Onko noloa saada sairauslomaa masennuksen takia?
Eräs tuttuni mollasi niin minua että työnkö takia nyt menet lääkäriin ja ihan sairausloma mielessä. Ota itseäsi niskasta kiinni. Unohda työt neljän jälkeen jne. Elämässäni on muutakin murhetta mutta tämä ylikuormittava, ilkeä työilmapiiri kruunaa kaiken. Vain purskahtelen itkuun ja kärsin univaikeuksista jne. Hävettää kyllä mennä lääkäriin mutta se on nyt tilattu joka tapauksessa.
Kommentit (53)
Hyvä että menet lääkäriin. Työkaverisi ovat typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että menet lääkäriin. Työkaverisi ovat typeriä.
Niin ja tämä tuttu joka puhuu pehmosia!
Tiedän nämä "niskasta kiinni" jutut. Tajuttoman typerät ihmiset hokee tota!
Ei ole noloa, se vain vaikuttaa tulevaisuudessa esim. matkavakuutuksen saamiseen ja mahdollisiin korvauksiin. Lisäksi kaikki fyysiset sairautesi tulkitaan tulevaisuudessa masennusdiagnoosin kautta.
Masennus on oikeasti pahan sairaus, ei mikään pieni itkeskely, joten haluatko diagnoosin sairaudesta, jota sinulla ei edes ole?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, se vain vaikuttaa tulevaisuudessa esim. matkavakuutuksen saamiseen ja mahdollisiin korvauksiin. Lisäksi kaikki fyysiset sairautesi tulkitaan tulevaisuudessa masennusdiagnoosin kautta.
Masennus on oikeasti pahan sairaus, ei mikään pieni itkeskely, joten haluatko diagnoosin sairaudesta, jota sinulla ei edes ole?
Ei se tule vaikuttamaan vakuutuksiin tai tuleviin diagnooseihin, koska siitäkin parannutaan. Huono pitää lääkärin olla, jos ei näe nyrjähtänyttä nilkkaa, vaan luulee sen olevan aiemmin sairastettua masennusta.
Ei ole yhtään noloa, mutta se on noloa, jos et sitten ala tekemään masennukselle jotain, eli työstämään niitä asioita, jotka mielessä sakkaa ja aiheuttaa masennuksen.
Ei ole noloa, päinvastoin. Askel eteenpäin on kun varasit ajan lääkärille.
Et tarvitse työkaverin vääränlaista asennetta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tiedät onko!?!?!?
On todellakin. Masennus on keksitty "sairaus". yhyhy masentaa, no tee asiale jotain, salille lenkille töihin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuuden vuoden terapiajakso elämässäni, olen syönyt kausittain masennuslääkkeitä, mm.synnytyksenjälkeiseen pahaan masennukseen. En enää näin 50v jaksa pohtia moisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tule vaikuttamaan vakuutuksiin tai tuleviin diagnooseihin, koska siitäkin parannutaan. Huono pitää lääkärin olla, jos ei näe nyrjähtänyttä nilkkaa, vaan luulee sen olevan aiemmin sairastettua masennusta.
Luepa vakuutusohjeet, siellä muistutetaan, että matkavakuutus ei korvaa niiden sairauksien hoitoa, jotka sinulla oli jo matkalle lähtiessäsi. Jos satutat itsesi, tulkitaan se masennuksen aiheuttamaksi itsetuhoisuudeksi.
"Masennusta sairastava 35 vuotias nainen, jolla nyt nilkassa outoja tuntemuksia..." - noin lääkäri kirjoittaa tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän nämä "niskasta kiinni" jutut. Tajuttoman typerät ihmiset hokee tota!
Eli se työkaveri joka joutuu tämän työt tekemään sairauslomalla ollessaan ja saa siinä itsekin burn outin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tiedät onko!?!?!?
Ainakaan toistaiseksi ap ei ole kyennyt kertomaan tietoja, joiden pohjalta masennusdiagnoosin voisi tehdä. Itkeskely ja paha mieli eivät vielä riitä eikä sekään, että työkaveri käskee ryhdistäytyä.
Itse en tuossa tilanteessa mennyt ja olen tyytyväinen. Merkintä mielen sairauksista seuraa sinua loppu elämäsi. Näin se vaan menee. Elämään kuuluu ikävät ja hankalat tilanteet ja oma nahkani paksuuntui, kun en jäänyt saikulle.
Mutta on toki tilanteita, joissa sairausloma on välttämätöntä. Jokaisen pitää vain itse punnita mitä kestää. Aika monelle sattuu eteen töitä tai työpaikka, jossa ei yhtään viihdy. Se pitää vain vaihtaa, terveyttään ei kannata menettää.
Ap. Älä edes mieti tuollaista mitä kysyit.
Jos kurja olosi johtuu työstä, niin ota yhteyttä esimieheesi. Jos esimies ei tee asialle mitään (ja hänen olisi mahdollista tehdä sille jotain), niin työterveyslääkäri voi järjestää asian tiimoilta ns. kolmikantaneuvottelun, jossa keskustellaan sinua kuormittavasta asiasta. Pelkkä sairausloman hakeminen ja masennusdiagnoosi ei poista "ylikuormittavaa, ilkeää työilmapiiriä". Yksi vaihtoehto on etsiä uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyllä tulee vaikuttamaan. Itse en saanut yrittäjän sairausvakuutusta, koska olen hoitanut masennustani terapiassa. vakuutus ei olisi edes korvannut mt-juttuja ja hain sitä sellaisten tilanteiden varalle, jos sairastunun mahatautiin tai flunssaan ja joudun hakemaan saikkua, mutta en sitä voi tästä syystä saada.
Masennus itsessään on kyllä vakava ja tappava tauti, joka vaatii ehdottomasti hoitoa enkä sinänsä kadu että olen hoitanut mielenterveyttäni, vaikka välillä toki mietin olisinko päässyt helpommalla jos olisin vain sinnitellyt. Todennäköisesti olisin kuitenkin toteuttanut ne sillaltahyppäämisfantasiat.
Älä ole enää tämän tyypin kanssa tekemisissä.