Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko tehneet Sitran elämäntapatestin?

Vierailija
15.01.2024 |

Mä tein ja sain tulokseksi n. 5600. Vuoteen 2030 mennessä pitäisi saada 2500. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista? Asumme kerrostalossa, meillä ei ole autoa, olen niin köyhä, ettei mulla ole edes rahaa ostaa juuri mitään. Onko joku päässyt tuohon 2500 kiloon ja miten?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten, että lähes kaikki vinkit maksavat enemmän, tuulisähkö, aurinkopaneelit, lihan ja maidon " korvikkeet" ja niin edelleen. Ei mulla ole varaa olla yhtään ekologisempi.

Juu ei ollut Suomen oloihin sopiva testi. Täällä kun asunto on vähän pakko olla, sitä on melko pakollista lämmittää ja vielä töissäkin pitäisi käydä. Toki jos muuttaisi sinne työpaikalle ja eläisi vain kahviautomaatin tarjoamilla tuotteilla sekä kahvion kekseillä pääsisi tuohon ekologiseen elämään.

Kunhan ne on vegaanisia keksejä/tuotteita ja kahvia ei pidä myöskään juoda. 

Vierailija
42/51 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein. Sain 7800. Aika paljon, vaikka en mielestäni kuluta paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no tässähän on tavoitteena, että kaikki asuvat pienissä pahvilaatikoissa ilman lämmitystä ja syövät ruuaksi kasvatettuja matoja. Tietysti koskaan  matkustamatta yhtään mihinkään. Humpuukia sanon minä. Elämä on elämistä varten.

Ei kuitenkaan suinkaan kaikki. Lampaat karsinaan, jotta eliitti voi jatkaa sikailua. Tämä Sitra on jotain uskomatonta. Älkää ikinä tehkö mitään, mitä nämä kehoittavat.

Vierailija
44/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En ole keski-ikään mennessä päässyt nauttimaan omakotitaloasumisesta, omasta autosta, matkustelusta tai muustakaan keskiluokkaisesta elämäntavasta. Jos yllättäen rikastuisin, niin todellakin laittaisin haisemaan, enkä säästelisi yhtään. Olisi muiden vuoro kitkuttaa.

Vierailija
45/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuisikään päässyt tee enää mitään tuollaisia arviointitestejä, ne on niin kökköjä järjestään. 

Vierailija
46/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono testi, jossa liian vähän vaihtoehtoja tarkan vastauksen antamiseksi

Vierailija
47/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kerran viikossa kaupassa äitini kanssa, meitä on kyydissä silloin neljä henkilöä. Bussilla käyn keskustassa n. kerran viikossa (yht. 40 km). Olenpa paha ympäristön tuhoaja. 

Asumme kerrostalossa, käytämme sähköä noin 1700 kWh/vuosi. Miksi energiankulutusta ei huomioida, vai onko se laskettu jonkin keskiarvon mukaan?

Vähän turha testi.

No, joo. Mulle tuli kauheasti päästöjä siitä, kun en käytä polkupyörää tai kävele koulu- tai työmatkoja, mutta kun ole työelämässä, niin en liiku läheskäännjoka päivä yhtään mihinkään. Kai se sitten saastuttaa 🙂

Vierailija
48/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lapselliset testit, kulutan just niin paljon ku huvittaa. Säästäkää ja kituutelkaa munkin puolesta te ahdistuneet pellet.

Vierailija
49/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5itra on riistäjälafka, lähellä natsia.

Vierailija
50/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 2600 jos laitan kaikki muut todenmukaisesti mutta valitsen kasvisyönnin/vegaaniuden. Jos taas laitan muuten samat mut sekasyönti ja sen mukaiset valinnat (ei päivittäin lihaa kuitenkaan) saan 4100. Eli tää "elämäntapatesti" mittaa siten, että vain vegaaniudella voi saada hyvän tuloksen. Väitän, että mun lihaa ja maitotuotteita sisältävä ruokavalio on aika paljon pienempi paha kuin säännöllinen lento/laivamatkailu ja jatkuva erilaisten tavaroiden shoppailu.

Vie uskottavuden tältä testiltä ihan täysin.

No mutta, tähän liittyvät myös protestit Berliinissä. Maanviljely/karjatalous  halutaan tehdä mahdottomaksi.

Vierailija
51/51 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20000. Työmatkoja yli 100 pv vuodessa.