Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistä itsesi alkamalla yrittäjäksi! Hyvä vai huono idea?

Vierailija
15.01.2024 |

Usein täälläkin saa neuvon, että työttömän pitäisi alkaa yrittäjäksi, ja siten työllistää itsensä. Välillä neuvot on tasoa mieti harrastuksesi pohjalta joku erikoistaitosi ja ala myymään sitä. No, eipä juuri kukaan osta jotain villasukkia tai käsin tehtyjä saviastioita, vaikka kuinka yrittäisi myydä. 

Itse kuitenkin tein laskelmia, että jos alkaisin omassa ammatissani yrittäjäksi ja myisin samaa mitä olen ennen työkseni tehnyt. Tein varsin tarkat laskelmat, ja niiden perusteella en saisi nostettua kolmeen ensimmäiseen vuoteen yrityksestäni yhtään palkkaa, koska aivan välttämättömät alkuinvestoinnit ja pakolliset kuukausikulut (tilojen vuokra täällä Pk-seudulla on aika korkea, nettisivujen ylläpito, muutamat muut alakohtaiset pakolliset kuukausikulut useita satoja euroja) olisivat niin korkeat, että kaikki sisään tuleva raha menisi niiden kattamiseen vähintään ekat kolme vuotta, vaikka ottaisin alkuinvestointeihin jonkun lainankin. Ja tämä laskelma niin, että yrityksessä olisi heti kassavirtaa eli että asiakkaita olisi heti. Siitähän ei ole mitään takeita, todellisuudessa ekat 6 kk voisi mennä ilman kassavirtaa asiakkaita etsiessä ja hankkiessa. Starttirahaa en voisi saada, koska se vääristäisi alan kilpailutilannetta. Työttömyyskorvaus loppuisi toki siinä yrittäjätaipaleen alussa jo.

Joten mitä järkeä on neuvoa työttömiä alkamaan yrittäjäksi?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä neuvoa annakaan kukaan, joka asioista yhtään ymmärtää.

Vierailija
2/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, nyt on vielä epävarmat ajat lähteä yrittäjäksi, kiinnostaisi myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta aion silti yrittää.

Vierailija
4/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yrittäjä 5 vuotta ja koko se aika oli kituuttamista taloudellisesti. Oli helpotus vihdoin osata luopua siitä, vaikka työnä se oli unelmani. Tulipahan kokeiltua, mutta en voi suositella. 

Vierailija
5/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Yritin myydä netissä noita käsin tehtyjä villasukkia, yksiäkään en saanut kaupaksi. 

Vierailija
6/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi löytää se kuuluisa markkinarako

Vierailija
7/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin. 

Vierailija
8/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Yritin myydä netissä noita käsin tehtyjä villasukkia, yksiäkään en saanut kaupaksi. 

paljon hinta

Vierailija
9/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin. 

Kenellä aloittavalla yrittäjällä voi heti olla valmiit asiakkaat? 

Vierailija
10/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työtön ja harrastaa hiihtoa, niin voi alkaa myymään vaikka 5 km hiihtoretkiä lähiladulle. 

Vierailija
11/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö esim. opettamaan muille muille omaa osaamistasi kurssimuodossa? Tässä olisi pienet kulut jos teet vaikka nettikurssin esim. Udemylle tai Skillsharelle. Olisi vielä passiivista tuloa kunhan on kertaalleen luotu kurssi.

Vierailija
12/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla esitiedoilla ehdottomasti EI. Teet itsestäsi työvoimapoliittisesti lainsuojattoman ja menetät oikeuden kaikkiin työttömän tukiin. Businessidean täytyisi olla niin uniikki, että et joudu hakemaan asiakkaita markkinoinnilla vaan suosituksilla ja "puskaradiolla". Tiedän mistä puhun, minusta tuli miljonääri 30 vuotiaana kun myin yritykseni Amerikkalaiselle jättiläiselle kymmenillä miljoonilla. Sain neuvoteltua kilpailukiellon pois työskenneltyäni vuoden ostaneelle yhtiölle. Perustin saman alan (IT) yrityksen uudelleen, sain yli 60% asiakkaista mukaani ja myin yrityksen jälleen 5v päästä, nyt kotimaiselle konsernille. Molemmilla kerroilla kokonaisveroprosentiksi tuli 12%, joka johtuu siitä, että pääomatuloissa voit käyttää hankintahintaolettamaa joka on aivan eri kuin todellinen hankintahinta. MUTTA TOISTAN: ellei businessideasi ole aivan uniikki, niin älä lähde yrittäjäksi

Vierailija
13/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yrittäjä 5 vuotta ja koko se aika oli kituuttamista taloudellisesti. Oli helpotus vihdoin osata luopua siitä, vaikka työnä se oli unelmani. Tulipahan kokeiltua, mutta en voi suositella. 

Ikävä ettei sulla onnistunut, mutta on niitä onnistuneitakin yrittäjiä. Aina kannattaa yrittää tavoitella unelmiaan.

Vierailija
14/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö esim. opettamaan muille muille omaa osaamistasi kurssimuodossa? Tässä olisi pienet kulut jos teet vaikka nettikurssin esim. Udemylle tai Skillsharelle. Olisi vielä passiivista tuloa kunhan on kertaalleen luotu kurssi.

Minun ammatti ja ala ei ole sellaista, että joku tavallinen tallaaja ostaisi jonkun kurssin tai luennon. Koska näitä kursseja ja luentoja saa mm. avoimessa yliopistossa puoli-ilmaiseksi, myös etänä ja samalla osasta niistä kertyy virallisia opintopisteitä. Ap

Vierailija
15/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työtön ja harrastaa hiihtoa, niin voi alkaa myymään vaikka 5 km hiihtoretkiä lähiladulle. 

Saattaa olla että toukokuussa tulot ovat jo melko vähäiset.

Vierailija
16/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjyys on ihan ok, kun asiakkaat ovat varmat. Myyn itse työpanostani vain yhdelle kielikoululle, ja homma on ok. Sama juttu varmaan esimerkiksi ruokaläheteillä.

Vierailija
17/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin laman kynnyksellä kun pienet yritykset on kusessa, en missään nimessä suosittele noilla spekseillä. Itse olin parikymmentä vuotta sitten yrittäjä muutaman vuoden, ja olin sen lopettamisen jälkeen ulosoton asiakas 16 vuotta, eli niin pitkään kun velat vanheni, ja pankkilainaa jonka otin toiminimelle makselen vielä seuraavatkin 10 vuotta. 21 000€ on vielä maksettavaa.

Pitää olla hyvin varma että rahaa alkaa tulla, tai niin että ei ole käytännössä mitään kuluja, tosin työkkärirahat voi menettää.

Vierailija
18/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla esitiedoilla ehdottomasti EI. Teet itsestäsi työvoimapoliittisesti lainsuojattoman ja menetät oikeuden kaikkiin työttömän tukiin. Businessidean täytyisi olla niin uniikki, että et joudu hakemaan asiakkaita markkinoinnilla vaan suosituksilla ja "puskaradiolla". Tiedän mistä puhun, minusta tuli miljonääri 30 vuotiaana kun myin yritykseni Amerikkalaiselle jättiläiselle kymmenillä miljoonilla. Sain neuvoteltua kilpailukiellon pois työskenneltyäni vuoden ostaneelle yhtiölle. Perustin saman alan (IT) yrityksen uudelleen, sain yli 60% asiakkaista mukaani ja myin yrityksen jälleen 5v päästä, nyt kotimaiselle konsernille. Molemmilla kerroilla kokonaisveroprosentiksi tuli 12%, joka johtuu siitä, että pääomatuloissa voit käyttää hankintahintaolettamaa joka on aivan eri kuin todellinen hankintahinta. MUTTA TOISTAN: ellei businessideasi ole aivan uniikki, niin älä lähde yrittäjäksi

Kiitos kommentistasi. Rehellisyyden nimissä selvää on, että. bisnesideani ei ole uniikki saati sitten aivan uniikki. Tuotteistaisin ja myisin omaa osaamistani, sitä jota olen tehnyt työkseni. Se ei kuitenkaan ole mitenkään uniikkia, ei vaikka kuinka ideoisi ja tuotteistaisi. Ap

Vierailija
19/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä ettei sulla onnistunut, mutta on niitä onnistuneitakin yrittäjiä. Aina kannattaa yrittää tavoitella unelmiaan.

Aina kannattaa yrittää? Millä perusteella? Esim minun ennakkolaskelmat osoittaa, että en käytännössä pystyisi nostamaan palkkaa ekan kolmen vuoden aikana. On kuitenkin lapsia elätettävänä jne. Miten päin tuosta saisi, että kannattaa yrittää? Ap

Vierailija
20/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys on ihan ok, kun asiakkaat ovat varmat. Myyn itse työpanostani vain yhdelle kielikoululle, ja homma on ok. Sama juttu varmaan esimerkiksi ruokaläheteillä.

Ruokalähetit saa niin pennosia, että kannattaako edes mainita. Alustatalous ei muutenkaan yleensä tuo sen alaisuudessa toimivalle yrittäjälle elantoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä