Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään oppitunneilla ei saa enää lukea ääneen?

Vierailija
16.01.2024 |

Olen luokanopettajaopiskelija. Meille sanottiin juuri luennolla, että tällainen toiminta (lasten luetuttaminen ääneen) on kielletty. Jos laitamme oppilaat lukemaan vuorotellen virkkeitä tai tekstiä, sillä on seurauksensa harjoittelun kannalta.

En ymmärrä, että mikä siinä on niin huonoa? Joitain oppilaita jännittää ääneen lukeminen, mutta eihän heidän ole pakko lukea, jos ei halua. Luulen, että suuri osa opettajista käy läpi uusia kappaleita tällä tavalla. 

Valistakaa te minua?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jännitin ääneen lukemista lukiossa ja minulla oli jopa paniikkihäiriö. Pystyn siis samastumaan siihen tunteeseen, että osa jännittää kovasti ääneen lukemista. Mutta suurin osa alakoululaisista haluaa osallistua kokemukseni mukaan. Uskon, että yhdessä luettaessa oppilaat keskittyvät ja seuraavat samalla tekstistä tarkkaavaisesti.

Ap

Vierailija
2/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisit kysynyt asiaa luennoitsijalta! Olisit taatusti saanut varmemman vastauksen kuin täältä. En ole ikinä kuullutkaan itse tällaisesta ohjeesta. T. Opettaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa olisit kysynyt asiaa luennoitsijalta! Olisit taatusti saanut varmemman vastauksen kuin täältä. En ole ikinä kuullutkaan itse tällaisesta ohjeesta. T. Opettaja 

Olisi pitänyt avata mikki ja kysyä, mutta en uskaltanut. Mutta minua kiinnostaa myös se, että onko se kentällä oikeasti kielletty? Vai luetaanko tekstejä edelleen? Olen sijaisena huomannut, että suurin osa opettajista luetuttaisi edelleen oppilaita?

Ap

Vierailija
4/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että kyse on juurikin niistä ahdistuvista oppilaista ja siitä, että vaikka heidän ei tarvitse lukea vuorollaan ääneen jos eivät halua niin sekin ehkä aiheuttaa ahdistusta että joka kerta sitten ovat kuitenkin huomion keskipisteenä kun joko pitää itse sanoa, että en halua lukea tai ope joutuu sanomaan että hypätään "x-oppilas" yli ja seuraava jatkaa. 

Vierailija
5/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuläksy käydään lukemassa ääneen kahden kesken opettajalle.

Uudet kappaleet luetaan ääneen, mutta minä aina kysyn, kuka haluaa lukea. Aina löytyy niitä. Samalla alleviivataan tärkeät sanat ja pääasiat. Huonommat lukijat saavat ainakin kerran kappaleesta selvää näin.

Vierailija
6/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin täytyy kaikkien lukea ääneen!

Vierailija
7/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt avata mikki ja kysyä, mutta en uskaltanut. Mutta minua kiinnostaa myös se, että onko se kentällä oikeasti kielletty? Vai luetaanko tekstejä edelleen? Olen sijaisena huomannut, että suurin osa opettajista luetuttaisi edelleen oppilaita?

Ap

Kyllä meidän koulussa ainakin luetaan edelleen ääneen. Sehän on ihan olennainen asia varsinkin siinä vaiheessa, kun vasta opetellaan lukemaan. Mistä opettaja muuten tietää, osaako oppilas lukea? 

Sinuna laittaisin luennoitsijalle sähköpostia asiasta. 

Vierailija
8/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu oli helvettiä mm. tuosta syystä

Vierailija
9/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lienee osasyy siihen, että lapset eivät enää osaa lukea sujuvasti. Lukea pitäisi päivittäin.

Meillä olen tehnyt kotona niin, että pyydän lapsia lukemaan ties mitä minulle ääneen, kun olen muka itse estynyt. Eli teen ruokaa tai vaikkapa leivon. Silloin aina joku uutinen, resepti tai sopiva muu teksti tulee luettua. Samoin urheilutuloksia, tietotekstejä ja muita lukevat ääneen. Pyrin olemaan aina kiinnostunut.

Kouluhommissa ääneen luettuna kuuntelen kielten kappaleet ja tarvittaessa ne kysymykset ja aineet, joissa tarvitsevat apua.

Eli uskon, että jos kotona ei panosteta päivittäin oppimiseen, koulussa sitä ei tapahdu nykyään riittävästi.

Vierailija
10/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä teinillä lukevat ääneen kuulemma vain parin kanssa (jos pari suostuu). Edes esitelmiä ei tarvitse enää pitää, ettei "ahdistu".

Vierailija
11/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kielletty? Kuka sen kieltää? Poliisi? Opettaja saa luokassa ihan vapaasti luetuttaa oppilaita, jos katsoo sen hyödylliseksi. Opettajan on osattava ajatella omilla aivoillaan.

Vierailija
12/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan turhaa siksikin, että jokainen odottaa vain sitä omaa vuoroaan enemmän tai vähemmän jännittyneenä, eikä kuuntele tai keskity tekstiin ollenkaan. Jos luetaan vaikka kirjaa yhteislukuna, ei kenellekään jää mitään mieleen. 

Vierailija
13/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lol, aikuisena et uskaltanut puhua ääneen luennolla, mutta vaadit lapsilta juuri sitä, vaikka ovat vasta opettelemassa kieltä ja voivat olla ujoja/epävarmoja/kiusattuja ym.

Itse inhosin ääneen lukemista koulussa, paniikissa laskeskelin aina ettei vaan juuri minulle tulisi se kappale missä on ne vaikeat sanat.

Vierailija
14/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran oppilas, jolla oli oppimisvaikeuksia, mutta hänen äänensä oli kerrassaan lumoava, kuin luontodokumenttien lukjalla. Kuuntelimme mielellämme hänen rauhallista luentaansa, oppilaat pyysivät häntä lukemaan ja hän nautti itsekin siitä.

Vierailija
15/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lol, aikuisena et uskaltanut puhua ääneen luennolla, mutta vaadit lapsilta juuri sitä, vaikka ovat vasta opettelemassa kieltä ja voivat olla ujoja/epävarmoja/kiusattuja ym.

Itse inhosin ääneen lukemista koulussa, paniikissa laskeskelin aina ettei vaan juuri minulle tulisi se kappale missä on ne vaikeat sanat

Luitko aloitusta? Kerroin siinä, että tunneillani lukeminen perustuisi vapaaehtoisuuteen. Ei mentäisi istumajärjestyksessä vuorotellen, vaan jakaisin lukuvuoroja niitä haluaville.

Ap

Vierailija
16/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä opettaja saa tietää, osaako oppilas lukea? Onko joku koe, jossa opettaja ja oppilas ovat kahdestaan, ja siellä oppilas lukee ääneen? Millä perusteilla hän siis kirjaa papereihin, mikä kunkin lukutaito on?

Vierailija
17/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä syytä. Omalla pulpetilla se ei ehkä ole yhtä paha kuin luokan edessä. Mutta silloin oppilaiden pitäisi jo osata lukea, eikä vasta olla aloittelemassa aa bee cee. Lukihäiriön omaava ei pysty siihen. Entä se joka tarvisi silmälasit. Kotona voi myös opetella. Osa kirjoista voi olla todella kuivakkaa ja kauheaa, esimerkiksi 80-luvulla luettiin keskitysleiriaiheista kirjaa ja toinen oli vamman omaavan kuvaus. Mikä sopii lapsille, entä oppikirjan teksti ja kuvat - onko yhtä kuivakka. Oppilaalle ei saisi tulla tunne että nyt joku pakottaa, sen pitäisi olla jotenkin kivaa ja kevyttä. Ilolla oppii paremmin kuin ahdistuneena.

Vierailija
18/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei nyt jostain syystä toimi, mutta vastaus tuohon AP:n viimeiseen kommenttiin, että mitäs teet sitten kun kukaan ei halua?

Vierailija
19/19 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi se voidaan kieltää. Se henkilö olisi varmaan osannut kertoa, joka sen kielsi.

Olen opettajana ollessani aina laittanut lukutaitoiset oppilaat lukemaan. Vaikka vain yhden rivin, mutta silläkin on oma pelko ja ujous ylitetty. Vain kerran on tullut palautetta, että ei olisi saanut laittaa lukemaan. Kyseessä oli jostakin merkillisestä syystä tämän sijaisopettajan luokassa tilapäisesti ollut erityisoppilas, joka luki omalla vuorollaan aivan sujuvasti. Enhän minä voinut tietää, että ei olisi saanut lukea, kun kukaan ei etukäteen kertonut. Ehkä nykyään kaikki oppilaat ovat sillä tavalla erityisiä, että eivät voi lukea ääneen.

Huonosti lukevaa neuvoin lukemaan kotona ääneen vaikka koiralle tai kissalle, kun kotona sellainen oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme