Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF-hoitojen aloitus ja opetusharjoittelu?

Vierailija
14.01.2024 |

Löytyykö täältä koeputkihedelmöityshoidoissa käyneitä ihmisiä? Toivoisin, että voisin kuulla kokemuksia siitä, ovatko hoidot henkisesti rankkoja. Aloitin jo Procrenin. Minulla ajoittuisi hoitojen aloitus ja opintojen tärkeä opetusharjoittelu juuri samalla keväällä. Miten arvioisitte sitä, onko tämä liian kuormittava kombo? Kiitos

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä liian kuormittavaa. Tunteet voivat vaihdella eli varaudu itkuisuuteen. Muuten fyysisesti ei pitäisi olla mahdotonta.

Motivaatio on tärkeää eli jos haluat tehdä opetusharjoittelun, eivät hormonit varmaan estä. Jos tekisit vastentahtoisesti, hormonit voisivat lisätä epätoivoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Harjoittelu ja hoidot olisivat eri paikkakunnilla, olisiko se este? Kuinka paljon hoidot ylipäätään vaativat käymistä sairaalassa? Motivaatiosta olen täysin samaa mieltä.

Ap

Vierailija
4/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Harjoittelu ja hoidot olisivat eri paikkakunnilla, olisiko se este? Kuinka paljon hoidot ylipäätään vaativat käymistä sairaalassa? Motivaatiosta olen täysin samaa mieltä.

Ap

Eikö prosessia ole käyty läpi kanssasi vaikka aloitit jo Procrenin? Oma hoitosuunnitelmani: Procrenin jälkeen ultra vuodon alettua viimeistään kierron 6. päivänä, sitten simulaatiohoito, kontrolliultra, punktio ja siirto - yhteensä siis neljä käyntikertaa, minkä jälkeen jatkot tietysti sen mukaan jääkö pakkaseen alkioita tai johtaako siirto raskauteen.

Hankalaa tässä on se, ettei käyntien tarkkoja ajankohtia pysty ennalta tietämään.

Vierailija
5/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö prosessia ole käyty läpi kanssasi vaikka aloitit jo Procrenin? Oma hoitosuunnitelmani: Procrenin jälkeen ultra vuodon alettua viimeistään kierron 6. päivänä, sitten simulaatiohoito, kontrolliultra, punktio ja siirto - yhteensä siis neljä käyntikertaa, minkä jälkeen jatkot tietysti sen mukaan jääkö pakkaseen alkioita tai johtaako siirto raskauteen.

Hankalaa tässä on se, ettei käyntien tarkkoja ajankohtia pysty ennalta tietämään.

Kiitos! Lääkäri sanoi, että käydään prosessi läpi vasta hoidon suunnittelukäynnillä, joka on minulla kuukauden päästä. Hankalaa tosiaan jos ajankohtia ei voi määrittää, koska harjoittelun arviointi on todella tiukkaa ja poissaoloja ei saa olla.

Ps. Mistä muuten tietää, että missä vaiheessa kierto menee? Eikö Procren sekoita sen?

Ap

Vierailija
6/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä lukee, että pistoshoidon aikana tehdään monta ultraäänitutkimusta. Kuinka monta kertaa kävitte ultrassa piikitysten aikana? Kun seurataan munarakkuloiden kasvua...

Ap

Vierailija
7/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos! Lääkäri sanoi, että käydään prosessi läpi vasta hoidon suunnittelukäynnillä, joka on minulla kuukauden päästä. Hankalaa tosiaan jos aja

Näin olen myös ymmärtänyt, että Procrenin jälkeen kuukautiset saattavat jäädä pois tai viivästyä.

Punktiosta tulee kaksi päivää saikkua: toimenpidepäivä ja sitä seuraava päivä. Jos hoidot toteutetaan julkisella niin kaikki tehdään tietysti virka-aikana, ja jos pitää vielä eri paikkakunnalle matkustaa, niin voihan tuo olla haastavaa sovittaa yhteen harjoittelusi kanssa.

Vierailija
8/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, julkisella tehdään. Ei olisi varaa yksityiseen näin opiskelijana. Joudun kai punnitsemaan harjoittelun ja hoitojen väliltä.. Tilanne on vaikea, koska minulla on ärhäkkä endometrioosi.

Ap

Vierailija
9/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin hoidot, koska naisen biologia ei odota.

Vierailija
10/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä lukee, että pistoshoidon aikana tehdään monta ultraäänitutkimusta. Kuinka monta kertaa kävitte ultrassa piikitysten aikana? Kun seurataan munarakkuloiden kasvua...

Ap

Nostan vielä tätä kysymystä.

Ap

Vierailija
11/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu avoimesti tilanteestasi ohjaavalle opettajalle, aina nämä laitetaan järjestymään. 

Vierailija
12/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nostan vielä tätä kysymystä.

Ap

Itselläni ultria on suunniteltu kaksi: ensin tarkistetaan, onko Procren toiminut, sitten alkavat hormonipistokset ja noin viikon päästä tarkistetaan, kuinka munarakkulat ovat kehittyneet ja kauanko stimulaatiota jatketaan.

Vierailija
13/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityshoitojen aikana tulisi pyrkiä minimoimaan stressi. Oletko huomioinut tämän?

Vierailija
14/31 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu avoimesti tilanteestasi ohjaavalle opettajalle, aina nämä laitetaan järjestymään. 

Vierailija
15/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan mahdollista, keskittyisin täysillä hoitojen onnistumiseen. Saattaa olla tarve käydä tiheästikin, kun rakkuloiden kokoa seurataan, ja tämä on hyvä asia, jotta olosuhteet ovat varmasti mahdollisimman otolliset onnistumisen kannalta. Etänä pystyy ihan hyvin työskentelemään vaikka punktiopäivänäkin iltapäivästä, mutta en ehkä ottaisi paikan päällä tehtävää harjoittelua toisella paikkakunnalla.

Riippuu tietysti, miten tunneihminen olet, mutta kyllä nuo pistettävät hormonit ja tilanne saa varmasti kenet vaan aika herkille. Alkionsiirron jälkeen minä ainakin roikuin parkuen ihanan hoitajan kaulassa (ikuisesti kiitollinen hänelle ja muulle ihanalle henkilökunnalla).

t. Onnistunut ICSI ja tytär 3 v 😊

Vierailija
16/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin IVF elokuussa 1999 ja tuloksena upeat kaksostytöt. Olin samalla aloittamassa uudessa työssä. Ei mitään ongelmia kun ei ongelmia kehitellyt. Kyllä se onnistuu <3 

Vierailija
17/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seurattiin ultralla aika monta kertaa, koska PCO saattaa vetää överiksi munasolujen kasvun. Ehdin pistää noita hormoneita jo aiemmin kun tehtiin ovulaation induktioita toiseen hoitoon (inseminaatio) ja mulle ne ei tuntunut aiheuttavan mitään kummallisia oloja. Vatsaa vähän turvotti, kuten kk-kierrossa usein muutenkin. 

Mulle IVF tehtiin ns omaan kiertoon, eli mulla on PCOn takia pitkä kierto 35-36 pvää ja ovulaatiota alettiin yrittää sen normaaliin kohtaan ilman mitään ns jarruja ja kierron buuttausta etukäteen, koska mulla oli yleensä johtofolli kasvamassa muttei millään menny loppuun asti ja irronnut. Eli näitä hoitoprotokollia on yhtä monta kuin ihmisiä. Julkisella koin että ovulaation induktion ongelma oli se, että mun rytmiä koitettiin ajaa väkisin siihen 24-päiväiseen kiertoon. 

hurja määrä hyviä munasoluja saatiin poimittua ja suuri osa kehittyi alkioiksi, vaikka olenkin tällänen yli 40v. Poika tuli ekasta tuoresiirrosta. Onnea matkaan sulla ja jätä harjoittelun murheet murehtimatta, se järjestyy ja on vain elämää, että on muutakin. 

Vierailija
18/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon kiitoksia kaikille vastanneille. :)

Olen odottanut hoitoja paljon, ajattelen niitä päivittäin. En tiedä voinko enää perääntyä henkisesti niistä.

Ap

Vierailija
19/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin IVF elokuussa 1999 ja tuloksena upeat kaksostytöt. Olin samalla aloittamassa uudessa työssä. Ei mitään ongelmia kun ei ongelmia kehitellyt. Kyllä se onnistuu <3 

Monennestako ivf-kerrasta onnistui? Siirrettiinkö kaksi alkiota yhtä aikaa?

T. myös hoidoissa ja toivon kaksosia

Vierailija
20/31 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin ihan normaalisti töissä ivf-hoidon aikana, poislukien pari päivää saikkua keruun jälkeen. Olen töissä sairaalassa ja oli kyllä hankalaa kesken työpäivän päästä tutkimuksiin varsinkin, kun ajat tulevat niin lyhyellä varoitusajalla. Mutta muista pyytää saikkulaput kaikista käynneistä ja toimitat ne työnantajalle. Voisi olla myös järkevää varoittaa etukäteen, että joudut olemaan jonkin verran poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan