ap:lle sanon että sellaista se on. Ei työpaikkaa voi useinkaan vaihtaa tuosta vain, etenkään nykyisessä tilanteessa, jossa firmoilla menee huonosti ja paljon työttömyyttä. Moni etsii ja hakee parempaa työtä vuosia ennenkuin nappaa.

Ei sen kyllä näin piätisi mennä. Aika kestämätöntä jos "hyviä" työpaikkoja (mitä se sitten kellekin tarkoittaa) on niin vähän, että kourallinen(=) hakijoita joutuu metsästämään uutta paikkaa vuositolkulla. Terveessä yhteiskuntamallissa paikkoja on jatkuvasti tarjolla, sekä kokonaan uusia että paikanvaihtajien jälkeen täytettäviä paikkoja. Eihän tämä mikään uusi tilanne tässä maassa ole, aina ollut sama niin kauan kuin minä muistan. Väitän melekin että tilanne heikkenee vuosi vuodelta.

Vierailija
37/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle, Mikä on koulutuksesi? Ovatko korkeakoulututkintosi sellaisia, että niillä on todella arvoa juuri tällä hetkelläkin? Minkälainen työ olisi sinulle se ihanteellisin työ? Oletko koskaan ajatellut , että yrittäisit saada töitä ulkomailta?

Vierailija
38/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle, Mikä on koulutuksesi? Ovatko korkeakoulututkintosi sellaisia, että niillä on todella arvoa juuri tällä hetkelläkin? Minkälainen työ olisi sinulle se ihanteellisin työ? Oletko koskaan ajatellut , että yrittäisit saada töitä ulkomailta?

En ole AP, ja voi olla, että kysyit ihan vilpittömästi. Jotenkin näissä keskusteluissa on alkanut vähän nyppimään se, että aloittajan koulutusta halutaan aina nyppiä ja osoittaa sormella. Tyyliin mitäs opiskelit jotain naistutkimusta.

Okei, AP ei ehkä ole ollut niin kaukaa viisas, että olisi opiskellut aasialaisiin hybridiuhkiin erikoistuneeksi tietotekniikan DI:ksi. Mutta minusta on sairasta, että tässä maassa ei tunnu olevan käyttöä edes perusfiksulle joskus töihin kelvanneelle KTM:lle.

Vierailija
39/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa samaa kun olet viis/kuuskymppinen ja työttömänä. Suurin osa työnantajista ei lähetä edes sitä kiitos-mutta-eikiitos -mailia. Hanttihommiin et enää kelpaa koska niihin otetaan vain nuoria opiskelijoita. Kuulemma tässä maassa on kova pula työntekijöistä??!?!

Aivan. Itse täytin viime kesänä 50 vuotta ja kyllä tuon huomasi jo aiemmin miten työnantajat alkoivat jo karsastaa. Kai tässä ollaan niin siunaaman ikäloppu ettei työnantajille enää kelpaa.

Vierailija
40/68 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ongelman kanssa kamppailen ja sit moni vaan huolettomasti heittää,että senkus vaihtaa vaan työpaikkaa,jos entinen ei nappaa enää. Vaihtaa,vaihtaa kunhan pääsee uuteen.