Kun gallupeja tehdään mistä tahansa asiasta, niin miksi ne tehdään aina pääkaupunkiseudulla?
Kommentit (7)
Itse olen päässyt/joutunut vastaamaan johonkin kyselyyn/tutkimukseen/gallupiin asuessani aikanaan Keski- ja Itä-Suomessa. Vuosia asunut pk-seudulla, eikä kertaakaan.
Jos ne tehdään oikein, niin niitä ei tehdä pelkästään pääkaupunkiseudulla. Paitsi tietysti jos kyseessä on joku pääkaupunkiseudun asia, niin eipä sitä tietenkään kysellä jostain Pohjois-Suomesta. Ja sittenkin pitää painottaa kyselyt alueittain, ei pääkaupunkiseutukaan ole homogeeninen alue.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehdä. Gallupit tehdään aina painotettuna asukasmääriin, joten etelä ja lounainen painavat enemmän kuin pohjoinen ja koillinen, mutta se johtuu siitä, missä ihmiset asuvat. Maapohjan neliökilometreillä ei ole mielipiteitä.
Tää oli aika uutta minullekin. Esimerkiksi nuorten suhtautumista ilmastonmuutokseen selvitettiin vain pääkaupunkiseudulla, ei koko maassa, mutta tuloksista kerrottiin suomalaisten nuorten arvoina ja asenteina.
Ap on väärässä. Gallupeissa on aina mukana otanta koko maasta, paitsi Ahvenanmaalta. Myös kaikki ikäryhmät väliltä 18-79v on huomioitu näissä.
Itse olen opiskeluaikoina noita ollut tekemässä ja kyllä niissä aina huomioitiin koko Suomi. Kaikki maakunnat oli edustettuna ja kyselyjen määrä suhteutettiin asukaslukuun, jotta tuloksesta saatiin niin tarkka kuin se on mahdollista..
Voisiko ylläpito poistaa tämän ketjun, kun otsikko on puhdasta valetta.
Ei tehdä. Gallupit tehdään aina painotettuna asukasmääriin, joten etelä ja lounainen painavat enemmän kuin pohjoinen ja koillinen, mutta se johtuu siitä, missä ihmiset asuvat. Maapohjan neliökilometreillä ei ole mielipiteitä.