Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena vai kohdun limakalvon poltto runsaisiin kuukautisiin?

Vierailija
14.01.2024 |

Olen keski-ikäinen nainen, lapsiluku täynnä. Ongelmana rauta-arvojen heittely menkkojen takia. Olen lukenut kaikkia sivuvaikutuksia Mirenasta ja en kaipaa mielialanvaihteluja yhtään.

Kohdunpoistoon en ihan ole valmis, mutta onko kellään kokemuksia kohdun limakalvon poistosta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cyklokapron kokeiltu?

Vierailija
2/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena laitettiin samaan vaivaan, +15kg, akne ja hiukset harveni. Kohdun limakalvon poistosta ei kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hormoniarvot tutkittu? Esim Humap tai Dutch. https://www.hormonia.fi/dutch-testi

Kuulostaa siltä, että sinulla saattaa olla hormoneissa joku asia vikurallaan. Siihen voi ehkä vaikuttaa. Toinen mikä voi aiheuttaa kovaa vuotoa on kohdun sisäiset myoomat - oletko milloin viimeksi käynyt gynellä? Itselläni poistettiin myooma ja helpotti tilannetta merkittävästi. Sellainen värkki työnnettiin alapäästä sisään ja se "sahasi" sen sileälihaskasvaimen pois. Oli aika kevyt toimenpide. 

Vierailija
4/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Mirena ja olen tykännyt kovasti. Olen 46-vuotias. Kuukautiset jäivät käytännössä kokonaan pois. Välillä tulee pari päivää tuhrua. Aiemmin vuosin 7 vrk kuin härän kurkusta (synnyttäneiden kuukuppia tyhjensin monesti per päivä ja silti piti vielä yöside olla varmuudeksi myös). Tää on ihan taivas sen jälkeen. Itselläni en tunnista muita sivuoireita kuukautisten poisjäännin lisäksi.

Ensi vuonna varmaan pitäisi vaihtaa tuo vekotin. Ja ihan varmasti otan uuden,jos saan. 

Vierailija
5/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cyklokapron kokeiltu?

On, se tekee tosin oksettavaa oloa. 

Vierailija
6/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin täysillä limakalvon thermoablaation tuloksista.

Ennen menkat oli sellaiset että pelotti kotoa poistua ylivuotojen pelossa. Nykyään menisi päivä samalla siteellä jos ei hygienian vuoksi vaihtaisi. 

Raskaaksi ei saa tuon jälkeen enää tulla, on vaarallista. Mulla oli sterilisaatio jo ennestään joten ei ollut väliä.

Vierailija
7/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvon poltto. 3,5 vuotta jo kokonaan ilman kuukautisia. Parasta! Mirenasta en tykännyt, vuoto oli niukkaa, mutta kesti kauan ja kuukautisten aikaan oli aina päänsärky 

Vierailija
8/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ensin mirenan, toimenpiteessä kuitenkin isommat riskit kompilkaatioille. Kierukan saa aina pois.

Vierailija
9/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin Mirena runsaiden kuukautisten takia kun olin 47. Aina olin vannonut etten kierukkaa ota ikinä.

Mutta 2 viikkoa oli pientä vuotoa, sitten loppui kuukautiset kokonaan eikä sivuvaikutuksia. Kaduttaa vaan etten aiemmin ottanut.

Vierailija
10/24 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Mielialoihinkaan ei ole vaikuttanut mitenkään.

Vierailija
11/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termoablaatiosta kyselen sen läpikäyneiltä.

MIltä itse toimenpide tuntui ja nimenomaan poltto-osuus? Oliko kipuja. Minulle tehdään se kohdunkaulan puudutuksessa + esilääkitys, koitan nyt valmistautua henkisesti. Sen tiedän, että kotona sitten mitä luultavimmin on eniten kipuja ja gyne sanoi että saan siihen sitten sairaalasta kunnon kipulääkkeet mukaan.

Hysteroskopian olen jo käynyt läpi eikä se ollut kovinkaan paha toimenpide. Vähän nippaisi kun se instrumentti vietiin kohdunkaulakanavaa pitkin ja itse toimepide sitten (polyypin poisto) parissa kohtaa kirpaisi, vähän kuin keskikovat kuukautiskivut. Johtui kuulemma kohdun supistelusta. Ei ollut paha ainakaan omalla kohdalla.

Jos siis joku on nämä molemmat toimenpiteet jo käynyt läpi, niin mitä eroa tuntemusten suhteen.

Aloitan sitten minipillerit termoablaation jälkeen ehkäisyksi.

Vierailija
12/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
13/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
14/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan vielä

Vierailija
15/24 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä nostan ja toivon, jos joku olisi käynyt molemmat läpi ja osaisi kuvata tuntemuksia hysteroskopia vs. termoablaatio

jos ei tule, niin varmaan sitten itse pakko tulla kertomaan jahka toimenpiteet minulla läpikäyty

Vierailija
16/24 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle termoablaatio tehty 3/23. Toimenpide tehtiin nukutuksessa (samalla poistettiin sopimaton kierukka, tehtiin kohdun kaavinta sekä sterilisaatio)  joten toimenpide itsessään ei tietenkään sattunut. Leikkauksen jälkeen kun pökkyrästä selvisin, olin aika kipeä. Sairaalasta sai hyvät särkylääkkeet ja ehkä pari päivää oli vähän kipeä ja väsynyt. Äkkiä siitä tokeni. Jälkivuoto minulla kesti aika kauan. Valitettavasti kuukautiset ei jääneet pois, seuraavat tuli kellontarkasti kierron mukaan. Vuodon määrä on jonkinverran niukentunut, kesto ei muuttunut 7 päivästä. Kuukautiskipujen väittäisin hieman koventuneen. 

Vierailija
17/24 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirena laitettiin samaan vaivaan, +15kg, akne ja hiukset harveni. Kohdun limakalvon poistosta ei kokemusta.

Oletko satavarma, ettei johdu jostain muusta? Olisin 7 kilon kohdalla poistttanut.

Vierailija
18/24 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle termoablaatio tehty 3/23. Toimenpide tehtiin nukutuksessa (samalla poistettiin sopimaton kierukka, tehtiin kohdun kaavinta sekä sterilisaatio)  joten toimenpide itsessään ei tietenkään sattunut. Leikkauksen jälkeen kun pökkyrästä selvisin, olin aika kipeä. Sairaalasta sai hyvät särkylääkkeet ja ehkä pari päivää oli vähän kipeä ja väsynyt. Äkkiä siitä tokeni. Jälkivuoto minulla kesti aika kauan. Valitettavasti kuukautiset ei jääneet pois, seuraavat tuli kellontarkasti kierron mukaan. Vuodon määrä on jonkinverran niukentunut, kesto ei muuttunut 7 päivästä. Kuukautiskipujen väittäisin hieman koventuneen. 

Kiitos vastauksesta. Mahtoiko kohdallasi toipumisvaihessa sterilointikin aiheuttaa kipuja osaltaan? Kiva tietää, että ei sentään ole tiedossa välttämättä mitään kauheaa kärsimysten tietä.

Aika motivoitunut tässä on kestämään pienenkin lisäepämukavuuden.  Harmi ettei etukäteen tiedä kuuluuko itse siihen isoon ryhmään jolle auttaa, vai siihen, jolle ei auta, mutta lopulta ihan sama, koska sitten jälkimmäisessä tapauksessa poistetaan kohtu. Muuten voi tulla pahempia tervysongelmia noiden vuotojen takia.

Vierailija
19/24 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, mulle on tehty termoablaatio -23. Se pilasi mun terveyden. Polyyppeja oli poistettu kahteen otteeseen aikaisemmin ja ne vaikutti positiivisesti elämään. Kuukautisvuoto oli kestoltaan 3-5 päivää, 3 kovaa ja 2 niukempaa. Termoablaatio itsessään ei meinannut onnistua, ja lopulta onnistuessaan aiheutti kovan kivun vasemmalle puolelle lantiota ja säteili jalkaan. Illalla olo oli paha. Jälkivuoto kesti 4 -5 viikkoa ja ekat kuukautiset olivat todella kipeät ja vuotoa oli 10-14 vrk. Se ei siis loppunut ikinä, vaan pitkittyi ja kivut pahenivat. Syy oli se ettei kaikkea limakalvoa saatu kohdusta pois. Kannattaa ottaa riskeistä kunnolla selvää. Tsemppiä!

Vierailija
20/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin (kirjoittaja viestistä 11), kiitos viimeisellekin termoablaatiosta kertoneelle, totta on, että tuokaan toimenpide ei ole riskitön ja siksi sitä varmaan suositellaan vasta ennen kohdunpoistoon joutumista). Gyne  aika hyvin selvitti mitä ongelmia voi tulla. Omalla kohdalla oli kyllä selvänä sekin, että tuo jos ei onistu, niin sitten kohdunpoisto, joten siltä osin minua ei mietityttännyt toimenpiteen mahdolliset haitat, koska niiden tullessa olisi sitten päädytty ottamaan koko kohtu pois. Toiveissa oli, että termoablaatio toisi helpotuksen vaihdevuosiin asti. Mutta....

näinhän siinä kävi, että elämä on yllätyksiä täynnä. Toimenpidettä ennen huomattiin, että kohdussani ollut myooma oli intoutunut kasvamaan ja olikin nyt sen verran suuri, että esti koko toimenpiteen. Nyt sitten on tulossa myooman kirurginen poisto leikkauksessa (hysteroskopiapoistoon se ei sovi (ei tietenkään... minun tuuriani)). Gynekologi arveli, että tuo voi auttaa koko vuoto-ongelmaan, joten tosiaan nyt sitten leikkaus ja sitten toivotaan parasta. Vaihtareista ei minkäänlaista merkkiä, joten sieltäkään ei apuja minulle ja kuihtumisapuja myoomalleni tule.

sellaisia käänteitä... täytyy sanoa, että jos kuukautiseni saadaan kuriin nyt leikkauksen kautta, niin ei tule ikävä niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä