Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko asioinut koskaan kauppa-autossa

Vierailija
17.01.2024 |

entä kirjastoautossa? Minä olen molemmissa.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökin ohi kulki aikoinaan kauppa-auto ehkä kerran viikossa. Aina se oli toista tuntia myöhässä, siinäpä sitä sitten seisoskeltiin tien varressa odottamassa ja vielä aikana ennen kännyköitä, joten mitään viihdykettäkään ei ollut odottaessa. 

Vierailija
42/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla olen molemmissa. Myös kauppaveneessä, sellainen oli Espoon saaristossa. Kirjastoauto meille tuli Hkin lähiöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoautossa en ole asioinut, mutta kauppa-autossa kyllä. Lapsuudessani 1970-luvulla kotikylälläni maaseudulla kävi kesäisin kauppa-auto. 

Vierailija
44/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla olen molemmissa. Myös kauppaveneessä, sellainen oli Espoon saaristossa. Kirjastoauto meille tuli Hkin lähiöön. 

Pääkaupunkiseudulla liikkuu edelleen kesäisin butiksbåten christina, on tiettävästi Suomen viimeinen vesillä liikkuva ruokakauppa.

Vierailija
45/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa-autossa viimeksi ysärin puolivälissä, kirjasto-autossa taisi olla vuosi - 97.

Vierailija
46/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me odotettiin ja leikittiin kauppa-autoa odotellessä. Meidän oli määrä juosta sisään sanomaan, että "nyt kuuluu jyrinää". Sitten aikuiset lähtivät tulemaan myös kauppa-autolle :D Kauppa-auton jyrinä kun todellakin kuului jo kaukaa. Merkkinä oli kassi oksassa, että me ollaan tulossa ostoksille.

Näin maalla

Vierailija
47/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, en tosin ihan viime aikoina. Joskus 90-luvun puolivälissä edellisen kerran, asuin silloin isovanhempieni luona tämän kaupungin yhdellä sivukylällä. Kirjastoauto on kyllä edelleen olemassa ja käy siellä edelleen. Myymäläauto lopetti kun sinne sivukylälle avattiin oma kauppa.

Vierailija
48/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainasin elämäni ensimmäisen kirjastokirjan kirjastoautosta 60-luvun lopussa. Se oli 101 dalmatialaista. Arvostan kovasti kirjastolaitosta, vaikka käynkin nykyään siellä vain tulostamassa tai kopioimassa.

Myymäläautossakin olen käynyt 70-luvulla mumman ja paapan kesäpaikassa eteläpohjalaisessa maalaispitäjässä. Kesän tunnelmaa lapsen silmin, ihanaa!

Minä lainasin niitä heppasatuja, ne oli kivoja. Muistaako joku niiden nimiä? Herttaisia eka-tokaluokkalaisten hömppäsatuja.

Vierailija
49/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa-auton muistan lapsuudesta. Siellä oli enemmän tavaraa (ruokaa) kuin mitä eläessäni olin nähnyt.. Muistan aina kun äiti laittoi minut kauppa-autolle ja minun piti ostaa kaksi lenkkiä ja yksi pullapitko. Kun tulin takaisin niin huomattiin että olin ostanut kaksi pullapitkoa ja yhden lenkin.. ei ollut äiti tyytyväinen hahaa

Vierailija
50/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maalla 60 - 70-luvulla kulki viikottain 3 eri kaupan kauppa-autoa! Suorastaan luksusta. Kirjastoautoa ei. Kirjastossa käytiin kaupungissa ja lainattiin niin paljon kirjoja kuin jaksettiin kantaa.r

Vierailija
51/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa-auton olen nähnyt vain telkkarissa, mutta kirjastoautossa kävin noin kuukausi sitten.

N32

Vierailija
52/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena asiain kesäaikaan useinkin kauppautossa. Tykkäsin tosi paljon 

Vierailija
53/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoautossa joskus lapsena 80-90 luvun taitteessa.

Kauppa-autossa Espoossa joskus vuonna 2005

Vierailija
54/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla koululaisena kävin kirjastoautossa, se tuli kerran viikossa pikkukaupungin laitamille, kaikki lukukirjat lainattiin sieltä, vaikka joskus käytiin keskustan kirjastossakin. Niin monta kirjaa kuin sai lainata kerralla, tuntui kuin olisi maailma avautunut, kun niihin uppoutui. Samalla vuosikymmenellä, kesäisin maalla mummolassa, käytiin kauppa-autossa, ostettiin jäätelöä ja karkkia, mummo osti ruokaakin, kun kirkonkylän kauppaan oli niin pitkä matka. Kauppa-autoa odotettiin kuin kuuta nousevaa, jäätelöä sai maalla harvoin ja se maistui niin hyvältä, oli se ihanaa aikaa.

Vierailija
55/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980- luvulla kulki kotini lähellä kauppa-auton reitti. 

Silloin tuli käytyä autossa joskus.

T: nimim. Assburger

Vierailija
56/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena asioin, kun se oli lukossa yöllä parkissa. Kaljaa ja röökiä kipaisin. 

Kuljen kirjastoautolla. Halpaa. Sillä ne kulkee romanitkin.

Vierailija
57/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon pohjoisosissa kulki 1990-luvulla kauppa-auto ja kirjastoauto. Tuli käytyä molemmissa usein. 

Vierailija
58/59 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempieni pihaan pysähtyi myymäläauto -70-luvulla. Siellä kävin mummini kanssa usein. Kaksi naapuria tuli myös samalla pysähdyksellä ostoksille. 

Vierailija
59/59 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka perjantai kauppa-autolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi