Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ja kyttäämisen kulttuuri

Vierailija
13.01.2024 |

Te jotka teette etätyötä, oletteko huomanneet että työtänne seurataan enemmän kuin aikanaan lähityössä? 

Seurataanko työaikaa ja läsnäoloa jollain tavoin, enemmän kuin ennen vai yhtä paljon? 

Onko työn ja työajan seuranta lepsua, sopivan tehokasta vai onko siihen satsattu jopa liikaa?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai? Itseä kyllä ärsyttää kun pitisi kolleegan kanssa sopia asioista niin se tuntuu olevan monta tuntia päivässä pois koneelta.

Laita sen kalenteriin palaverikutsu.

Ei se jouda vastaamaan siihen kun on jossain muualla. On aika lusmu.

Vierailija
42/64 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen HR:ssä paikassa jossa tehdään etätyötä ja tottakai kaikkinainen valvonta on lisääntynyt, koska sitä pystytään helposti tekemään. 

Tottakai tilastot jotain kertovat. Niistä pystyy näkemään kuka tekee paljon ja kuka vähän, ja siellä on myös tieto kaikkien suorituskyvyn  hajonnasta ja trendistä.

Tiedämme myös kuka selviää päivittäisestä työmäärästä vain tekemällä ylityötä, ja kuka taas selviää töistään lyhemmässä ajassa mutta tekee ylitöitä silloin kun pitää. 

Tiedän jo nyt ketkä lähtevät seuraavissa yt-neuvotteluissa joista henkilöstöllä ei vielä ole edes aavistusta. 

höpö höpö, kerropa nyt tarkemmin millaista seurantaa Teamsin lisäksi, jos nyt jotain sellaisesta tiedät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi jutun aihetta toimittajille. Miten työtä seurataan, mitataan ja kytätään? Millaisista metodeista pitää kertoa työntekijöille etukäteen. 

Minä astuin miinaan, uudessa työpaikassa todellakin kytätään. Siihen käytetään paljon aikaa ja rahaa, vaikka työntekijät tuntuvat olevan tunnollisia ja ahkeria.

Olen tottunut tekemään paljon töitä, että siitä ei ole kysymys. Olen vain persoonana anonyymiyttä arvostava ja huomaan, että luottamuksen puute ja kyttäys on ahdistavaa ja päinvastoin. Paikka onkin vaihtumassa minun osaltani. Olisi hyvä tietää etukäteen tällaisista. Työpaikanvaihto on rasittavaa.

Vierailija
44/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan seurataan Teamsissa, että olenko paikalla, ja jos käyn vaikka vessassa pitempään, tulee kysely olenko vielä töissä 😄

Firmalla on se käytäntö, että mitä pienempi palkka, sitä enemmän tekijää kytätään. En tiedä mihin se logiikka perustuu, kun luulisi olevan toisin päin.

Että sikäli aina naurattaa lukea niitä provoja, jotka väittävät, että etätyöläiset vain lusmuilee. Kun se on itselläni mahdotonta.

Vierailija
45/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan seurataan Teamsissa, että olenko paikalla, ja jos käyn vaikka vessassa pitempään, tulee kysely olenko vielä töissä 😄

Firmalla on se käytäntö, että mitä pienempi palkka, sitä enemmän tekijää kytätään. En tiedä mihin se logiikka perustuu, kun luulisi olevan toisin päin.

Että sikäli aina naurattaa lukea niitä provoja, jotka väittävät, että etätyöläiset vain lusmuilee. Kun se on itselläni mahdotonta.

Eihän se mitään todellisesta tehdystä työstä kerro, että olet avannut aamulla Teamsin ja sinun oletetaan roikkuvan päivät pitkät siellä. Oma tehtäväkuvani on 98-prosenttisesti Teamsin ulkopuolella muissa järjestelmissä.

Vierailija
46/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään todellisesta tehdystä työstä kerro, että olet avannut aamulla Teamsin ja sinun oletetaan roikkuvan päivät pitkät siellä. Oma tehtäväkuvani on 98-prosenttisesti Teamsin ulkopuolella muissa järjestelmissä.

Ei minun työni olekaan olla Teamsissa, ei tietenkään, vaan käyttää ihan muita ohjelmia, mutta meillä Teamsia käytetään valvontaan. Teen laskutettavaa työtä, jota on mahdotonta fuskata. Outo oletus muuten, että Teamsin käyttö kertoisi työn tekemisestä.

Voihan niillä olla seurantaohjelmiakin, mutta eipä ne niistä kertoisi.

Vierailija
47/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seurattiin jo ennen etätöitä, eikä se silloinkaan tarkoittanut sitä, että esimies seisoo selän takana katsomassa mitä teen. Seurantaa on tehty aina ja tullaan tekemään jatkossakin. Sen ei kai pitäisi olla kenellekään yllätys. Meillä ainakin jo alalla työskentely tuo mukanaan sen, että esihenkilöiden on seurattava tiettyjä asioita. 

Vierailija
48/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi jutun aihetta toimittajille. Miten työtä seurataan, mitataan ja kytätään? Millaisista metodeista pitää kertoa työntekijöille etukäteen. 

Minä astuin miinaan, uudessa työpaikassa todellakin kytätään. Siihen käytetään paljon aikaa ja rahaa, vaikka työntekijät tuntuvat olevan tunnollisia ja ahkeria.

Olen tottunut tekemään paljon töitä, että siitä ei ole kysymys. Olen vain persoonana anonyymiyttä arvostava ja huomaan, että luottamuksen puute ja kyttäys on ahdistavaa ja päinvastoin. Paikka onkin vaihtumassa minun osaltani. Olisi hyvä tietää etukäteen tällaisista. Työpaikanvaihto on rasittavaa.

Samaa mieltä, tässä olisi tosiaan jutun aihetta toimittajille! Asun ulkomailla, joten en tiedä mitkä ovat säännöt Suomessa, mutta HR-filien osalta, niin täällä saa pyytää omat itsellensä, ja se koskee kaikkia fileja, myös ns. "piilotettuja". Tosin, en tiedä onko kukaan pyytänyt, ja en valitettavasti ihmettelisi, jos kaikkia filejä ei saisi meidän HR:ltä, rikkovat lakia muutenkin. Olen ajatellut, että pyytäisin omat filet, jos saan vaihdettua työpaikkaa.

Vierailija
49/64 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin tässä Sanomien toimittajille jutunaihetta, ottakaapa koppi! GDPR:n aikakautena seuranta ei voi olla salaista. Missä on työntekijöiden oikeudet, jos wc-käynnitkin seurataan? Vai eikö työntekijöillä ole tässä asiassa oikeuksia?

Vierailija
50/64 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sen verran arka aihe, että parempi kun tehdään vaan ihan omaa tutkimusta, ei ne uskalla avata tätä aihetta, mutta oikeuksistaan voi ottaa selvää, vaikka media ei tekisi töitään vallan vahtikoirana.

Vierailija
51/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat etätyökäytännöt kaupungeissa/kunnissa nykyään? Esim. isot kaupungit, Helsinki, Tampere?

Vierailija
52/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seurata mitenkään kunhan hommat tulevat tehtyä.

Vierailija
53/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei seurata mitenkään kunhan hommat tulevat tehtyä.

Kunnalla? Iso vai pieni?

Vierailija
54/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä kytätä mitenkään. Suurin osa on varmasti tehokkaampia kotona, toimistolla on koko ajan keskeytyksiä ja osa istuu kahvilla tai muuten höpöttämässä puolet työajasta. Itse tykkäisin käydä toimistolla päivittäin, mutta tämänhetkisestä elämäntilanteesta johtuen se ei ole mahdollista, sillä työmatkoihin kuluu kaksi tuntia päivässä. Kyseessä vajaan 15 km matka, mutta sitä se pk-seudulla on, jos ei ole niin hyvä tuuri, että pääsee yhdellä kulkuneuvolla. Ja sanottakoon vielä, että tämä ihan Helsingin rajojen sisällä.

Vierailija
55/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seurata oikein mitenkään. Tai no, työaikaleimaukset pitää tehdä kun aloittaa ja lopettaa työt ja jos on välillä poissa, samalla tavoin etänä ja lähinä. Mutta sitä miten sen työaikansa käyttää ei kytätä, kunhan työt tulee tehdyksi.

Vierailija
56/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä seurataanko. Tosiasia on että minulla ei riitä työtehtäviä 7 tunniksi viisi päivää viikossa 11 kuukautta vuodesta. On paljon hiljaisia viikkoja, jolloin saan päivän työt hoidettua aamupäivään mennessä ja muun ajan seikkailen netissä. Jos oikein ahkera fiilis tulee, siivoan sähköpostia ja teen verkkokoulutuksia. Sitten on sellaisia aikoja, jolloin työpäivä kiitää ohi kun koko ajan tulee jotain hommaa tai on iso projekti joka vie paljon aikaa.

Sama täällä. Olen kyllä pyrkinyt kehittämään tekemistä ja yrittänyt päästä mukaan joka työryhmään joka liippaa osaamistani, koska tiedän että monet taas meinaa hukkua töihin. Mutta ei silti aina riitä. Välillä kyllä meinaa semmoinen "boreout" iskeä. Ja sit taas tulee joku hetki kun on hirveästi kaikkea. Olen kyllä myös saanut monelta kuulla, etteivät selviäisi töistään ilman minua joten kai olen silti tärkeä. 

Vierailija
57/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, onko kukaan vastaajista kaupungilla/kunnalla töissä?

Vierailija
58/64 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä väittäisin, että valtaosassa paikkoja kytätään. Se kuuluu esihenkilön tehtäviin. On seurantajärjestelmiä, joista toki kuuluu kertoa, mutta ilman varsinaista kyttäämistäkin tulee kuva, että kuka selviää tehtävistä ja kuka ei. Laadun ja aikaansaavuuden saavuttamiseksi tämä on välttämätöntä. Esihenkilönä en tietenkään kuitenkaan kyttää yksittäisiä suoritteita, kuten sähköpostien lähettämistä. Täytyy osata myös luottaa. 

Vierailija
59/64 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovellus seurantaan ja itse toki merkitään ajat. Itse nautin etätyöstä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa työpaikalla niitä näitä, mitä ovat tehneet harrastustensa parissa ym. Ennen mulla oli lisäksi oikea super-mikromanagerijohtaja, joka ei antanut hetken työrauhaa. Juoksi ympäriinsä kuin paniikissa ja seisoi ihmisten selän takana kuuntelemassa, mitä puhuivat. Epäili kaikkia ja kaikkea. Ei tajunnut, että kun hän oli poissa, KAIKKI asiat sujuivat paremmin. Hirveä pelästyttelijä ja kyttääjä, huusi ykskaks jotain (mitä ei ollut itse ymmärtänyt järjestelmistä katsoa) jostain aiheesta ja odotti pikaista vastausta, vaikka meikäläisellä olisi ollut sata rautaa tulessa. Olipa se aikaa! Onneksi lähti pois ja saatiin työrauha, myös etätyö. Olen itse paljon tuottavampi kotona kuin matkustamalla jonnekin työpaikan fyysiseen tilaan. Itsellä on paremmat koneetkin kotona, joilla teen töitä duuniläppärin sijaan. Etätyö on tätä päivää. Joissain töissä se ei onnistu, mutta tietokoneella ja järjestelmillä tehtävissä töissä sille ei ole muuta estettä kuin vanhanaikaiset jäärät.

Vierailija
60/64 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen HR:ssä paikassa jossa tehdään etätyötä ja tottakai kaikkinainen valvonta on lisääntynyt, koska sitä pystytään helposti tekemään. 

Tottakai tilastot jotain kertovat. Niistä pystyy näkemään kuka tekee paljon ja kuka vähän, ja siellä on myös tieto kaikkien suorituskyvyn  hajonnasta ja trendistä.

Tiedämme myös kuka selviää päivittäisestä työmäärästä vain tekemällä ylityötä, ja kuka taas selviää töistään lyhemmässä ajassa mutta tekee ylitöitä silloin kun pitää. 

Tiedän jo nyt ketkä lähtevät seuraavissa yt-neuvotteluissa joista henkilöstöllä ei vielä ole edes aavistusta. 

Onko koskaan tullut arvioitua, miten itse mahtaisi sijoittua ko. töissä? Mikäs estää testaamasta huvikseen?