Mirena vai kohdun limakalvon poltto runsaisiin kuukautisiin?
Olen keski-ikäinen nainen, lapsiluku täynnä. Ongelmana rauta-arvojen heittely menkkojen takia. Olen lukenut kaikkia sivuvaikutuksia Mirenasta ja en kaipaa mielialanvaihteluja yhtään.
Kohdunpoistoon en ihan ole valmis, mutta onko kellään kokemuksia kohdun limakalvon poistosta?
Kommentit (24)
Mirenan haittavaikutukset lienevät kuitenkin melko harvinaisia.
Kokeilin itse ensin keltarauhashormonia sisältäviä pillereitä, ja kun niistä ei tullut pientä päänsärkyä kummempia sivuvaikutuksia, niin otin Mirenan. Nykyään, vuosi laittamisen jälkeen, tulee vain hieman punaista väriä. Sivuvaikutuksia ei ole ollut.
45+ vuotiaalle Mirenan hyvä puoli on, että se toimii vaihdevuosissa estrogeenihoidon tukena. Esteogeeni lisää kohdun limakalvon kasvua ja keltarauhashormoni vähentää sitä. En tiedä, onko limakalvon poltolla vaikutusta vaihdevuosien estrogenihoitoon. Ehkä se toimii samalla tavalla kuin Mirena.
Minulle tehtiin nukutuksessa kohdun lämpökäsittely ja sterilisaatio samaan aikaan. Kuukautiset minulla oli vielä noin 6kk toimenpiteen jälkeen ja sen jälkeen loppui. Noin 3 vuotta toimenpiteen jälkeen alkoi tiputteluvuoto ja kuukautiset palasi, mutta eri mittaluokassa; ennen vuosin 7-10 pv runsaasti, nyt vuodan 3-4pv niin, että pärjään pikkuhousunsuojalla. Mutta ne kivut...Runsaista vuodoista huolimatta en ollut koskaan kärsinyt kuukautiskuvuista, mutta nyt sattuu senkin edestä. Vedän 3-4pv aamusta iltaan särkylääkekomboja ja pameja, koska ne rentouttavat lihaksia.
Kuukautisten uudelleen alkaminen ja kova kipu oli aika pettymyksiä, koska näistä ei tutkimusten ja toimenpiteiden aikana kerrottu minulle mitään.
Summa summarum; kun pääsin yli kuukautisten alkamisen aiheuttamasta pettymyksestä niin voin todeta, että syön mielummin kipulääkkeitä 3-4pv ja vuodan näin kuin palaisin ikinä takaisin vanhaan.
Kuka gynekologi sulla oli jos saa kysyä? Olen tuon vika kommentoija, epäonnistuneen termoablaation läpikäynyt. Terveystalo väittää ettei mun vaivat johdu toimenpiteestä vaan ovat esim suolisto-oireita.
Minulle on tehty kohdun lämpöpallohoito jo 20 vuotta sitten runsaiden vuotojen vuoksi ja myös alhainen rauta-arvon.Toipuminen hoidosta ei sujunut, kuten olisi pitänyt. Vuotoa oli runsaasti ja pitkään toimenpiteen jälkeen. Useita poliklinikkakäyntejä ja kohdun poistoakin väläyteltiin.
Sitten parin kuukauden jälkeen tilanne parani ja jatkuva tiputtelu lakkasi. Näin jälkeenpäin olin tyytyväinen, kun vuodot niukkenivat ja ei tarvinnut pitää siteen lisäksi tamponia.