Jätetäänkö +45v työttömät TE-toimistossa rauhaan?
Joudun YT:n myötä työttömäksi juuri, ikää 45v. Eka kertaa työkkärin kortistoon ilmoittautumassa. Kysymys kuuluukin, että miten TE-toimisto suhtautuu + 45v, eli jättävätkö rauhaan vai miten nopeasti yleensä "pakottavat" työkokeiluihin tai cv-kursseille tms. Ei kyllä nappais 9e päivärahoilla tehdä enää tämän ikäisenä ilmaista työtäkään... Toki ensisijaisena on löytää töitä, mutta pelkään että ikäni alkaa vaikuttaa siihen, että en enää välttämättä työllisty. Kokemuksia?
Kommentit (19)
Ei. Työnhakuvelvoite alkuun, 3 kk omalta alalta ja sen jälkeen mistä vaan. Työttömyyden pitkittyessä aletaan ehdottaa kursseja mutta mihinkään ei pakoteta.
Tuttavani 60+ hakee edelleen kolmea työpaikkaa/kk.
Keikkatyötä teen ja 3kk välein kysyn lisätunteja. Soittavat about kerran vuodessa. Näin menny jo 5v.
N51
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani 60+ hakee edelleen kolmea työpaikkaa/kk.
Minulla 4 hakua/kk
T:Työtön +60V
Ei toden totta jätetä rauhaan. Täällä ikää 62 v ja heti eka työttömyyspäivänä otettiin yhteyttä ja käytiin työllistymissuunnitelmaa väsäämään. Ja tämä tapahtui tällä viikolla.
55-vee ja 4 hakua per kuukausi, mutta muuten ei häiritä kuin 3 kuukauden välein, jolloin todetaan että "jatketaan näillä".
Nyt loppuu ansiosidonnainen niin pitänee oikeasti alkaa hakea oman osaamisen töitä.
Olkaa onnellisia, että TE-toimisto ottaa yhteyttä ja muistuttaa työnhakuvelvoiyteesta. Muutenhan te tiputte ansiosidonnaiselta. Ihme asenne, että työkkäri olisi joku vihollinen. Vähän niinkuin kyselisi, että jättäähän ne terveyskeskuksen hoitajat varmasti rauhaan, että saan vapaasti sairastaa kotona.
Ei jätetä rauhaan, mutta jos itse olet valmis ottamaan töitä vastaan, niin varmasti saat niitä! Kokemusta itselläni asiasta. Olin myös 45, kun jäin työttömäksi ja töitä sain pian, vaikka peloteltiin ettei kukaan ikäistäni ota. Nyt olen jo yli 50 ja töissä edelleen. Positiivisella asenteella eteenpäin!
Hahaaahhaa, nyt murjaisit hyvän ;D Mun vilkkain aika oli just viimeiset vuodet ennen sairaseläkettä, jolle pääsin 62- vuotiaana. Yksi virkailija räkätti pirullisesti, ettet mitään eläkettä tule saamaan. Kyllä, noin sanoi puhelimessa ja nauroi hyvin inhottavasti päälle.
Oli pettynyt suorastaan, kun kerroin päässeeni. Ihan hirvittävä jahtaaminen vuosia, vaikka useita vaivoja, särkyä ja kärsimystä. Kaikista lääkärintodistukset, ja labrat kertoivat oman tarinansa.
On niin hävytöntä porukkaa, ettei missään. Ei yksikään työnantaja ole noin häijy ollut. Joka viikko alkoi soitoilla, useita eri ihmisiä ja kaikki jankuttivat samaa. Minä vain toistelin, että haen toki töitä työkykyni mukaan. Pahin painajainen koskaan. Ja olen aina ollut töissä, kun olen pystynyt.
Kokemukseni mukaan jättävät rauhaan, jos painotat heille että etsit itse aktiivisesti töitä. Rippumatta siitä teetkö oikeasti niin vai et. Sano myös suoraan, että et ole kuntoutuksen tarpeessa.
Katsot vaan, että ilmoitat heille aina ajoissa paikoista joihin olet hakenut (=kokopäivätöitä). Itse joutunut kerran paikan päälle pilipali työnhakukurssille kerran kuuden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia, että TE-toimisto ottaa yhteyttä ja muistuttaa työnhakuvelvoiyteesta. Muutenhan te tiputte ansiosidonnaiselta. Ihme asenne, että työkkäri olisi joku vihollinen. Vähän niinkuin kyselisi, että jättäähän ne terveyskeskuksen hoitajat varmasti rauhaan, että saan vapaasti sairastaa kotona.
Olin työtön 8 kk:n ajan jotain viisi vuotta sitten eikä TE:stä ollut muuta kuin haittaa. Hain paikkoja ihan omatoimisesti eikä siitä pakkoCV:stä työkkärin systeemiin ollut mitään hyötyä eikä siitä pakkokokoontumisestakaan, missä meitä informoitiin tubettamisen mahdollisuuksista (siis ihan tosi - seuraavaksi varmaan only fansia). Työkkäristä tuli ilmoitus jostain ihan toisen alan paikasta, johon minulla ei edes ollut pätevyyttä.
Tämä nykyinen vauhdittaminen ja painostaminen ja ansiosidonnaisen pienentäminen perustuvat hassuun ajatukseen, että kaikki rekryprosessit tapahtuvat päivissä tai korkeintaan viikoissa. Minun alalla niihin saattaa kulua kuukausia.
Olen 60v. Haettava neljää työtä kuukaudessa. Pari tapaamista ollut. Ihan mukavia virkailijoita. Onneksi asun isossa kaupungissa ja on paikkoja minne hakea. Maalla kun asuin oli vaikea keksiä mihin haen.
Niin, mitä tarkoitat rauhaan jättämisellä? Työnhakusuunnitelma on pakollinen ja siihen sisältyvä 4 työpaikkahakua/kk.
Parempi hommata pian työpaikka, niin jättävät rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Parempi hommata pian työpaikka, niin jättävät rauhaan.
Juu, maassa kun on hirveä työvoimapula, kun firma kuin firma kaatuu tai väkeä saneerataan pihalle.
No, itse ilmottauduin eka kertaa elämässäni viime syksynä työttömäksi. Olen 51. Tosi hankalaa oli saada mitään tietoa miten kaikki toimii, puhelimessa antoivat epämääräistä tai väärää tietoa. Olen yli viisitoista vuotta sitten ollut osakkaana yrityksessä, ja jouduin tekemään erillisen selvityksen kaikesta, kuinka monta osaketta olen omistanut silloin vuonna nakki, ja kuka on omistanut loput osakkeet ja kaikkea ihan ihmeellistä. Yritys myytiin kokonaisuudessaan silloin yli 15 vuotta sitten, en kai minä edes enää muistanut tarkalleen kuinka monta osaketta mulla aikanaan oli. Ja siis TE-keskus oli näitä tietoja vailla. Eikä tietenkään kerralla kysytty, vaan tuli aina uusi selvityspyyntö. Argh. Oli mennä ihan tosissaan hermo.
Sen jälkeen kun minulle oli saatu tehtyä "suunnitelma", niin on täytynyt ilmoittaa netin kautta kuukaudessa neljä työpaikkaa, joita olen hakenut. Eivät ole muuten "häirinneet". Itse asiassa minä olen joutunut häiritsemään niitä, kun kolme kuukautta tuli täyteen, niin "suunnitelmaani" olisi pitänyt päivittää, omista tiedoista häipy se kohta, mihin ne haetut työpaikat ilmoitetaan. Pelkäsin että katkeaa työnhakijana olo, vaikka itse en ollut tehnyt mitään väärää. Alkoi jo mennä umpeen se aikajana, mihin mennessä olisi ne haetut paikat pitänyt ilmoittaa. Parin soittokerran ja viestien jättämisen jälkeen sieltä vihdoin soitti joku vähän hömelöltä vaikuttava tyyppi, joka sitten päivitti sen suunnitelman taas kolmeksi kuukaudeksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus
Ei jätetä rauhaan!