Oletteko tehneet Sitran elämäntapatestin?
Mä tein ja sain tulokseksi n. 5600. Vuoteen 2030 mennessä pitäisi saada 2500. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista? Asumme kerrostalossa, meillä ei ole autoa, olen niin köyhä, ettei mulla ole edes rahaa ostaa juuri mitään. Onko joku päässyt tuohon 2500 kiloon ja miten?
Kommentit (51)
Tein. Sain 7800. Aika paljon, vaikka en mielestäni kuluta paljon.
Vierailija kirjoitti:
no tässähän on tavoitteena, että kaikki asuvat pienissä pahvilaatikoissa ilman lämmitystä ja syövät ruuaksi kasvatettuja matoja. Tietysti koskaan matkustamatta yhtään mihinkään. Humpuukia sanon minä. Elämä on elämistä varten.
Ei kuitenkaan suinkaan kaikki. Lampaat karsinaan, jotta eliitti voi jatkaa sikailua. Tämä Sitra on jotain uskomatonta. Älkää ikinä tehkö mitään, mitä nämä kehoittavat.
Joo. En ole keski-ikään mennessä päässyt nauttimaan omakotitaloasumisesta, omasta autosta, matkustelusta tai muustakaan keskiluokkaisesta elämäntavasta. Jos yllättäen rikastuisin, niin todellakin laittaisin haisemaan, enkä säästelisi yhtään. Olisi muiden vuoro kitkuttaa.
Eihän aikuisikään päässyt tee enää mitään tuollaisia arviointitestejä, ne on niin kökköjä järjestään.
Huono testi, jossa liian vähän vaihtoehtoja tarkan vastauksen antamiseksi
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran viikossa kaupassa äitini kanssa, meitä on kyydissä silloin neljä henkilöä. Bussilla käyn keskustassa n. kerran viikossa (yht. 40 km). Olenpa paha ympäristön tuhoaja.
Asumme kerrostalossa, käytämme sähköä noin 1700 kWh/vuosi. Miksi energiankulutusta ei huomioida, vai onko se laskettu jonkin keskiarvon mukaan?
Vähän turha testi.
No, joo. Mulle tuli kauheasti päästöjä siitä, kun en käytä polkupyörää tai kävele koulu- tai työmatkoja, mutta kun ole työelämässä, niin en liiku läheskäännjoka päivä yhtään mihinkään. Kai se sitten saastuttaa 🙂
Ei kiinnosta lapselliset testit, kulutan just niin paljon ku huvittaa. Säästäkää ja kituutelkaa munkin puolesta te ahdistuneet pellet.
5itra on riistäjälafka, lähellä natsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 2600 jos laitan kaikki muut todenmukaisesti mutta valitsen kasvisyönnin/vegaaniuden. Jos taas laitan muuten samat mut sekasyönti ja sen mukaiset valinnat (ei päivittäin lihaa kuitenkaan) saan 4100. Eli tää "elämäntapatesti" mittaa siten, että vain vegaaniudella voi saada hyvän tuloksen. Väitän, että mun lihaa ja maitotuotteita sisältävä ruokavalio on aika paljon pienempi paha kuin säännöllinen lento/laivamatkailu ja jatkuva erilaisten tavaroiden shoppailu.
Vie uskottavuden tältä testiltä ihan täysin.
No mutta, tähän liittyvät myös protestit Berliinissä. Maanviljely/karjatalous halutaan tehdä mahdottomaksi.
Yli 20000. Työmatkoja yli 100 pv vuodessa.
Kunhan ne on vegaanisia keksejä/tuotteita ja kahvia ei pidä myöskään juoda.