Etätyö ja kyttäämisen kulttuuri
Te jotka teette etätyötä, oletteko huomanneet että työtänne seurataan enemmän kuin aikanaan lähityössä?
Seurataanko työaikaa ja läsnäoloa jollain tavoin, enemmän kuin ennen vai yhtä paljon?
Onko työn ja työajan seuranta lepsua, sopivan tehokasta vai onko siihen satsattu jopa liikaa?
Kommentit (64)
KAIKILLA isoilla työpaikoilla työmäärää ja työaikaa seurataan ja jos luulet että työnantajasi ei seuraa eikä piitaa, sinulle ei ole kerrottu miten montaa asiaa sinusta seurataan, ja miten monella tavoin tuota tietoa jatkojalostetaan.
Seuranta on lisääntynyt kaikkialla- mikä saa teidät olettamaan ettei teistä tiedetä kaikkea silloin kun haette työpaikkaa ja etenkin silloin kun jo olette työpaikalla? Ja kun vaihdat työpaikaa, niin uusi työnantajasi myös tietää sinusta paljon enemmän kuin luulet. Se että jotain "ei saa kysyä" ei tarkoita sitä etteikö sitä tiedettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä luovuttiin etätöistä koska firman kehitys meni alaspäin.
Meillä ihan päinvastainen tulos. Muutettiin vielä pienempään toimistoon, jossa ei ole edes kaikille istumapaikkaa. Tehdään niin paljon etätöitä eikä koskaan kaikki tule samaan aikaan toimistolle.
Mitä ahdistumista siinä on. Kun tekee sen minkä jaksaa ja osaa niin jos se ei riitä niin se on hyväkin jos tulee kenkää.
Pääsee jonnekin missä riittää se mitä olet ja mihin pystyt
Vierailija kirjoitti:
KAIKILLA isoilla työpaikoilla työmäärää ja työaikaa seurataan ja jos luulet että työnantajasi ei seuraa eikä piitaa, sinulle ei ole kerrottu miten montaa asiaa sinusta seurataan, ja miten monella tavoin tuota tietoa jatkojalostetaan.
Seuranta on lisääntynyt kaikkialla- mikä saa teidät olettamaan ettei teistä tiedetä kaikkea silloin kun haette työpaikkaa ja etenkin silloin kun jo olette työpaikalla? Ja kun vaihdat työpaikaa, niin uusi työnantajasi myös tietää sinusta paljon enemmän kuin luulet. Se että jotain "ei saa kysyä" ei tarkoita sitä etteikö sitä tiedettäisi.
En hae työpaikkaa enkä vaihda työpaikkaa.
Työajanseurantajärjestelmä pitää huolen, että riittävä määrä päivästä on laskutettavaa työtä. Alussa tämä oli hyvin ahdistavaa. Nyt olen oppinut missä vaiheessa voi laittaa pyykit koneeseenz
Pääasia on, että tekee isoja määriä ja osa tekee, koska huijaa töissä, johtajat ei tajua mitään. Onneksi sijaisuus päättyy.
Olenko sanonut, että olen kiinnostunut työskentelemään valtiolla? En ole!
Vierailija kirjoitti:
Pääasia on, että tekee isoja määriä ja osa tekee, koska huijaa töissä, johtajat ei tajua mitään. Onneksi sijaisuus päättyy.
Kävin lääkärissä ja voi olla myös työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuus, koska voin tehdä vain toimistotöitä ja niitä töitä ei ole.
Muistelen sitten, että siellä ne huijailee pomoja, siihen on monta mahdollisuutta. Johtajat ei ole itse kyseisiä töitä tehneet eikä ymmärrä mitään.
Yhtä paljon. Etänä ehdin tehdä tarvittaessa töitä reilun tunnin pitempään. Toimistopäivinä käytän sen bussissa olemiseen. Siitä näkökulmasta firman ja minun etuni on etätyö. Työtä on siis enemmän kuin ehtii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja voi olla myös työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuus, koska voin tehdä vain toimistotöitä ja niitä töitä ei ole.
Muistelen sitten, että siellä ne huijailee pomoja, siihen on monta mahdollisuutta. Johtajat ei ole itse kyseisiä töitä tehneet eikä ymmärrä mitään.
Johtajat katsovat vain, että asiakirjoja on tehty isoja määriä, mutta ei miten ne on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ahdistumista siinä on. Kun tekee sen minkä jaksaa ja osaa niin jos se ei riitä niin se on hyväkin jos tulee kenkää.
Pääsee jonnekin missä riittää se mitä olet ja mihin pystyt
Jos seuraaminen on jotain hiiren liikuttelun valvontaa, niin ahdistaa feikata sellaista. Ongelmat ratkeavat usein helpommin, kun nousee koneen ääreltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtajat katsovat vain, että asiakirjoja on tehty isoja määriä, mutta ei miten ne on tehty.
Arkistot on kamalia. Itse laitoin omat aina viimeisenä ja vakituiset oli heitelleet ne mihin kohtaan sattuu. Korjailin niitä, mutta loppuvaiheessa sijaisuutta ajattelin, että en viitsi, kun vakituiset kehuvat itseä nopeiksi.
Jos asiakas kysyy papereitaan niin siinä sitä on sitten hakemista, kun ne on väärissä kansioissa. Nykyään tehdään aika paljon jo tietokoneelle, mutta arkistojakin vielä on paperisena.
En tiedä seurataanko. Tosiasia on että minulla ei riitä työtehtäviä 7 tunniksi viisi päivää viikossa 11 kuukautta vuodesta. On paljon hiljaisia viikkoja, jolloin saan päivän työt hoidettua aamupäivään mennessä ja muun ajan seikkailen netissä. Jos oikein ahkera fiilis tulee, siivoan sähköpostia ja teen verkkokoulutuksia. Sitten on sellaisia aikoja, jolloin työpäivä kiitää ohi kun koko ajan tulee jotain hommaa tai on iso projekti joka vie paljon aikaa.
Olen huomannut että uudella työnantajalla on sellainen minua koskeva yksityinen tieto jonka vanha esihenkilö henkilönä tiesi mutta jota yritys ei saisi tietää eikä kirjata. Vanha esihenkilö lähti yllättäen ja uusi pestattiin talon ulkopuolelta. Eivät siis ole voineet juoruta. Tuli sitten mieleen, että jonkinlaiset henkilökohtaisiakin asioit sisältävät failit noilla on HR:ssä ja tässä innokas poikanen tuli asian paljastaneeksi. Yllätyin hetkeksi ennenkuin päästä palasinperuslukemille, poikanen näytti hetken hämmentyneeltå mutta palasi sitten kehumaan tulostani.
Vierailija kirjoitti:
Seurannastahan tulee kertoa työntekijälle.
Ei kai? Itseä kyllä ärsyttää kun pitisi kolleegan kanssa sopia asioista niin se tuntuu olevan monta tuntia päivässä pois koneelta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai? Itseä kyllä ärsyttää kun pitisi kolleegan kanssa sopia asioista niin se tuntuu olevan monta tuntia päivässä pois koneelta.
Laita sen kalenteriin palaverikutsu.
It, konsulttina viimeiset 10v samalla asiakkaalla. Ei kukaan ole seuraillut, kunhan laskutus pyörii ja asikas on tyytyväinen. Itse teen 7-15 välillä työni nyt.