Ajaminen Suomen maalaismaisemissa tekee mut surulliseksi
Olenko ainoa? Ränsistyvät rakennukset, hiljentyneet kylätiet, entisten kyläkauppojen peitetyt ikkunat. Välillä tulee melkein kyynel silmään enkä oikein tiedä miksi? Varmaan osaltaan vaikuttaa omat lapsuusmuistot eläväiseltä maaseudulta ja olin mä jossain elämänvaiheessa hetken jopa "maatilan emäntä". Mutta siitä on jo kauan.
Kommentit (97)
Joo muistot vaikuttaa. Oon ite nuori, ja lähinnä kiinnostaa tuollainen seutu. Mielenkiintoista katsella, ja ränsistyneet rakennukset on omalla tavallaan kiehtovan näköisiä. Myös luonnon puolesta tuollaisissa paikoissa on yleensä huomattavasti nähtävää.
Kiitos SDP ja Kokoomus! Vihreät tukee, koska luonto valtaa ihmisten alueet.
Onhan se surullista. Ja nykyään kun ne hylätyt talot ei välttämättä ole edes mitään 1900-luvun alkupuolen tai rintamamiestaloja, vaan paljon uudempiakin.
Oon aika paljon ajellut Uudenmaan ja Kanta-Hämeen pikkuteillä, aina tulee vastaan uusia suljettuja kyläkauppoja.
Missä itse asut?
Me muutimme maalle 100v vanhaan taloon jota kukaan ei suositellut korjaamaan, homeongelmaa, ehkä sädesientäkin.. Purku vaan ja uutta tilalle. Ei, korjasimme vanhan ja ohikulkijoita on tullut kiittelemään. Talo on niin kaunis nyt ja ennen niin ränsistynyt piha on hoidettu.
Naapurissakin oli pitkään talo tyhjillään. Siihen muutti nuorehko pariskunta joka on nyt remontoinut taloa ja piharakennuksia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Missä itse asut?
Me muutimme maalle 100v vanhaan taloon jota kukaan ei suositellut korjaamaan, homeongelmaa, ehkä sädesientäkin.. Purku vaan ja uutta tilalle. Ei, korjasimme vanhan ja ohikulkijoita on tullut kiittelemään. Talo on niin kaunis nyt ja ennen niin ränsistynyt piha on hoidettu.
Naapurissakin oli pitkään talo tyhjillään. Siihen muutti nuorehko pariskunta joka on nyt remontoinut taloa ja piharakennuksia kuntoon.
Käyhän tosiaan joskus noinkin päin. Tiedätkö sarjan "Talot huokuvat historiaa", pyörii nyt kakkosella ja on Areenassa, siinä on aika kiinnostavia juttuja.
Perikuntien taloja. Jos yksi ei ole myynyt, ränsistyy paikalleen.
Toisekseen, ihmiset ovat laiskoja siivoamaan ympäristöään.
Kasarilla maatalot siivosi rantapusikot ja kaislikot hoisi piisamit sekä niitto.
Piisamit pyydettiin lähes sukupuuttoon.
Omassa kotikylässäni oli taannoin kolme kauppaa, baari ja kolme pankkikonttoria, joista yksi oli Postipankki josta sai myös postipalvelut. Nyt on kaikki nolla.
Omassa kotikylässäni oli taannoin kolme kauppaa, baari ja kolme pankkikonttoria, joista yksi oli Postipankki josta sai myös postipalvelut. Nyt on kaikki nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä itse asut?
Käyhän tosiaan joskus noinkin päin. Tiedätkö sarjan "Talot huokuvat historiaa", pyörii nyt kakkosella ja on Areenassa, siinä on aika kiinnostavia juttuja.
Joo, olen tainnut jakson katsoa.
Lehmiä käyskenteli vielä 80-luvulla vielä joka toisella pellolla. Nykyään niitä ei näy yhtään missään, kun harvat suurtilatkin pitävät ne sisällä ympäri vuoden.
Asiaa tietämättömälle tiedoksi, että ne pidetään sisällä koska lypsyrobotit hoitavat lypsämisen eivätkä enää ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Missä itse asut?
Miten se tähän liittyy jos korjaatte yksittäisen talon? Maaseudun tyhjeneminen on globaali ilmiö.
Kaiken lisäksi näitä kyläteitä muutetaan nyt liittyvillä vauhdilla takaisin sora-kurateiksi..kun kylät hiljenee ja kaikesta säästetään kuten teiden kunnossapidosta.
Sadan lehmän navetta on nykyään pientila. Mieti siitä sitten kuinka monella maatilalla on lehmiä ja kuinka isot laitumet ne tarvitsevat ulkoiluun
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi näitä kyläteitä muutetaan nyt liittyvillä vauhdilla takaisin sora-kurateiksi..kun kylät hiljenee ja kaikesta säästetään kuten teiden kunnossapidosta.
Suomen kulta ajat on olleet ja menneet..
Vierailija kirjoitti:
Sadan lehmän navetta on nykyään pientila. Mieti siitä sitten kuinka monella maatilalla on lehmiä ja kuinka isot laitumet ne tarvitsevat ulkoiluun
Ja susiaidat ja susilta varjelevat jättikoirat.
Muutin maalle parikymmentä vuotta sitten ja silloin tällä pienellä kylällä oli 3 maitotilaa, 2 mullitilaa, 1 emolehmätila ja mansikkatila. Nyt täällä on vain 2 mullitilaa joista toinen lopettaa tulevana syksynä. Ei ole kannattavaa, eikä ole työväkeä. Autiotaloja on monia ja yhä lisää autioituu kun vanhukset kuolee tai joutuu laitokseen. Lapsiperheitä ei ole yhtään. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä" oli 40 vuotta sitten kaksi kauppaa, kaksi baaria, kahvila ja pankki. Nykyään on kaksi kauppaa, kaksi baaria, kolme kahvilaa ja pankki 😄
Maailma muuttuu ystäväiseni