Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…
Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja, kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.
Kommentit (329)
Elehtiminen suomalaiselle on vaikeaa, heti huomautetaan. Eloisuus saisi lisääntyä ja kontakti olisi helpompaa.
Siis silmiin katsominen rehellisesti ja muutama sana, niin yksinäisyyttä ei olisi.
Usein asioista kehkeytyy mukava keskustelu ja se auttaa sielullisesti -
Suomalaisissa on se jännä piirre, että oman maan ihmisiä haukutaan milloin mistäkin. Toisinaan se on käytös, toisinaan vaikkapa tapa puhua englantia. Arvostelu on monesti armotonta ja lähtee täysin lapasesta. Mun sukujuuret ovat Itä-Euroopassa ja siellä tämän kaltainen käytös loistaa poissaolollaan. Mietin, että onko kyseessä heikko kansallinen itsetunto. Suomalaiset kun ovat pohjimmiltaan todella ystävällisiä, rehtejä ja kaikin puolin taitavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa opin ajan kanssa juoksemisen, piti olla joka pikassa täsmällisesti. Se hermostutti. Amerikass ne mahdottoman pitkät matkat ajaa autolla ja mitään sanomattoman ystävällisyyden. Se ei ollut aitoa.
Portugalissa opin hitaan asioiden etenemisen, se miellytti. Manjana oli hyvä asia.Siellä ihmiset hyväksyivät toisensa oli väri mikä tahansa. Ilmasto houkutti ja ruoka ja se vieraan ihmisen hyväksyminen. Aina auttoivat, vaikka saattoi mennä väärään suuntaan. Kiitollisena ajattelen.
Suomessa on vaikea saada ensi kertaa ihmistä avautumaan yleiseen puhumiseen.
Ihmisten ei tarvitse kertoa omia salaisuuksiaan, vaan yleisellä tasolla. Se onki se, että odotetaan paljastukisia omasta elämästä, ei se oli tarpeen. Ihan vaan asiallista yleisellä tasolla.
Tykkään kuitenkin suomessa olla , mutta pakkanen ja kylmä on vaikeaa.
Asun pääosin Saksassa-
Saksa ja täsmällisyys samassa lauseessa?? Millähän vuosikymmenellä olet siellä asunut? Nykyään ei sinne päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut lahes kahdeksan vuotta poissa Suomesta.
Yksi asia johon kiinnitan aina Suomessa kaydessa huomiota, on tapa jolla ihmiset eivat tervehdi toisiaan. Nykyisessa kotimaassani esimerkiksi kotitalon rappukaytavassa vastaan tulevia ihmisia tervehditaan aina. Samoin tervehditaan pienten kauppojen henkilokuntaa kun astutaan sinne sisaan. Tyopaikalla tervehditaan samassa kahvihuoneessa olijat, vaikka he eivat olisi tuttuja jne. Kun sitten tahan tervehtimiskulttuuriin tottuneena kayn Suomessa, minua katsotaan usein kuin avaruusolentoa kun moikkailen vahan kaikille. Tervehtiminen ei maksa mitaan, eika ole vaivalloista, mutta se luo ystavallisen ilmapiirin. Tuota joukkoliikenteessa tapahtuvaa tervehtimista en kylla allekirjoita! :D
Toinen asia on se kuuluisa small talk. Suomalaisten hiljaisuutta pidetaan jonkinlaisena rehellisyyden ja teeskentelemattomyyden merkkina - 'mita sita nyt sanoja turhaan tuhlailemaan.' Mutta taytyy sanoa sen olevan myos erittain rasi
Omituisissa piireissä sitten liikut tai sitten vika on omassa käytöksessäsi. Mikään väitteistäsi ei kuvasta suomalaista arkea. Kaikkia tervehditään ja tietenkin kaikki juttelevat juhlissa. Kenties sinussa vain on jotain sellaista joka saa ihmiset karttamaan sinua. Silloin kannattaa aloittaa itsensä kanssa se työ. Käydä vaikka suihkussa aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa asiaskasta voidaan pyytää poistumaan kaupasta jos tämä ei käyttäydy iittävän kohteliaasti tai miellytä muuten myyjää. Ranskassa myyjä on kuningas joka päättää onko asiakas sen arvoinen että häntä palvellaan. Täytyy tunnustaa että itselle on käynyt näin ja minua pyydettiin poistumaan kun yritin olla myyjää nokkelampi. Taannoin vaimoni ohjattiin Pariisin muotiliikkeestä ulos vaikka hän on opiskellut Sorbonnessa ja hallitsee kaikki paikalliset kohteliaisuudet.
Eli sinä ja vaimosi olette käyneet häiriökäyttäytymässä ja teidät on heitetty pihalle. Niin sitä heitetään häiriköt kaupoista pihalle kaikissa maissa.
Hesarin ydinagenda on keksiä joka päivälle uutta moitittavaa. Tänään tätä, huomenna tota. Voitte paremmin kun ette lue ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä oman kulttuurin häpeämistä. Lopeta.
Sinun tulisi erottaa häpeä kritiikistä. Mutta ihan ymmärrettävää, että et erota, koska suomalaisessa kulttuurissa nämä todellakin niputetaan yhteen. Jo suomenruotsalaisilla on kyky väitellä ilman, että otetaan asioita henkilökohtaisena loukkauksena. Jostain säästä saa ja pitää valittaa, mutta yritäpä väitellä jostain ihmiselämään liittyvästä. Sinut tuomitaan.
Eli suomalaiset kritisoivat toisia suomalaisia ja tämän pitäisi olla kiinnostavaa ... miksi?
Itse suomalaisena keksin kritisoitavaa kaikista tuntemistani kulttuureista. Keksin myös kehuttavaa. En tiedä, miten voisin selittää sinulle, mitä kiinnostavaa o
Mahtava esimerkki jääräpäisyydestä! Tässä ei ole minulle mitään uutta. Olen oppinut jo kauan sitten olevani "tyhmä" ja "hullu" tässä maassa, jossa erilaisuus on rikoksista suurin.
Turkissakin ne huonosti käyttäytyvät suomalaiset joutuivat vaikeuksiin polttaessaan läpällä paikallista rahaa
Teennäisyys se onkin se hyveellisyyden ylin ilmentymä.
Suomalainen hiljaisuus pitäisi lisätä UNESCON aineettomaan perintöluetteloon. Kirjastoon lukurauha takaisin. Mölyapinat muualle, hiljainen tieto kunniaan.
Ap. Täältä et saa ymmärrystä asiallesi. Tämä on yksi niistä aiheista, joihin 90% palstan kirjoittajista suhtautuu defensiivisesti. Hassu maa tämä Suomi.
Monelle tulee ulkomaille muutettuaan vaihe, että kaikki on uudessa kotimaassa paremmin kuin Suomessa. Siihen kuuluu sitten suomalaistenkin haukkuminen. Se on osa kulttuurishokkia ja menee ohi 3-5vuodessa.
Asuin itsekin ulkomailla yli 10v. Mielestäni on virhetulkinta, että suomalainen hiljaisuus olisi epäystävällisyyttä. Se on toiselle tilan antamista. Samanlaista kulttuuria voi löytää muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen hiljaisuus pitäisi lisätä UNESCON aineettomaan perintöluetteloon. Kirjastoon lukurauha takaisin. Mölyapinat muualle, hiljainen tieto kunniaan.
Kävin juuri Berliinissä kirjastossa. Siellä oli oikeasti hiirenhiljaista, vaikka kirjasto oli valtava.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat aika töykeitä. Totta. Ja Suomessa ystävällisyyttä pidetään outona ominaisuutena. Ystävällinen henkilö on suomalaisten mielestä jopa hullu.
Eikä pelkästään hullu, vaan joko vaarallinen hullu tai sitten hyväksikäytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset pitävät suomalaisia hitaina ja tyhminä.
Venäläiset pitävät suomalaisia tsuhnia tyhminä.
Virolaisetkaan eivät järin kunnioita juoppoja suomalaisia.
Ruotsalaisille suomalaiset ovat halpaa palvelusväkeä.
Suomalaiset ovat ihan itse maineensa ansainneet. Nopea älykkyys, huumori ja kohteliaisuus eivät ole parhaimpia puoliamme.
Ollaan mitä ollaan ei kuulu sulle. Omaan pesääsi paskoja. Häpee
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa on se jännä piirre, että oman maan ihmisiä haukutaan milloin mistäkin. Toisinaan se on käytös, toisinaan vaikkapa tapa puhua englantia. Arvostelu on monesti armotonta ja lähtee täysin lapasesta. Mun sukujuuret ovat Itä-Euroopassa ja siellä tämän kaltainen käytös loistaa poissaolollaan. Mietin, että onko kyseessä heikko kansallinen itsetunto. Suomalaiset kun ovat pohjimmiltaan todella ystävällisiä, rehtejä ja kaikin puolin taitavia ihmisiä.
Älä kysy mistä tuo johtuu. Se on todella omituista. Se on joillekin suomalaisille tapa nostaa itseään, eli halveksia muita suomalaisia. Se on tosiaan omituinen ja vastenmielinen tapa, joka tulee jostain epävarmuudesta ja alemmuudentunteesta joillakin liittyen itseensä ja liittyen suomalaisuuteen, joten sitten jotkut yrittävät päteä irtisanoutumalla suomalaisuudesta ja haukkumalla ja halveksimalla muita suomalaisia. Kuvittelevat sillä tavalla nostavansa itseään ja huonoa itsetuntoaan. Mutta on sitä kyllä muissakin kulttuureissa, esimerkiksi amerikkalaiset haukkuvat toisiaan, samoin britit.
Oma kokemukseni Suomesta (olen viettänyt vuosikausia muissa maissa) on myös, että ihmiset täällä ovat äärettömän kohteliaita, ystävällisiä, kaikki tervehtivät kaikkialla ja hymyilevät, vieraiden kanssa jutellaan, kysellään kuulumisia, autetaan toisia. Pidetään myös ovia auki (itse pidän auki ja myös minulle pidetään) mutta osa naisista on sitä mieltä, että sellainen on sovinistista käytöstä miehiltä jos he pitävät ovea auki naiselle, niin tottakai nimenomaan hienotunteisuudesta ja kohteliaisuudesta miehet sitten kunnioittavat tätä eivätkä halua loukata naisia toimimalla toisin kuin mitä naiset toivovat. Sama tuon paikan antamisen kanssa joukkoliikenteessä esimerkiksi iäkkäämmälle ihmiselle. Olen tehnyt niin joitakin kertoja mutta kun pariinkin kertaan olen saanut järkyttyneen ja hämmästyneen reaktion, että "en kai minä näytä niin vanhalta" niin olen todennut, että tekemällä noin saatan tahattomasti loukata ihmistä antamalla ymmärtää, että pidän häntä vanhana.
Mutta ei, suomalaisten käytöstavoissa ei ole mitään vikaa. Lukuunottamatta noita suomalaisia kuten ap ja tuohon Hesarin juttuun kirjoitelleet, joiden elämäntehtävä ja elämänsisältö on rasistisesti haukkua suomalaisia.
Ja huomiota herättävää tuossa Hesarin jutussa tosiaan oli, että yksikään kommenteista liittyen suomalaisiin ei tullut ulkomaalaisilta. Vaan kaikki olivat suomalaisten itsensä vuodattamaa katkeruutta ja vihaa.
Italialaiset myös luulee ettei Debit-kortilla maksavalla ole rahaa.
Masentavinta Suomessa on tosiaan lumihiutalepersut, joiden kommentteja tästäkin langasta löytyy.
Että ihan ulko(nakuinlumiukko)suomalaisena sinä ylempänä ja kaikin puolin parempana ja pyhempänä "allekirjoitat".
B*tch PLEASE!
Ranskassa asiaskasta voidaan pyytää poistumaan kaupasta jos tämä ei käyttäydy iittävän kohteliaasti tai miellytä muuten myyjää. Ranskassa myyjä on kuningas joka päättää onko asiakas sen arvoinen että häntä palvellaan. Täytyy tunnustaa että itselle on käynyt näin ja minua pyydettiin poistumaan kun yritin olla myyjää nokkelampi. Taannoin vaimoni ohjattiin Pariisin muotiliikkeestä ulos vaikka hän on opiskellut Sorbonnessa ja hallitsee kaikki paikalliset kohteliaisuudet.