Työpaikan vaihto mahdotonta, ei kutsuja haastatteluihin?
Kamppaileeko kukaan muu asian kanssa? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, ja olen ihan "kunniallisessa" asiantuntijatyössä. Työyhteisö on kuitenkin muuttunut todella ankeaksi, enkä ole tyytyväinen mm. yt-neuvotteluiden myötä muuttuneeseen työnkuvaani, joten olen syksystä saakka etsinyt uutta työtä. Sen ymmärrän, että voi olla vaikea saada paikkoja joihin oma tausta ei ole täydellisen sopiva, mutta olen todella järkyttynyt siitä, että niihin täydellisiinkään paikkoihin ei tule edes kutsuja haastatteluun!
Tai no, yhdessä haastattelussa olen sentään käynyt, mutta se paikka meni ilmeisesti henkilölle jolla oli vielä täsmällisempi kokemus kuin minulla.
Mutta kyllä syö valtavasti itsetuntoa, kun ei pääse edes haastatteluun niihin paikkoihin, joihin olisin periaatteessa täydellinen hakija. Ja kun kyse on korkeakoulututkintoa vaativista asiantuntijatöistä, niin hakijoitakaan ei luulisi sentään satoja olevan.
Kommentit (68)
Eipä näytä olevan 50+ haluttua työvoimaa edes varastohommiin tai kiinteistönhoitajaksi, vaikka molemmilla aloilla vingutaan työvoimapulaa.
Firmaa pystyyn, liian moni etsii helppoa tietä hyville liksoille.
Olen taloushallinnossa töissä, koulutuksena KTM. En ole kuitenkaan tilinpäätöstaitoinen, enemmänkin sellainen yleisjantunen.
Työpaikkoja on tarjolla todella vähän! Tai sitten etsitään jotain kovan luokan tilastotieteen taitajaa ja mallintajaa jollainen en ole myöskään. Kahdessa vikassa työpaikassani nimenomaan sieltä keskitasolta keskijohtoon ulkoistettiin vaikka työpaikat itä-Eurooppaan. Sinne meni jopa talon kokeneen Controllerin työt.
Ja joo, ahdistaa että työelämä on niin epävarmaa.
Asian vierestä menee, mutta jos olisit valmistumassa alalta, joka kärsii taantumasta, venyttäisitkö valmistumista kunnes työtilanne on parempi? Harjoittelupaikkaakin on todella vaikeaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa samaa kun olet viis/kuuskymppinen ja työttömänä. Suurin osa työnantajista ei lähetä edes sitä kiitos-mutta-eikiitos -mailia. Hanttihommiin et enää kelpaa koska niihin otetaan vain nuoria opiskelijoita. Kuulemma tässä maassa on kova pula työntekijöistä??!?!
Näin on. En saanut minkääänlaista vastausta, kun hain viikon kestävään kesätyöhön. Olen 54 vuotias opettaja nainen. Kokemuksen ja koulutuksen puutteesta ei ollut kyse. Isku oli kyllä niin kova, että kaduttaa että hain.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aktiivinen esim Linkedinissä? Monet työpaikat ei ole edes avoimesti haussa vaan rekrytoijat hakevat täsmähaulla. Itse saan monia tarjouksia sitäkautta (osa on kyllä hakuammuntaa, mutta on hyviäkin), 2 viimeisintä työtäkin olen saanut juuri tuota reittiä.
Jos ei kelpaa ilman somea tai jotain "ihmesovelluksia" , on jotain pielessä ja pahasti. Sijaisilta tai ns. kuka tahansa aikuinen osaa hommiltakin vaaditaan (ammatti)korkeakoulututkintoa. Hassuinta on, että olen ollut aiemmin töissä isolla työnantajalla vähän erilaisissa tehtävissä, ottanut vapaaehtoisen lähtijän paketin yt-neuvotteluissa, kuin nämä mihin vuokratyöyritys haki nyt työntekijöitä. Ei kutsuttu edes haastatteluun. Väkisinkin tulee mieleen, etteivät halua palkata henkilöä, joka tietää työnkuvan ja työehtosopimuksen mukaiset korvaukset, vapaat yms vaan hakevat jotain jallitettavaa ...
Tuota se oli jo 2007 kun valmistuin itse aikoinaan. Lähes mahdotonta saada työpaikkaa.
Julkiselta sektorilta vähenee tuhansia työpaikkoja (arvioisin että valtiolta + kunnista + sote alueilta yht. sellaiset 6 000 työntekijää) lähivuosina.