Saako tavallinen tallaaja vastinetta rahoille ammattiliitosta?
Kovat jäsenmaksut pienituloiselle. Joo saa tukea ongelmatilanteissa, mutta kuinka usein niitä ongelmia sitten tulee tavalliselle työntekijälle? Edut ja alennukset majoituspalveluista yms ei kiinnosta.
Kommentit (72)
Työantaja päätti muuttaa tulospalkkioiden maksua niin, että äitiysloman vuoksi menetin ne kokonaan ko. vuodelta. Liiton lakimiehen avustuksella sain ne kuitenkin maksuun. Oli ihan merkittävä summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä vastannut, miksi kuuluvat kalliimpiin kassoihin, kun täysin saman tuen saa kuulumalla halvempaan?
Koska moni luulee, että vaihtoehdot ovat YTK tai ammattiliitto. Ei ymmärretä, että oman alan kassa on todennäköisesti edullisempi kuin YTK.
Tässä kassojen jäsenmaksut vuodelle 2024: https://www.tyj.fi/news/tyottomyyskassojen-jasenmaksut-on-vahvistettu-e…
Kaikki korkeakoulutetut esimerkiksi pääsevät tuohon opetus ja tiede - kassaan. Tosi moni kassa on väljentänyt paljon kuulumisen ehtoja.
Liiton edut ovat aika mitättömät hintaan nähden. Toki jos itse ei oikein osaa asioita, niin sitten liitto toki tukee. Mutta ei liittokaan muita kuin selviä riitoja vie oikeuteen ja nämä tapaukset voisi viedä ihan ilman liittoakin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Työantaja päätti muuttaa tulospalkkioiden maksua niin, että äitiysloman vuoksi menetin ne kokonaan ko. vuodelta. Liiton lakimiehen avustuksella sain ne kuitenkin maksuun. Oli ihan merkittävä summa.
Itsellä oli samantyyppinen homma ja palkkasin ihan itse lakimiehen. Maksoi n. 750 euroa ja sai asian hoidettua ja toki sovitteli niin, että lopulta työnantaja korvasi tuon takaisin.
Kuuluin 20v oaj:n ja erosin siitä viime vuonna. En saanut kesältä ansiosidonnaista, koska joku muotoseikka. Vaihdoin koko kassaan. Virka on ja jos jotakin kautta saavat pois potkittua niin lähden jo mielelläni. Ihan turha lafka se oaj, samat onnettomat korotukset tulee ilmankin. Ei mitään hyötyä itselleni ja todella kallis. Nuorena opettajana ehkä, mutta munattomia ne siellä ovat, se on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mitään etua joten ei kannata kuulua. Jos asuu isossa kaupungissa jossa liitto järjestää runsaasti tapahtumia ja haluaa ostaa sellaista mihin liiton jäsen saa etua, niin silloin just ja just kannattaa kuulua. Erittäin epätodennäköistä että perus työntekijä tarvitsisi liiton oikeudellista apua koskaan.
Minkälaisia tapahtumia liitot järjestää? Jotain huvituksia vai poliittisia?
Melkein kaikilla liitoilla on kurssikeskus ja isoimmissa kaupungeissa rantasaunoja. Niissä sitten "kurssitetaan" eli puhutaan pari tuntia jostain työehtosopimuksesta tms ja sen jälkeen syödään ja saunotaan. Näitä "kurssipäiviä" pidetään myös kylpylöissä. Liitot järjestää myös perhepäiviä jolloin koko perhe pääsee halvalla huvipuistoon tiettynä päivänä, ja jotkut liitot tarjoaa Finnkino lippuja jäsenilleen halvemmalla yms.
Taas tässäkin ketjussa nähdään, että oikeistolaisten päämäärä on lyödä köyhää. Ammattiliittojen tuomat KIISTATTOMAT edut kielletään, ja niitä vastaan hyökätään jatkuvasti. On varmasti pääasia tällä palstalla, kaikki palkatut kätyrit hyökkäävät AINA ammattiliittoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh työehtosopimukset liitto neuvottelee ja systeemi romahtaa, jos ihmiset eivät kuulu enää liittoon. Jonka vuoksi semmosta propagandaa onkin tarjolla, missä yritetään mustamaalata liittoon kuulumista.
Jos liitot lopetettaisiin, niin nämä tolvanat kuvittelevat, että työolot paranisivat ja toki se Loismaan liitto neuvottelisi paremmat edut.
Siellä ne liitot näyttävät neuvottelevan ihan hyvin ilman minun jäsenmaksujanikin.
Ymmärsitkö lukemaasi ollenkaan?
Kyllä. Ymmärsitkö sinä, vai väitätkö että liitot eivät enää neuvottele koska en ole jäsen?
Et näköjään. Komme
Montako liittoa on lopettanut toimintansa koska minä en ole niiden jäsen?
Vierailija kirjoitti:
Tavalliselle tallaajalle suosittelen edelleen liittoon kuulumista. Jos et ymmärrä mitä muutoksia nykyinen hallitus on työntekijän asemaan tekemässä ja miksi niin suosittelisin tutustumaan tilanteeseen.
Aika yksin on työntekijä tilanteessa jossa työnantaja ei toimi reilusti. Liiton jäsenyydestä on sellaisessa tilanteessa apua.
Miksi otat vakuutuksen kun niin harva sitä kuitenkin tarvitsee? Ai niin, siksi.
Nimenomaan. Otan oikeusturvavakuutuksen, en kuulu mihinkään riistäjäliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppilinen nykynuoren käsitys aiheesta.
Ammattiliitto ei ole mikään tarjolla oleva palvelu, kuten vakuutusyhtiö tms. vaan se palkansaajien itse muodostama organisaatio, kuten palkanmaksajillakin on omansa.
Suomalaisessa työelämässä liitoilla ja liittojen välillä tehdyillä sopimuksilla on niin pitkä ja perustavaa laatua oleva merkitys, että ne vaikuttavat merkittävästi jokaiseen palkansaajaan, halusi sitä tai ei. Kukaan ei voi sanoa, että "neuvottelen itse omat sopimukseni" koska se ympäristö, työlainsäädäntö, alakohtaiset peruskäytännöt jne. vaikuttavat sen "henkilökohtaisen itse neuvotellun sopimuksen" lähtökohtaan niin suuresti, että ei siinä itse tarvitse eikä oikein edes ole mitään erityistä neuvoteltavaa.
Siitä ei pääse millään argumentilla mihinkään, että varsinkin jonkin suuremman organisaation työntekijä, joka antaa kavereiden maksaa jäsenmaksut, on vapaamatkustaja ja loinen.
Ei, vaan ihminen joka antaa tyhmien maksaa itsensäkin puolesta on älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Ilman liiton jäsenyyttä sinulta viedään kaikki työelämän edut mukaanlukien irtisanomissuoja, työttömyysturva, TES.
Ja koska moni tollero on jo mennyt siihen lankaan ettei kuulu liittoon, nyt nämä ollaan viemässä kaikilta.
Etujen hankintaan meni sata vuotta. Ne menetetään vuodessa kiitos ap:n kaltaisten vapaamatkustajien.
Mutta ei toki taistelutta.
En ole koskaan ollut minkään liiton jäsen, ja minulla on nuo kaikki edut. Olet siis yksiselitteisesti väärässä.
Koska moni luulee, että vaihtoehdot ovat YTK tai ammattiliitto. Ei ymmärretä, että oman alan kassa on todennäköisesti edullisempi kuin YTK.
Tässä kassojen jäsenmaksut vuodelle 2024: https://www.tyj.fi/news/tyottomyyskassojen-jasenmaksut-on-vahvistettu-e…