Alexander Stubb ja Jussi Halla-aho suosituimmat nuorten vaaleissa
KOKOOMUKSEN Alexander Stubb nousi niukasti voittajaksi nuorten vaaleissa, kertoo Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi.
Stubb sai Allianssin järjestämissä nuorten vaaleissa 21,5 prosenttia annetuista äänistä. Toiseksi tuli perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho, joka sai 20,8 prosenttia annetuista äänistä.
Nuorten vaaleissa annettiin yli 94000 ääntä, mikä on viime vuosina järjestettyjen nuorten vaalien ennätys.
Ero kahden kärkiehdokkaan välillä oli vain hieman yli 600 ääntä. Nuorten vaaleissa ei järjestetty toista äänestyskierrosta.
Nuorten vaalit järjestettiin tammikuun alkupuolella alle 18-vuotiaille nuorille yhteensä yli 500 koulussa, oppilaitoksessa, nuorisovaltuustossa, nuorten tilassa tai nuorten harrastusryhmässä lähes 200 kunnassa.
Hylättyjä ääniä annettiin tänä vuonna hieman yli 5000, mikä on 5,4 prosenttia kaikista äänistä.
NUORTEN VAALIT ovat Allianssin mukaan kasvattaneet viime vuosina tasaisesti suosiotaan. Vuoden 2018 presidentinvaalien alla nuorten vaaleissa äänesti hieman yli 68000 nuorta, joten kasvua edellisistä presidentinvaaleista oli lähes 38 prosenttia. Viimeisimmissä nuorten vaaleissa, jotka järjestettiin ennen viime vuoden eduskuntavaaleja, äänensä antoi hieman yli 90000 nuorta.
Nuorten vaalit on Allianssin mukaan tärkeä demokratiakasvatuksen väline.
Nuorten vaalien ja Politiikkaviikon kaltaisilla demokratiakasvatustapahtumilla varmistetaan, että politiikkaa ja yhteiskuntaa tehdään tutuksi jo nuoresta saakka. Näin sitoutuminen demokratiaan ja erilaisiin osallistumisen keinoihin perhe- tai koulutustaustasta riippumatta vahvistuu, nuorten osallisuuden asiantuntija Silja Porkkala sanoo Allianssin tiedotteessa.
Allianssi on koordinoinut nuorten vaaleja vuodesta 1995 asti.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia änkyröitä noista pennuista kasvaa kun tulevat vanhoiksi?? Yleensähän nuorena ollaan tosi liberaaleja ja sitten kasvaessa liu'utaan konservatiivisempaan suuntaan.
Niin, ja yleensä nuoret ovat kannattaneet edistystä ja kehitystä eteenpäin. Nuorilla on ollut halu parantaa maailmaa, tehdä asioita paremmin kuin edeltävät sukupolvet.
Nyt meillä taitaa olla eka kertaa sukupolvi, joka haluaa viedä kehitystä taaksepäin ja tuhota niitä hyviä asioita, joita aiemmat sukupolvet ovat rakentaneet.
Olen todella pettynyt, jopa häpeissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso on oikeistolaista, hyvä näin. Eivät ole vielä käyneet aivopesulaa jota sanotaan korkeakoulutukseksi läpi, jossa muuttuu vihervasemmistolaiseksi.
40 % on.
He eivät ole vielä toivottavasti nähnet mitä tarkoittaa, kun oikeisto ajaa lapsiperheet köyhyyteen ja maan lamaan.
Eikä äärioikeiston nousu ole vielä avautunut. Siitä on aina aiheutunut järkyttävä tuho.
Hitler oli sosialisti. Sai puhuttua talouden köyhdyttämät saksalaiset puolelleen ja loppu on historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on oikein tapahtunut haavistolle. Kun haavisto oli ensimmäistä kertaa ehdolla, niin silloin hän taisi olla nuorten ja kauniitten suosikki.
2012 Nuorten vaalit voitti Niinistö, Soini oli toinen ja Haavisto kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää miten äänet jakautuivat kaikkien ehdokkaiden kesken. Se ei tästä selviä.
Li oli neljäs.
Li menestyi paljon paremmin kuin puolueensa vastaavassa äänestyksessä aiemmin, tämän perusteella hänellä on ainakin potentiaalia menestykseen oikeissakin vaaleissa.
Taitaa olla parasta tehdä itsari jossain vaiheessa. Nimittäin jos nää pysyy aikuisena samoilla linjoilla, niin mua ei vanhana hoida kukaan.
Oma lapsi äänesti Haavistoa. Itse aion äänestää Rehniä.
Vauvan Persujugend onnesta kuralla tuloksesta.
Mestari: " Olen sitä mieltä, että nuorille ei tarvitse olla erillisiä vaikuttamiskanavia politiikassa."
Heh heh hee :DDDDDD hillotolppia ei vaan riitä kaikille, nuoret ;DDDDDD
PS. kiitti silti v*tusti äänistä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia änkyröitä noista pennuista kasvaa kun tulevat vanhoiksi?? Yleensähän nuorena ollaan tosi liberaaleja ja sitten kasvaessa liu'utaan konservatiivisempaan suuntaan.
Niin, ja yleensä nuoret ovat kannattaneet edistystä ja kehitystä eteenpäin. Nuorilla on ollut halu parantaa maailmaa, tehdä asioita paremmin kuin edeltävät sukupolvet.
Nyt meillä taitaa olla eka kertaa sukupolvi, joka haluaa viedä kehitystä taaksepäin ja tuhota niitä hyviä asioita, joita aiemmat sukupolvet ovat rakentaneet.
Ja millä tavalla suomalaisten nuorten maailmaa parannetaan sillä, että turvallisuus katoaa ja vaatteetkin nyysitään puukolla uhaten päältä? Koulu- ja muusta väkivallasta puhumattakaan.
Eiköhän ne nuoret itse tiedä, millaisen Suomen haluavat tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on oikein tapahtunut haavistolle. Kun haavisto oli ensimmäistä kertaa ehdolla, niin silloin hän taisi olla nuorten ja kauniitten suosikki.
2012 Nuorten vaalit voitti Niinistö, Soini oli toinen ja Haavisto kolmas.
Eli Kok, Pwewsut ja Haavisto. On se tulos helppoa tehdä valmiiseen excel-pohjaan ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Mestari: " Olen sitä mieltä, että nuorille ei tarvitse olla erillisiä vaikuttamiskanavia politiikassa."
-winner-
Olen joissakin ketjuissa seurannut viestejäsi ja monissa on ollut ihan järkeäkin. Viime aikoina olet taantunut lapsen tasolle kiukkuinesi ja hymiöinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä tavalla suomalaisten nuorten maailmaa parannetaan sillä, että turvallisuus katoaa ja vaatteetkin nyysitään puukolla uhaten päältä? Koulu- ja muusta väkivallasta puhumattakaan.
Eiköhän ne nuoret itse tiedä, millaisen Suomen haluavat tulevaisuudessa.
Nuoret haluavat tulevaisuuden, jossa ei tarvitse edes amista, elämäm koulu riittää ja voi milloin vaan loikata Kokoomuksesta Persuihin tai takaisin ja voi keksiä CV:n tai kopioida gradun ja haistatella tai uhkailla kaikille netissä ja silti päätyy mepiksi Brysseliin ja voi käydä kopsauttamassa vasaralla kalloon kaikkia, jotka ovat eri mieltä pensan hinnasta ja saada 100 000 tykkäystä heti kun sen nuoren väkivallan laittaa tiktokkiin.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Tätä mallia on tarjottu nuorille viimeiset 15 vuotta. Persut ja Kokoomus etunenässä. Mutta eihän heissä koskaan sitä vikaa ole.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Olen joissakin ketjuissa seurannut viestejäsi ja monissa on ollut ihan järkeäkin. Viime aikoina olet taantunut lapsen tasolle kiukkuinesi ja hymiöinesi.
Missä tässäkään olet kiukkua nähnyt? Eiköhän se kuule ole sitä, että ihan toiset ihmiset ja varsinkin puolueiden edustajat niitä taantuneita ja mun kritiikki vaan terävöitynyt. Hymiöt ovat olleet aina mukana ;DDDDD
-winner-
Tuli ihan mieleen Pisa-tulokset ja nykyisten koululaisten heikkolahjaisuus. Koululaiset äänestämässä koulukiusaajaa ykköseksi ja lattiaan tuijottavaa vaimonpettäjää toiseksi. Huh, huh.
No tuosta huomaa ainakin sen, että nuoret ovat täysin pihalla politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
No tuosta huomaa ainakin sen, että nuoret ovat täysin pihalla politiikasta.
Ovat koska se ei kiinnosta kuin pientä osaa nuorista. Itse seurasin politiikkaakin jo tosi nuorena oikeastaan lapsena. Tuli tavaksi katsoa uutisia jo lapsena. Silloin 70 luvun lopulla oli melkoiset maailmanlopun meiningit. Usa ja nl varustelivat niin kilpaa että lapsi luuli sodan alkavan.
Tuo äänestys tulos on järkytys. Koulukiusaaja ykkösenä ja en viitsi sanoa mikä kakkosena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan vähän vasemmistolais-nationalistista nuorisoa.
T: Aadolf
Äätu on persinazzi.
Ei, vaan ihan oikeasti ja todistetusti vihreät - de gröna on nadsismin jatkumo.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret näkevät hänet jo liian vanhana ja väsyneenä.
Sen sijaan Stubbin elinvoimaisuus, sanavalmius ja rentous tehoaa nuoriin.
Myös Halla-ahon verbaalisuus ja älykkyys vetoaa yhtä paljon, joten vaikea sanoa kummasta tulee se pressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää miten äänet jakautuivat kaikkien ehdokkaiden kesken. Se ei tästä selviä.
Li oli neljäs.
Li menestyi paljon paremmin kuin puolueensa vastaavassa äänestyksessä aiemmin, tämän perusteella hänellä on ainakin potentiaalia menestykseen oikeissakin vaaleissa.
Ei. Li on liian kommunisti ja liian kaikkea väärää.
Aikuisten vaaleissa Haavisto on ykkönen, eniten tehtävässä vaadittavaa osaamista.
Päivi Räsänen ehdokkaana olisi ollut KD:n ainoa toivo :D Somessakin aina ihan ylivoimainen, ei edes Jeesus pärjää, kun Päivi kertoo totuutensa ;D
-winner-