Onko noloa saada sairauslomaa masennuksen takia?
Eräs tuttuni mollasi niin minua että työnkö takia nyt menet lääkäriin ja ihan sairausloma mielessä. Ota itseäsi niskasta kiinni. Unohda työt neljän jälkeen jne. Elämässäni on muutakin murhetta mutta tämä ylikuormittava, ilkeä työilmapiiri kruunaa kaiken. Vain purskahtelen itkuun ja kärsin univaikeuksista jne. Hävettää kyllä mennä lääkäriin mutta se on nyt tilattu joka tapauksessa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, se vain vaikuttaa tulevaisuudessa esim. matkavakuutuksen saamiseen ja mahdollisiin korvauksiin. Lisäksi kaikki fyysiset sairautesi tulkitaan tulevaisuudessa masennusdiagnoosin kautta.
Masennus on oikeasti pahan sairaus, ei mikään pieni itkeskely, joten haluatko diagnoosin sairaudesta, jota sinulla ei edes ole?
Ei se tule vaikuttamaan vakuutuksiin tai tuleviin diagnooseihin, koska siitäkin parannutaan. Huono pitää lääkärin olla, jos ei näe nyrjähtänyttä nilkkaa, vaan luulee sen olevan aiemmin sairastettua masennusta.
Luepa vakuutusohjeet, siellä muistutetaan, että matkavakuutus ei korvaa niiden sairauksien hoitoa, jotka sinulla oli jo matkalle lähtiessäsi. Jos satutat itsesi, tulkitaan se masennuksen aiheuttamaksi itsetuhoisuudeksi.
"Masennusta sairastava 35 vuotias nainen, jo
Huomaatko, että juuri tuollainen ajattelu on masennuksen oireita? Masennustestissä on kysymys "en näe tulevaisuudessa mitään hyvää". Katastrofiajattelustakin puhutaan, kun ajatukset pyörii vain sen ympärillä miten kaikki tulee kuitenkin menemään pieleen.
Kyllä mua ainakin naisvaltaisella alalla hävetti kun olin sairauslomalla masennuksen takia puoli vuotta. Tiesin että selkäni takana puhuttiin ja joku oli jopa leivttänyt juorua etten tule enää ikinä takaisin töihin. En tietenkään palattuani kenellekkään kertonut syytä sairauslomalleni mutta kyllähän tuon nyt kaikki arvasivat että mielenterveyssyistä olin saikulla. Ei kukaan ole kuumeessa puolta vuotta.
Jos masennus on seurausta työstä, niin ei ole yhtään noloa jäädä sairauslomalle masennuksen takia. Jos työ aiheuttaa toistuvasti masennusta on syytä tehdä asialle jotain kuten vaihtaa työpaikkaa ja/tai harkita muita töitä tai kenties vaihtaa kokonaan alaa ja tämä muutos on sinun itsesi tehtävä, kukaan muu ei voi tätä asiaa puolestasi tehdä.
Kaikki vaivat mistä saa pidempää saikkkua on vielä tänäkin päivänä muiden työntekijöiden mielestä keksittyä. Kuumeeseen sentään suhtaudutaan ihan ok kun poissa ollaan muutama päivä. Jos et pysty johonkin työhön esim fyysisen vaivan takia, olet hylkiö. Ihmiset ovat nykyään todella k*sipäitä toisilleen.
Se että muut joutuu tekemään ne yhden poissaolijan työt niin siinä on työnantaja isossa roolissa. V*ittuako menevät minimiporukalla joka paikassa. Siitä seuraa juuri esim tuo ilkeä ilmapiiri ja kaikkien pitäisi tappaa itsensä työhön ettei vaan kuormita muita.
Hae se sairasloma ja jätä "täydelliset" ihmiset omaan arvoonsa. Sinä olet se tärkein, ei työsi eikä työnantajasi.
"Huomaatko, että juuri tuollainen ajattelu on masennuksen oireita? Masennustestissä on kysymys "en näe tulevaisuudessa mitään hyvää". Katastrofiajattelustakin puhutaan, kun ajatukset pyörii vain sen ympärillä miten kaikki tulee kuitenkin menemään pieleen."
Tämä! Viimeksi kun kävin lääkärissä, lääkäri otti oireeni aivan tosissaan ja tutki hyvin, vaikka minulla on masennusdiagnoosi. Ihminen voi saada huonoa hoitoa vaikkei olisikaan mt-diagnoosia, se on aivan tuurista kiinni sattuuko hyvä vai huono lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Jos kurja olosi johtuu työstä, niin ota yhteyttä esimieheesi. Jos esimies ei tee asialle mitään (ja hänen olisi mahdollista tehdä sille jotain), niin työterveyslääkäri voi järjestää asian tiimoilta ns. kolmikantaneuvottelun, jossa keskustellaan sinua kuormittavasta asiasta. Pelkkä sairausloman hakeminen ja masennusdiagnoosi ei poista "ylikuormittavaa, ilkeää työilmapiiriä". Yksi vaihtoehto on etsiä uusi työpaikka.
Ei kukaan reagoi mihinkään. JO yli vuoden on valitettu liiallisesta työkuormasta jne. Henkilöstökyselyistä huonot tulokset. Kukaan ei tartu mihinkään. Olen kerran aiemmin elämässäni ollut yhtä sairaassa paikassa. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos kurja olosi johtuu työstä, niin ota yhteyttä esimieheesi. Jos esimies ei tee asialle mitään (ja hänen olisi mahdollista tehdä sille jotain), niin työterveyslääkäri voi järjestää asian tiimoilta ns. kolmikantaneuvottelun, jossa keskustellaan sinua kuormittavasta asiasta. Pelkkä sairausloman hakeminen ja masennusdiagnoosi ei poista "ylikuormittavaa, ilkeää työilmapiiriä". Yksi vaihtoehto on etsiä uusi työpaikka.
Ei kukaan reagoi mihinkään. JO yli vuoden on valitettu liiallisesta työkuormasta jne. Henkilöstökyselyistä huonot tulokset. Kukaan ei tartu mihinkään. Olen kerran aiemmin elämässäni ollut yhtä sairaassa paikassa. ap
Meillä on muutama lomilla masiksen takia. Muut puhuvat että hullut on lomilla. Ei löydy hirveästi sympatiaa työyhteisössä.
No on se noloa, silla fakta on, ettet sä enää siellä vanhassa paikassa mihinkään uuteen alkuun ponnista. Sillat on poltettu. Parempi olis ollu lähteä kokonaan, oisit säästyny selän takana paskapuheilta.
Sairauslomalla on vaikeampi löytää uutta työpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa, se vain vaikuttaa tulevaisuudessa esim. matkavakuutuksen saamiseen ja mahdollisiin korvauksiin. Lisäksi kaikki fyysiset sairautesi tulkitaan tulevaisuudessa masennusdiagnoosin kautta.
Masennus on oikeasti pahan sairaus, ei mikään pieni itkeskely, joten haluatko diagnoosin sairaudesta, jota sinulla ei edes ole?
Ei se tule vaikuttamaan vakuutuksiin tai tuleviin diagnooseihin, koska siitäkin parannutaan. Huono pitää lääkärin olla, jos ei näe nyrjähtänyttä nilkkaa, vaan luulee sen olevan aiemmin sairastettua masennusta.
Luepa vakuutusohjeet, siellä muistutetaan, että matkavakuutus ei korvaa niiden sairauksien hoitoa, jotka sinulla oli jo matkalle lähtiessäsi. Jos satutat itsesi, tulkitaan se masennuksen aiheuttamaksi itsetuhoisuudeksi.
No sitten vaan diagnoosia hakemaan ja hyväksymään se, että on loppuikänsä mielenterveyspotilas. Harva työnantaja haluaa palkata sellaisen, joka voi koska tahansa napsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos masennus on seurausta työstä, niin ei ole yhtään noloa jäädä sairauslomalle masennuksen takia. Jos työ aiheuttaa toistuvasti masennusta on syytä tehdä asialle jotain kuten vaihtaa työpaikkaa ja/tai harkita muita töitä tai kenties vaihtaa kokonaan alaa ja tämä muutos on sinun itsesi tehtävä, kukaan muu ei voi tätä asiaa puolestasi tehdä.
Tätä yritän koko ajan. Katson joka aamu työpäikat, nyt on tosi vähän tarjolla ja suunta on pois. Jokin lääkitys/loma ehkä antaisi tämä itkun ja toivottomuuden keskellä voimaa päästä pois. ap
Nykyään on niin päin että eihän se ole ihminen eikä mikään joka ei ole uupunut, masentunut tai omaa jotain kirjain yhdistelmä diagnoosia.
Niin ja nämä vielä julkaistaan sitten suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten yhteyttä työterveyteen ja kolmikantaneuvottelu työkuormasta. Jos sekään ei tuota tulosta, niin työpaikan vaihto. Terveyttä ei kannata menettää. En tunne yhtäkään, johon "burnout" (masennus) ei olisi jälkiään jättänyt.
Nuo kolmikantaneuvottelut eivät oikein onnistu. HR on luvannut hoitaa asiaa, mitään ei tapahdu. Osa (vaikka kärsivät pahasta olosta) eivät halua mitään tehdä koska pelkäävät etenemisen yms puolesta. Kysyn nyt työterveydestä että ovatko he tietoisia tästä.
Mitä sillä on väliä onko noloa. Jos mieli on liian väsynyt työelämään, hetken tauko on lääke. Jos se työkavereita ketuttaa, katsokoot peiliin.
Lakkaa heijastamasta omaa ihmisarvoasi sellaisten ihmisten asenteesta, joita et vapaaehtoisesti kutsuisi kahvipöytääsi. He eivät ole sen arvoisia.
Ole hyvä ystävä itsellesi ja puhu itsellesi niitä lauseita, joita toivoisit parhaan ystävän puhuvan. Ja pidä pää pystyssä. Sinä olet tärkeä. Lämpimiä ajatuksia.
Meillä tehtiin työpaikalla "järjestely", jossa kahdelta uupuneelta työntekijältä siirrettiin iso osa töistä minulle. Samalla omaa työtaakkaani ei mistään kulmasta kevennetty. No, olen vähemmän pedantti/stressaaja/työt loppuu kun kello käy x, eli juosten kusten tehtyä sitten.
Ap, ei todellakaan ole noloa hakea sairauslomaa masennuksen vuoksi, se vain kertoo sen että sinulla on nyt oikeasti vaikeaa ja tarvitset apua. Avun hakeminen ei ole noloa, masennuksen kanssa ei pidä olla ajatusmalli että "työ parantaa masennuksen", ei, ei, ei. Terveyttään ei kannata menettää työn vuoksi.
"No sitten vaan diagnoosia hakemaan ja hyväksymään se, että on loppuikänsä mielenterveyspotilas. Harva työnantaja haluaa palkata sellaisen, joka voi koska tahansa napsahtaa."
Ei työnantajilla ole pääsyä ihmisten terveystietoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyllä tulee vaikuttamaan. Itse en saanut yrittäjän sairausvakuutusta, koska olen hoitanut masennustani terapiassa. vakuutus ei olisi edes korvannut mt-juttuja ja hain sitä sellaisten tilanteiden varalle, jos sairastunun mahatautiin tai flunssaan ja joudun hak
No, mä en aikanaan saanut yksityista sairaskuluvakuutusta, koska mulla oli todettu astma.
Siis astma.
Tapaturma- ja matkavakuutukset olen saanut, ja sieltä on ihan korvattukin, joten aika puppua, että depression hoito vaikuttaisi niihin (sittemmin on kyllä depressiodiagnoosikin ja hoitoa).
Joten oikeesti, ihan evvk nämä vakuutusasiat. Jos on masennus niin ilman muuta kannattaa hoitaa. Onpahan sitten taustaa jotta pääsee ajoissa eläkkeelle.
Ei ole mutta tuttavasi 😡 olipa raukka kun ei Anteeksi pyytänyt Sinulta !
Nykyään EI sitten osata pyytää Anteeksi !
Pistää suorastaan vihaksi kun ei enää pyydetä Anteeksi.
Ja Aina on joka on olevinaan muita , parempi vaikka ei ole sitä .
Minuakin on kiusattu ja mollattu,
Jos vain on suikin mahdollista ei et olisi missään tekemisessä tuollaisen ...! Kanssa.
Vie paljon Energiaa tuomloset ihmiset niitä energiaa vieviä ihmisiä karsia pois .
Voimia Sinulle 🌺. Älä anna periksi !