Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko tehneet Sitran elämäntapatestin?

Vierailija
15.01.2024 |

Mä tein ja sain tulokseksi n. 5600. Vuoteen 2030 mennessä pitäisi saada 2500. En ymmärrä, miten se on edes mahdollista? Asumme kerrostalossa, meillä ei ole autoa, olen niin köyhä, ettei mulla ole edes rahaa ostaa juuri mitään. Onko joku päässyt tuohon 2500 kiloon ja miten?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 255kg CO2e, tämän verran tuli, minusta tämä on hyvä tulos.

Vierailija
22/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa älytön testi. Itselleni testi antoi hälyttäviä lukuja, koska en kävele tai pyöräile työmatkaa. En varmasti, kun siihen menee tunti pyörällä ja kävellen ei sitten kannata lähteä lainkaan. Menen bussilla, Hyi minua.

Surkeat tulokset vaikka asuu viileässä kämpässä, ei autoa ja ostaa kaiken käytettynä. Mitä kummaa vielä pitäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi on varmaan jonkun vihreäpaidan laatima, täyttä skeidaa.

Vierailija
24/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tulokseksi 17000 kun asun yksin sähkölämmitteisessä omakotitalossa.

Vierailija
25/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5003kg CO2e

Näyttää siltä, että sinun pitäisi pienentää hiilijalanjälkeäsi 50% vuoteen 2030 mennessä, jotta elämäntapasi ovat kestävällä tasolla. Aloita muutos ja kokoa suunnitelma sinulle sopivista vinkeistä.

Sitra on kidutusorganisaatio, enkä edes matkusta ulkomaille kuten Sanna Marin

Vierailija
26/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä yksiössä, en omista autoa, en matkusta lentämällä, en syö punaista lihaa, melkein kaiken ostan käytettynä ja vain tarpeeseen ja silti pitäisi pudottaa kulutusta 28%. Lopetan sitten syömisen kokonaan ja pistän sähköt poikki, en oikein keksi mistä muusta voisi kulutusta ruveta vähentämään.

Vierailija
27/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, mä jatkan lentämistä niin kauan kun voin. Mut on se jännä että siinä ei kysytä lapsista mitään. Suurperheethän ovat suurimpia saastuttajia kun tulevaisuuteen katsoo kumulatiivista kertymää. Minä ja kumppanini kuollaan jossain vaiheessa pois eikä meiltä jää jälkipolvia jatkamaan saastuttamista😁

Tää on kyl kieltämättä jännä että lisääntymistä ei huomioida ollenkaan. Oikeastihan tämän maapallon ongelma on ihmispopulaation hallitsematon kasvu josta seuraa kaikki muu. Jos kaikki maat lisääntyisi samalla tavalla kuin suomi niin mitään huolta ei olisi. Joten en suostu syyllistymään omista kulutustottumuksista koska minulla ei ole lapsia eikä tule.

Vierailija
28/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, mä jatkan lentämistä niin kauan kun voin. Mut on se jännä että siinä ei kysytä lapsista mitään. Suurperheethän ovat suurimpia saastuttajia kun tulevaisuuteen katsoo kumulatiivista kertymää. Minä ja kumppanini kuollaan jossain vaiheessa pois eikä meiltä jää jälkipolvia jatkamaan saastuttamista😁

Lapsista ei kysytä koska testi on henkilökohtainen, jokainen tuhoaa maapalloa itse omalta osaltaan.

On henkilökohtainen päätös hankkia lapsia.

Vierailija
29/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3975. Ei autoa, en lentele, ei kesämökkiä, pieni vuokrayksiö. Eli asunnottomaksi telttaan, että pääsen tuon testin tavoitteeseen.

Vierailija
30/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin Ex-PM Marinia ja tulokseksi sain 25113kg CO2e

Näyttää siltä, että sinun pitäisi pienentää hiilijalanjälkeäsi 90% vuoteen 2030 mennessä, jotta elämäntapasi ovat kestävällä tasolla.

Vierailija
31/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä muuten, että lähes kaikki vinkit maksavat enemmän, tuulisähkö, aurinkopaneelit, lihan ja maidon " korvikkeet" ja niin edelleen. Ei mulla ole varaa olla yhtään ekologisempi.

Vierailija
32/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tehdä testi joka olisi kunnolla ja yksityiskohtaisesti laadittu. Mitään merkitystä ei ole kysyä: ostatko tarpeeseen ym. Ei kysytä energian kulutusta tms, eikä joissain kysymyksissä edes ole käypäistä vaihtoehtoa.

Vierailija
33/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 2600 jos laitan kaikki muut todenmukaisesti mutta valitsen kasvisyönnin/vegaaniuden. Jos taas laitan muuten samat mut sekasyönti ja sen mukaiset valinnat (ei päivittäin lihaa kuitenkaan) saan 4100. Eli tää "elämäntapatesti" mittaa siten, että vain vegaaniudella voi saada hyvän tuloksen. Väitän, että mun lihaa ja maitotuotteita sisältävä ruokavalio on aika paljon pienempi paha kuin säännöllinen lento/laivamatkailu ja jatkuva erilaisten tavaroiden shoppailu.

Vie uskottavuden tältä testiltä ihan täysin.

Vierailija
34/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista ei kysytä koska testi on henkilökohtainen, jokainen tuhoaa maapalloa itse omalta osaltaan.

Niin on, mutta ne lapset itse päättävät aikanaan miten kuluttavat. He ovat omia yksilöitään. Olemmehan me kaikki vanhempiemme lapsia, eivät he ole meidän kulutukseemme syypäitä, ainoastaan omaansa.

Vierailija
35/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4700. Ruokavaliota ois helpoin muuttaa, kun töissä on pakko käydä ja jossain asuakin. Eläkkeellä sit putoaa, kun muutan etelään, niin ei tarvi kämppää lämmitellä.

Vierailija
36/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta ne lapset itse päättävät aikanaan miten kuluttavat. He ovat omia yksilöitään. Olemmehan me kaikki vanhempiemme lapsia, eivät he ole meidän kulutukseemme syypäitä, ainoastaan omaansa.

Mutta niiden lapsien kulutusta ei ole jos he eivät ole ikinä edes syntyneet. 

Vierailija
37/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ni

Toki, mutta ei se niiden ei-vanhempien päästöihin vaikuta.

Vierailija
38/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maailma sillä pelastu, vaikka muuttaisin mitä.

Vierailija
39/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa älytön testi. Itselleni testi antoi hälyttäviä lukuja, koska en kävele tai pyöräile työmatkaa. En varmasti, kun siihen menee tunti pyörällä ja kävellen ei sitten kannata lähteä lainkaan. Menen bussilla, Hyi minua.

Surkeat tulokset vaikka asuu viileässä kämpässä, ei autoa ja ostaa kaiken käytettynä. Mitä kummaa vielä pitäisi?

Entä, jos pyöräileekin osan vuotta eli pyöräilykauden? Sellaista vaihtoehtoa ei tarjonnut. 

Juu, ei todellakaan varteenotettava testi. 

Vierailija
40/51 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten, että lähes kaikki vinkit maksavat enemmän, tuulisähkö, aurinkopaneelit, lihan ja maidon " korvikkeet" ja niin edelleen. Ei mulla ole varaa olla yhtään ekologisempi.

Juu ei ollut Suomen oloihin sopiva testi. Täällä kun asunto on vähän pakko olla, sitä on melko pakollista lämmittää ja vielä töissäkin pitäisi käydä. Toki jos muuttaisi sinne työpaikalle ja eläisi vain kahviautomaatin tarjoamilla tuotteilla sekä kahvion kekseillä pääsisi tuohon ekologiseen elämään.