Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko teille ehdoton ei, jos kumppanilla ei ole omia hampaita?

Vierailija
13.01.2024 |

Menettänyt onnettomuudessa etuhampaita. Käyttää tekohampaita. Kyseessä reilu 30-vuotias.

Hampaattomuus, ehdoton ei?

Vaihtoehdot

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥺😭

Vierailija
2/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi, jos olisi jääkiekkomiljonääri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään olisi. Kuka tahansa meistä voi kaatua tuolla pihalla ja katkaista hampaansa. 

Vierailija
4/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnettomuudessa menettänyt, se on ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Jos hampaat on poistettu reikiintymisen tai itse aiheutetun iensairauden takia, en haluaisi pitää tällaista ihmistä edes kaverina. Hyi olkoon.

Vierailija
5/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos onnettomuudessa menettänyt, se on ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Jos hampaat on poistettu reikiintymisen tai itse aiheutetun iensairauden takia, en haluaisi pitää tällaista ihmistä edes kaverina. Hyi olkoon.

Mitä jos hammasluusto on perinnöllisesti niin surkeaa, että hampaat täynnä reikiä? Siitäkin huolimatta, että niitä hoitaa ja käy vuosittain hammaslääkärissä.

Vierailija
6/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pinnallista. 😀 Jos olisi huumeidenkäyttäjä tms. niin en sekaantuisi. Jos muuten normaali, asiallinen jne. Ei olisi niinkään väliä. 

Vierailija
7/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hammasluusto on perinnöllisesti niin surkeaa, että hampaat täynnä reikiä? Siitäkin huolimatta, että niitä hoitaa ja käy vuosittain hammaslääkärissä.

Vakavat kiilteen kehityshäiriöt ovat hyvin harvinaisia varsinkin etuhampaissa. Ongelma voisi selittyä syljen erityksen häiriönä, mutta harvoin sekään on niin vakava että se johtaisi (etu)hampaiden menetykseen.

Tietysti kaikki kariessankarit selittelevät itselleen plakki vilkkuen, miten huonot hampaat ovat perineet. Hampaan rakenteessa on melko vähän geneettistä vaihtelua.

Aina on mukavaa syyttää ongelmasta jotain muuta kuin itseään. Suomalaiset ovat todella huonoja hyväksymään sitä tosiasiaa, että ovat pitkälti itse vastuussa terveydestään ja erityisesti suun terveydestä. En kaipaa tällaisia ihmisiä ympärilleni. Se on tietysti sääli, jos äiti ja isä eivät opettaneet harjaamaan hampaita ja karkkia tarjottiin hyvin pienenä. Vastuuttomat vanhemmat voivat aiheuttaa uskomatonta tuhoa lapsensa hampaille. No, ainakin tyhmyys periytyy.

Vierailija
8/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei haittaisi, enkä usko, että suurinta osaa muistakaan haittaisi. Ikävää, että tälläistä pitää edes kysyä :( 

Sellainen ihminen, ketä asia häiritsisi, ei muutenkaan olisi aikasi arvoinen.

Vierailija
9/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi. To Be Honest, mieluummin siistit tekarit kuin huonosti hoidetut hampaat.

En ole itsekään täysin luomulookissa.

Vierailija
10/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavat kiilteen kehityshäiriöt ovat hyvin harvinaisia varsinkin etuhampaissa. Ongelma voisi selittyä syljen erityksen häiriönä, mutta harvoin sekään on niin vakava että se johtaisi (etu)hampaiden menetykseen.

Tietysti kaikki kariessankarit selittelevät itselleen plakki vilkkuen, miten huonot hampaat ovat perineet. Hampaan rakenteessa on melko vähän geneettistä vaihtelua.

Aina on mukavaa syyttää ongelmasta

Hampaat voivat mennä raskauden aikana aivan paskaksi, eikä silloin edes johdu ihmisestä itsestä (tuskin suurin osa edes ajattelee tai tietää, mitä kaikkea raskaus aiheuttaa keholle, tuntuu välillä, että naisilta pimitetään tietoa :D). NHS tarjoaa skoteissa raskaana oleville äideille ilmaista hammashoitoa.

Vierailija
11/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10: 

Tämä ei pidä paikkansa. Raskausajan pahoinvointi voi vaurioittaa kiillettä, mutta ei se hampaita tuhoa. Raskaana olevat halutaan hoitaa, jotta karies ei leviä herkästi sylkitartuntana vauvaan. Tärkeintä raskaana olevan hoidossa on äidin informointi. En ole havainnut, että synnyttäneiden naisten hampaat olisivat huonommassa kunnossa kuin lapsettomien. 

T. Hammaslääkäri

Vierailija
12/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on pinnallista. 😀 Jos olisi huumeidenkäyttäjä tms. niin en sekaantuisi. Jos muuten normaali, asiallinen jne. Ei olisi niinkään väliä. 

itselläni meni nuorempana hampaat kun käytin huumeita ja sain turpaan. nyt 30v ja edestä puuttuu 3 hammasta ylhäältä, muttei se ole kovin monia haitannut. 

olen siis ollut ilman huumeita monta vuotta. ei ihmistä voi tuomita pelkkään ulkonäköön liittyvistä seikoista. olen kyllä huomannut että moni ihminen puhuu rumasti muista. esim kaupungilla saatetaan nauraa jonkun toisen pukeutumiselle tai jotain muuta vastaavaa.. mielestäni osa ihmisistä keskittyy aivan liikaa pinnallisiin asioihin ymmärtämättä muita näkökulmia..

Vierailija
13/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itselläni meni nuorempana hampaat kun käytin huumeita ja sain turpaan. nyt 30v ja edestä puuttuu 3 hammasta ylhäältä, muttei se ole kovin monia haitannut. 

olen siis ollut ilman huumeita monta vuotta. ei ihmistä voi tuomita pelkkään ulkonäköön liittyvistä seikoista. olen kyllä huomannut että moni ihminen puhuu rumasti muista. esim kaupungilla saatetaan nauraa jonkun toisen pukeutumiselle tai jotain muuta vastaavaa.. mielestäni osa ihmisistä keskittyy aivan liikaa pinnallisiin asioihin ymmärtämättä muita näkökulmia..

Miksi et hoida hampaita kuntoon? Hammaslääkäriin siitä. Hyi.

Vierailija
14/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on mukavaa syyttää ongelmasta

itselleni ei lapsena opetettu hampaiden pesun tärkeyttä, vaan asian annettiin olla. tai sitten siitä tehtiin "negatiivinen asia" Vanhemmat olivat stressaantuneita eikä osannut lapselleen hienovaraisesti kertoa miten käy jos ei pese hampaita kunnolla jne..  

no eipä mennyt kauan, kun jo ala-asteella oli reikiä hampaissa ja hammaslääkärissä käydessä jäi kauhea pelko hamaslääkäreitä kohtaan, kun porasivat jne. En uskaltanut mennä enää hammaslääkäriin, paitsi vasta nyt aikuisiällä kun hampaat ovat menneet huonoon kuntoon tai poistettu lähes kaikki hampaat. 

nyt oon 28vuotias ja mulla ei ole melkein yhtään etuhammasta ylhäällä joka vaikuttaa omaan itseeni todella paljon. tuntuu siltä ettei uskalla tai osaa puhua normisti ettei se näy kaikille että edestä puuttuu ylähampaat. se vaikuttaa päivittäiseen elämääni, ja olenkin oppinut olemaan ja puhumaan ja käyttäytymään tämän takia aivan erilailla  kuin oikeasti haluaisin olla.

todella raskasta, mutta kai se täytyy käydä poistattamassa kaikki omat hampaat ja ottaa proteesit tilalle jossain vaiheessa. pelkään vain ettei se proteesi istu suuhuni hyvin, ja sitten kaduttaisi että olen mennyt poistamaan viimeisetkin hampaat sen takia että saan proteesin. 

koska olen nuori ja muuten hyvännäköinen, niin nuo hampaat vaikuttavat todella paljon siihen kuinka käyttäydyn. kun en halua asiasta monellekkaan puhua, koska tuntuu ettei ihmisillä riitä ymmärrys ja sitten ollaan ilkeitä tms.. kun tähän asti olen vai muutamalle ihmiselle asiasta kertoa. 

Vierailija
15/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen käynyt hammaslääkärissä kyllä, muttei se sitä faktaa poista että edestä puuttuu muutama hammas. pitäsi ottaa kaikki hampaat pois ja laittaa proteesit. raskainta on että pitäisi odottaa proteesia ilman hampaita melkein vuoden ajan...

ja entä jos proteesi ei olekaan sopiva suuhuni. mieluiten haluaisin implantit, muttei ole varaa sellaisiin

Vierailija
16/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoida nyt hampaat kuntoon. Voi luoja.

Vierailija
17/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ainakin on parempi pelkillä ikenillä. 

Vierailija
18/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: Implantti voi aiheuttaa sinulle todella vakavia ongelmia, jos sinulla on jo valmiiksi huonokuntoinen suu eikä harjaus ja hammasvälien puhdistus suju päivittäin. Implantti vaatii erittäin hyvää puhtaanapitoa ja tupakoimattomuutta. Hammas on helppo poistaa suusta, mutta luuhun porattu ja luuta mätäänyttänyt titaaniruuvi on kaikkea muuta kuin helppo tilanne. Hinta on ongelmista pienin.

Irtoproteesi on järkevä vaihtoehto. Irtoproteesista saa korkeintaan hiivatulehduksen jos suu jää pesemättä.

Irtoproteesi kannattaa tehdä muutaman tukihampaan varaan. Kaikkia hampaita ei kannata poistaa, jos jokin on säästettävissä. 

19/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sama tyyppi, joka viime vuonna teki koko ajan aloituksia tyyliin haittaako jos miehellä on yläproteesi? Mikä ihmeen pakkomielle sulla on asiasta?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/32 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15: Implantti voi aiheuttaa sinulle todella vakavia ongelmia, jos sinulla on jo valmiiksi huonokuntoinen suu eikä harjaus ja hammasvälien puhdistus suju päivittäin. Implantti vaatii erittäin hyvää puhtaanapitoa ja tupakoimattomuutta. Hammas on helppo poistaa suusta, mutta luuhun porattu ja luuta mätäänyttänyt titaaniruuvi on kaikkea muuta kuin helppo tilanne. Hinta on ongelmista pienin.

Irtoproteesi on järkevä vaihtoehto. Irtoproteesista saa korkeintaan hiivatulehduksen jos suu jää pesemättä.

Irtoproteesi kannattaa tehdä muutaman tukihampaan varaan. Kaikkia hampaita ei kannata poistaa, jos jokin on säästettävissä. 

teen näin. kiitoksia sinulle tuntematon pelastaja ja motivaattori :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän